Dressyrhingst..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ecssory
  • Startdatum Startdatum
E

ecssory

...klurar jag på och har fastnat för en (två) från
Ängagården. Är det någon som använt dem? Har det fungerat bra? Hingsten som jag i första hand är intresserad av är Dionysos.
Finns det någon som träffat på någon avkomma efter honom?

Har du inte sett snyggingen som är till salu på deras hemsida? Inte dum alls-ta dej en titt! ;)

Visst har jag sett honom och önskar de hade en videosnutt :smirk:.
Tänkte att någon kanske sett en eller ett par live!

En anledning till att han är så pass ovanlig är att hingstarna på Ängagården är jämförelsevis dyram, å andra sidan representerar hingstarna det bästa från Tyska dressyrblodets olika stamfäder.

Dreglade själv över Dionysos när jag letade dressyrhingst förra våren. Danone är en annan mkt trevlig hingst. Inte sett avkommor själv men sett att flera föl efter honom fått höga poäng på fölpremieringar! Nackdelen för mig var att han stod uppstallad i Tyskland, för dyrt! Valde Rubinrot istället. Fölet föddes för 10 dagar sedan och verkar ha nedärvt Rubinrots bakbensaktivitet, mums!!
Lycka till!

Dio är nog en mycket bra typförädlare och han har mycket bra skritt och galopp, däremot är det ju synd att han inte fick någon trav att yvas över. Plus att jag tycker att det är anmärkningsvärt att han inte dög för den svenska hingstpremieringsnämnden som jag annars inte tycker är så där jättekräsna precis när det gäller gångartshingstar... :angel:

Jag tycker också han verkar vara kalas, man får med fullblodsinslag, samt både Donnerhall och Rubinsteinblodet.

Angående bedömningen så fick Dionysos fina betyg i tyska bedömningen men i Sverige blev det bottennapp med "ngt spänd för dagen"
Min häst har egentligen bara en "svaghet" och det är att hon bara är 160 cm hög, ridbarheten och de tre gångarterna är mkt bra samt. Å andra sidan skall vart 4:e av Dionysos föl blivit tilldelade 9 på trav.

"Plus att jag tycker att det är anmärkningsvärt att han inte dög för den svenska hingstpremieringsnämnden som jag annars inte tycker är så där jättekräsna precis när det gäller gångartshingstar..."

Märkligt är även att han, trots att han hade för lågt medelvärde på gångarter och inte kunde godkännas som avelshingst, ÄNDÅ blev tilldelad B (tom 2004) pga god härstamning och exteriör.

Flera svenska hingstar har snubblat på mållinjen tidigare men trots god exteriör och god härstamning INTE fått dispens. Kan det bero på att hingsten lyckades bra i Tyskland eller varför fick just han tillfälligt OK?

Jag måste ändå medge att det känns kymigt att använda en hingst som inte blivit godkänd i Sverige, det ser helt enkelt inte bra ut.

Ängagården har ett enormt fint utbud av dressyrhingstar. Sambahit(lite för stor), Paradisvogel och Hohenstein är ytterligare tre starka kort.

Jag är så trött på detta nu.
Jag hade med lätthet bestämt mig för Rubinrot men efter att ha hört att han har osäker dräktighet så drog jag mig ur för att ta mitt andrahandsval:
en via Flyinge nämligen Bugatti Hilltop men tydligen så kommer han bara finnas via fryst med 77% dräktighet och då blev jag ytterst tveksam.

Nu står jag i valet och kvalet, ängagården har svaret på mina behov men de är otroligt dyra.
Man får betala bokningsavgift + språng + 90dgr dräktighet = 15-20 000kr inkl. På det skall man lägga stationsavgift, skick m.m.

Jag får åka dit och släppa mitt sto i hingsthagen....

Grattis till Rubinrot avkomman. Rubinrot var mitt förstahandsval men efter att från flera hingsstationer fått indikationer på att avstå pga svårflörtade spermier så avstod jag. En station (känd för att vara en av Sveriges bästa) betäckte 9 ston med Rr förra säsongen, trots ombetäckningar så var det bara en som tog sig.

Jag är så bedrövad, men gratulerar dig och alla andra som fått till det med den fantastiska hingsten.

Tack!!! Till gratulationen menar jag! Jag har förstått att jag är lyckligt lottad, svävar på moln... Framtiden får utvisa om han nedärver som jag hoppas. Mitt sto tog på första försöket, hade aldrig haft föl förut och var 16 år... men jag gjorde så att jag körde ner henne till hingsten och betäckte med färsk sperma. Enligt seminvet. tog sig 15 av 16 ston år 2002 som de inseminerat med färsk, inte så pjåkigt! Kanske värt ett försök?? Bor du för långt ifrån Helsingborg?? Det var vet. Barbro Olsson på Huntley Clinic som undersökte stona under 2003, du kan ju prata med dom?! Lycka till iallafall! Det finns många fina hingstar, men ingen slår kanske Rubinrot... om jag får säga det själv... åtminstonne inte för det priset.

TAI?

Det är ett ruskigt bra pris, dessutom betalar man först vid 20 dgr dräktighet och därefter sedvanlig 90 dgr.
Så om inte stoet skulle ta sig så är det ingen fara ekonomiskt men jag vill ju att det skall ta sig, helst vid första försöket nu i april...

Jag måste grunna på detta.

Ursäkta men nu kommer jag inte ihåg vad som är vad! TAI... är inte det transporterad färsk sperma?!? Eller nej? I vilket fall som helst så körde jag ner mitt sto till seminstationen som Rubinrot stod på. De inseminerade alltså stona med sperma som var tappad strax innan. Så färsk som möjligt var min plan, och det lyckades! En viss procent dör ju på resvägen mellan hinsten och stoet när det skickas per post.

2003 stod Rubinrot på Troedsberga hingst och seminstation, om du vill ringa och prata med dom?! Trevliga.

Jag har träffat Dionysos "live". Mycket trevlig häst med bra psyke. Vi väntar en liten "bebis" efter honom nu i Juni.Ska bli oerhört spännande. Jag kommer att tala om hur det gick och vad det blev. :banana:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 537
Senast: Raderad medlem 149793
·
Avel Jag har ett 50% knabstrupper sto på 165 i mkh kompakt lite grövre modell. Jag vill nu betäcka henne med en dressyrhingst och har...
2
Svar
34
· Visningar
3 889
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 369
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka