Dressyrhjälp

K

Krokodiilsvans

Hej, jag har en 5 årig häst och ska ut och tävla hoppning. Jag vill även trävla dressyr men de är ett problem med mig själv som hindrar mig (oss). Jag kan väl ganska bra sitta ner i trav men mina fötter åker ut eller in jätte lätt från stigbyglarna, även om jag trycker ner dom.

Jag kan nästan omöjligt röra benen utan att fötterna åker ut. (gäller trav nedsittning då), även när jag saktar av från galopp så åker dom oftast ut och dessytom tappar jag rytmen och skumpar skit mycket. (ursäkta ordvalet).

Ja de är väl de som är en hinder för oss, jag vill jätte gärna tävla dressyr.

Tackar till er som svarar :) Puss på er

frontpage.html

Sv: Dressyrhjälp

Jag är ingen expert!!!

Men jag hade också det problemet innan... det gäller att du får din häst/ponny att komma i samlat tempo från galoppen till traven, alltså ingen släng trav. Ta och samla upp Henne/Honom mycket i galoppen innan du saktar av till trav.

Om du glider mycket med foten i stigbyglen kanske du har för störa stigbyglar? Du kan också ha skor som glider lätt då skulle jag vilja rekomendera lite bättre skor som har lite mjukare och därmed inte glider lätt. :)

Det finns ju också inlägg du kan köpa som är höjda som hjälper dig att hålla foten på plats i stigbyglen. Du kan också öva upp din balans genom olika balansövningar. En av mina ridlärare band fast min fot i ett balsnöre så jag inte skulle vika upp min häl, om du skulle testa det se till att du har någon med dig och att du inte spänner balsnöret för hårt så du fastnar om du skulle råka trilla av!

Du borde testa att bli longerad utan stigbyglar, med din tränare som håller i linan. Förmodligen så kniper du med knäna och att bli linad utan stigbyglar är väldigt effektivt, särskilt när någon petar i hur man sitter. Om du kniper med knäna så kommer du inte ner i sadeln och sitsen blir spänd, det leder till att underskänkeln blir ostadig och åker ur stigbygeln. Jättedåligt förklarat, borde gå och lägga mig nu tror jag. Hoppas nån annan förklarar bättre.

Senast ändrad:

Rid barbacka! Jag håller på o tränar min sits just nu. Jag har tränat med sadel+stigbyglar, sadel utan stigbyglar, och barbacka. Jag trivs helt klart bäst med det. Då finns det inget som du kan småhålla dig lite i o inget som skaver.
Sen är det vell bara det gamla vanliga: handen upp, tummen upp, släpp ner benen, luta dig tillbaka och "jucka med" i traven. haha :)

Kanske du ska börja med pogram ridning först? Då är det inte lika "seriöst" eller vad man ska säga, som en clear round. Dommaren antecknar även vad du ska träna på. Mycket bra o börja med :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 181
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 115
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 330
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur