Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

HBKbruden

Trådstartare
Ja nu undra jag om ni kan hjälpa mig att spåna efter en lämplig hingst till mitt sto som ska betäckas till våren.

Hela stammen kan ni se här:
http://www.blup.se/sv-SE/horses/21011-beckles-11-swb
(där även en dålig exteriörbild finns)

Där kan ni även se att det gjorts kvalitetsbedömning på henne 1996, när hon var 5 år gammal. När jag köpte henne gick hon träningshoppningar på 1.40, startad 1.20 innan min tid. Nu går hon Msv B dressyr med godkända resultat.

Har temperament efter Krevad, väldigt känslig (positivt) vid ridning. Genomgående bra gångarter, med plus för traven, mkt bra travökningar (9:or på tävling). Galopp och skritt brukar ligga på 7:or.

Det jag söker hos avkomman är självklart bra gångarter, god ridbarhet och temperment. Avkomman ska gå på tävlingsbanan inom dressyr, de högre klasserna är det tänkt.

I väntan på hingstboken önskar jag hjälp från er, tips och idéer om hingst :)
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Don Romantic, Londonderry (mest för att förbättra storlek, typ och gång).
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

En långbent förädlare som inte har rak has?

Hur ser avkomman efter Biggles ut?
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Vet du nåt om hur tidigare avkommor är? Lipton är ju ur avel men Biggles finns ju tillgänglig. Bra att se vad tidigare ärvt.

Jag skulle personligen valt en hingst som lämnar högställt och som gärna har ett fullblodsinslag för att lätta upp, min personliga favorit är Loredes, han är dessutom av lite större modell vilket kan passa bra då stoet är litet. Även Roosevelt kanske skulle vara nåt men han står bara på AI i Skåne, något som kan vara avgörande.

Jag har använt Loredes på mitt ena sto som behöver en högställd långlinjerad hingst, hon har också nerver men som är positiva men jag ville ändå inte chansa och använda en hingst som är skarp så då passade Loredes utmärkt.
De avkommor jag sett efter honom har varit super fina och vad jag hört nedärver han även sitt fina temprament.
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Londonberry har jag varit inne på. Han står på listan över kandidater, Don Romantic har jag hört lämnar smått?, men det kanske inte stämme.
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Londonberry har jag varit inne på. Han står på listan över kandidater, Don Romantic har jag hört lämnar smått?, men det kanske inte stämme.

Nej, det tror jag absolut inte. Don primero, däremot.

Jag skulle prioritera modell, storlek och ädelhet i första hand, i andra hand gångarterna, men båda hingstarna har mycket bra förärvning på samtliga punkter. Don Romantic leder 3-årsstatistiken, Londonderry blup för typ och ökar storleken markant.
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Vet du nåt om hur tidigare avkommor är? Lipton är ju ur avel men Biggles finns ju tillgänglig. Bra att se vad tidigare ärvt.

Jag skulle personligen valt en hingst som lämnar högställt och som gärna har ett fullblodsinslag för att lätta upp, min personliga favorit är Loredes, han är dessutom av lite större modell vilket kan passa bra då stoet är litet. Även Roosevelt kanske skulle vara nåt men han står bara på AI i Skåne, något som kan vara avgörande.

Jag har använt Loredes på mitt ena sto som behöver en högställd långlinjerad hingst, hon har också nerver men som är positiva men jag ville ändå inte chansa och använda en hingst som är skarp så då passade Loredes utmärkt.
De avkommor jag sett efter honom har varit super fina och vad jag hört nedärver han även sitt fina temprament.

Bigglesavkomman har vi stående här, stor och reslig, verkar ha ärvt väldigt mycket av pappan och det är ju positivt, jag ska se om jag kan få fram lite mer bilder på både bigglesavkomman och stoet.

Ja högställd håller jag absolut med om, vilket Biggles bla är och har lämnat. Fullblod kan vara bra, bara det inte blir skarpt i temperament,

Jag ska titta närmare på Loredes, inte hört talas om tidigare.
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Don romantic ökar storleken med i snitt 4 cm, enligt blup. Rejält, alltså.
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Don romantic ökar storleken med i snitt 4 cm, enligt blup. Rejält, alltså.

Det låter bra! För en större avkomma vill jag ha. Både avkommorna hon har lämnat har blivit stora, Lipton 172 och Bigglesavkomman kommer stanna runt det också.
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Nej, det tror jag absolut inte. Don primero, däremot.

Jag skulle prioritera modell, storlek och ädelhet i första hand, i andra hand gångarterna, men båda hingstarna har mycket bra förärvning på samtliga punkter. Don Romantic leder 3-årsstatistiken, Londonderry blup för typ och ökar storleken markant.

Finns don primero i avel 2009? Kostar någon som vet? Ädelhet är viktigt! mycket viktigt! Stoet är själv mycket ädelt, dock litet (endast 158)
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Finns don primero i avel 2009? Kostar någon som vet? Ädelhet är viktigt! mycket viktigt! Stoet är själv mycket ädelt, dock litet (endast 158)

Om bilderna du länkar till är på din häst, så skulle jag inte kalla henne ädel, och absolut inte mycket ädel. Trevlig modell annars, framförallt under ryttare! Men lite gammeldags i typen, inte så konstigt, hon har ju också en lite gammeldags stam.

Halvblodsaveln går ju mot ädlare hästar, så en häst som räknas som ädel idag ser snarare ut såhär.
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Om bilderna du länkar till är på din häst, så skulle jag inte kalla henne ädel, och absolut inte mycket ädel. Trevlig modell annars, framförallt under ryttare! Men lite gammeldags i typen, inte så konstigt, hon har ju också en lite gammeldags stam.

Halvblodsaveln går ju mot ädlare hästar, så en häst som räknas som ädel idag ser snarare ut såhär.

Jo jag håller med. Men hon går mer åt ädelt håll än grovt. Hon har väldigt lite kropp om man säger så, smala ben, lätthet i sina rörelser, smalt byggd hela hon, men du har kanske rätt att man inte ska kalla henne ädel? Ädla hästar är fullblodstyp enligt mig. Förövrigt är tsarevitj ursnygg.
Hon är mycket trevlig under ryttare. Har du något tips på hingst?
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Snygg, och ganska lik henne. En långlinjerad och ädel hingst till det stoet, skulle jag säga, för att få en modernare typ.

Kommer inte på nån som skulle passa på rak arm, men det finns säkert andra som har bra idéer!
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Jo jag håller med. Men hon går mer åt ädelt håll än grovt. Hon har väldigt lite kropp om man säger så, smala ben, lätthet i sina rörelser, smalt byggd hela hon, men du har kanske rätt att man inte ska kalla henne ädel? Ädla hästar är fullblodstyp enligt mig. Förövrigt är tsarevitj ursnygg.
Hon är mycket trevlig under ryttare. Har du något tips på hingst?

Fast Tsarevitj är ju inte fullblod, utan halvblod. Så ser ett ädelt halvblod ut idag - ditt sto är med dagens mått en ganska grov häst. Nu kanske bilderna är väldigt missvisande, men på dem ser hon inte ut att ha smala ben, utan rätt rejäla ledgångar. Sen kan det ju vara en nätt häst för det, alltså, en häst kan ju vara stor och ädel eller liten och grov.

Normen för vad som är ädelt har förändrats jättemycket, gårdagens hingstar av god modell ser ut som traktorer idag, dagens ädla hingstar skulle setts som gracila förut.
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Fast Tsarevitj är ju inte fullblod, utan halvblod. Så ser ett ädelt halvblod ut idag - ditt sto är med dagens mått en ganska grov häst. Nu kanske bilderna är väldigt missvisande, men på dem ser hon inte ut att ha smala ben, utan rätt rejäla ledgångar. Sen kan det ju vara en nätt häst för det, alltså, en häst kan ju vara stor och ädel eller liten och grov.

Normen för vad som är ädelt har förändrats jättemycket, gårdagens hingstar av god modell ser ut som traktorer idag, dagens ädla hingstar skulle setts som gracila förut.

jo jag vet.. men många halvblod har fullblodsmodeller anser jag (vilket förövrigt kan vara väldigt positivt) Sak samma vad hon är. ;) Låt bilderna tala för sig, Vilka kanske är lite missvisande. Men det var inte det som var det viktigaste;)
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Don romantic ökar storleken med i snitt 4 cm, enligt blup. Rejält, alltså.
Nja, sanning med modifikation...

StorleksBlup anger avkommornas storlek jämfört med medelstorlek.
+4 innebär att avkommorna generellt, i genomsnitt, är 4 cm högre än medelstorlek. Det är förvisso ett högt storleksindex men man måste tolka det på rätt sätt.
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

jo jag vet.. men många halvblod har fullblodsmodeller anser jag (vilket förövrigt kan vara väldigt positivt) Sak samma vad hon är. ;) Låt bilderna tala för sig, Vilka kanske är lite missvisande. Men det var inte det som var det viktigaste;)

Jo, fast det blir ju viktigt. Om du anser att du har ett mycket ädelt sto, så kan det ju vara lämpligt med en grövre hingst. Men om ditt sto är grovt, så är det ju lämpligt med en hingst som förädlar. Så det får ju konsekvenser för ditt hingstval, om ditt sto är grovt eller ädelt.
 

Liknande trådar

Avel Jag blev så inspirerad av alla hingstletartrådar, men ville inte kapa någons tråd så jag skapar en egen. Jag vill i framtiden betäcka...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: AmyPond
·
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 510
Senast: Ramona
·
T
Avel Jag vet att jag är väldigt tidigt ute när jag frågar om detta men jag klarar inte vänta. :p Det är nämligen så att jag skal betäcka...
2
Svar
20
· Visningar
2 715
Senast: Gazque
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 599
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp