Jag tycker också han verkar vara kalas, man får med fullblodsinslag, samt både Donnerhall och Rubinsteinblodet.
Angående bedömningen så fick Dionysos fina betyg i tyska bedömningen men i Sverige blev det bottennapp med "ngt spänd för dagen"
Min häst har egentligen bara en "svaghet" och det är att hon bara är 160 cm hög, ridbarheten och de tre gångarterna är mkt bra samt. Å andra sidan skall vart 4:e av Dionysos föl blivit tilldelade 9 på trav.
"Plus att jag tycker att det är anmärkningsvärt att han inte dög för den svenska hingstpremieringsnämnden som jag annars inte tycker är så där jättekräsna precis när det gäller gångartshingstar..."
Märkligt är även att han, trots att han hade för lågt medelvärde på gångarter och inte kunde godkännas som avelshingst, ÄNDÅ blev tilldelad B (tom 2004) pga god härstamning och exteriör.
Flera svenska hingstar har snubblat på mållinjen tidigare men trots god exteriör och god härstamning INTE fått dispens. Kan det bero på att hingsten lyckades bra i Tyskland eller varför fick just han tillfälligt OK?
Jag måste ändå medge att det känns kymigt att använda en hingst som inte blivit godkänd i Sverige, det ser helt enkelt inte bra ut.
Ängagården har ett enormt fint utbud av dressyrhingstar. Sambahit(lite för stor), Paradisvogel och Hohenstein är ytterligare tre starka kort.
Jag är så trött på detta nu.
Jag hade med lätthet bestämt mig för Rubinrot men efter att ha hört att han har osäker dräktighet så drog jag mig ur för att ta mitt andrahandsval:
en via Flyinge nämligen Bugatti Hilltop men tydligen så kommer han bara finnas via fryst med 77% dräktighet och då blev jag ytterst tveksam.
Nu står jag i valet och kvalet, ängagården har svaret på mina behov men de är otroligt dyra.
Man får betala bokningsavgift + språng + 90dgr dräktighet = 15-20 000kr inkl. På det skall man lägga stationsavgift, skick m.m.
Jag får åka dit och släppa mitt sto i hingsthagen....