Dressyrhingst som lämnar stort och som

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Skrutt
  • Startdatum Startdatum
S

Skrutt

det är levandeföavgift på. Har nämligen inte råd att lägga allt på samma år!
Vad har ni för förslag, hon är e Maistic och är inte 160 ännu, alltså en hingst med storlek.
Jag tycker ni har så bra koll på hingstarna så därför frågar jag!!

Nu kommer jag inte ihåg Maistics stam men men

Nactus ger stort och levande föl men han står på naturlig betäckning i skåne.

Lill / Stall Nöbbeled

och vad har Nactus gjort?? Lämnat?? Skall sälja fölisen så den måste gå att sälja om ni förstår vad jag menar...

...och om den inte går att sälja? Har du råd och möjlighet att ha den kvar? Det är inte alltid helt lätt att sälja föl, och speciellt inte om man måste.

Långt bak hingstkatalogen brukar det finnas uppgift på hur stora avkommor hingstarna lämnar i medelmått.

Nej, tyvärr har jag inte råd! Vill betäcka mitt ungsto som behöver växa till sig något år till å tycker att då kan hon lika gärna få föl. Gjorde så m mor hennes å det blev 7 cm till, sen om det beror på fölning mm tror jag inte , men denna måste få växa mer.
Vet att man tjänar mer på att behålla å sälja som riden 4-åring men jag är bara ute efter å få igen lagda pengar, förstår du?
Skall kolla längst bak i kalendern! Tack

Om det är krav på att den ska säljas vet jag inte vad jag ska säga?? Det är inte lätt att sälja föl om man inte har ett väldigt bra sto som lämnat mycket bra avkommor tidigare. Annars får du nog räkna med att ha kvar den även som unghäst.

Lill / Stall Nöbbeled

Stoet har inte gjort någon då hon är 3. Mamman bakom henne är Elit å lämnat én svårklass häst, en export och några msvplac i både h+d. Alltid något!
Men jag kanske är ute å cyklar... länge sen jag sålde en fölunge, kan tänka mej 25 för en, då har man fått tillbaka pengarna men som sagt jag förstår att jag måste ha en bra hingst!!!!!!

Låna då ut stoet på foder till någon som vill ta ett föl på henne.

Lill / Stall Nöbbeled

Kan man göra men jag har haft en häst utlånad i 2 år och fick tillbaka ett benrangel utan livsgnista och helt förstörd i "nerverna", därför aktar jag mej lite för det. Men faktiskt så har du rätt!!
Undrar bara var man hittar nån som är intresserad

Släng ut lite trådar!

Jag ville ta föl på min pålla men eftersom jag inte har tid eller ork med mer än en häst så tvekade jag.

Hade dock tur, pållan "marknadsförde sig själv" på en träning, så nu är hon betäckt och fölet är bokat.
Den nya ägaren köper dessutom loss fölet vid 90 dagars dräktighet.

Smart, får väl försöka, men är det ingen som har något HINGSTFÖRSLAG??

Jag tycker nog att man skall välja hingst utifrån vad som passar stoet och inte hur/när avgiften skall betalas.
Speciellt om du dessutom har krav på en hingst som skall leverera storlek. Briar tex lämnar ju stort, men han betalas på 90d.
Flyinge har en del hingstar som går på levande föl avgift.
Tex Akribori eller L'Acteur. Lövstas D'Avenir och Weltman är det också levande fölavgift på.
Men hururvida ovanstående lista lämnar stort eller smått vet jag inte.

Köp hingstkalendern och kolla, där finns ju en lista längst bak där man kan se vilka som lämnar stort sen är det ju bara att kolla i kalendern om någon av dem står på levenade föl avgift.

Men som sagt var, jag tycker du i första hand borde välja en hingst som passar ditt sto och inte efter när betalningen skall erläggas.

//Susanne

Såg precis att Biggles som ju är efter Briar står på levande fölavgift. Du kan ju ringa och kolla hur han förvärver sig och vilka ston han passar till...

Ragazzo gillar jag :D,dom avkommor jag har sett har varit av god storlek och högresta och mkt snygga. Han står på naturlig bet och levande föl avg.

Tack för svaren!! Skall kolla lite och jag väljer kanske pengarna i första hand ist hingsten, men som sagt, pengar är ett måste, annars ingen betäckning och det är ju så att om jag inte hittar "rätt" hingst så blir det inget!!!!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 448
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar