Dressyrhingst som inte nedärver så stort?

LMCarlsson

Trådstartare
Vet ni någon/några ädla och långlinjerade dressyrhingstar som lämnar avkommer som inte blir så stora? Jag tycker att det är svårt att hitta den informationen, nästan alla hingstar är själva väldigt höga men om de inte lämnar så stort så spelar det ju egentligen ingen roll. Någon som vet?

Sv: Dressyrhingst som inte nedärver så stort?

Om du sorterar BLUP-listan efter mankhöjd får du de som nedärver stort resp smått.

Men det är som du skriver att hingstarna (och därmed alla hästar) blir större och större. Vi måste nog börja värna om de små...

jag har ett sto e. Don Primero-Rohdiamant-Sandro som är ca 158.

Vet även att det finns en hel del små hästar e. DP. Men tyvärr så finns det även jättestora... Kanske inte var till mycket hjälp, men ändå :p

Ska tillägga att mitt stos mamma är 165 i mkh.

Twiligt (Flemmingh-Purioso) och Flash Dancer IM (Don Romantic-Tip Top) är två dressyrhingstar med lägre mankhöjd. Min Twiligt är det stoets minsta fölunge hos mig men en av hennes rörligaste.

Flash Dancers far lämnar ofta mycket stora avkommor. Mitt förslag är Rambo.

Jag är dock inte så förtjust i Rambo eller Hermes.. Ingen annan som vet någon som verkar lämna lite mindre avkommor?

Twilight tål att tänkas på.. Någon annan som har samma erfarenhet?

Hade jag haft mod på en liten hingst till mitt sto så hade jag gärna tittat närmare på Flash Dancer och Hermes. Vi vet inte vad de nedärver själv men det är 2 fina mindre hingstar i min smak.
Vill du ha mer kött på benen så finns Blup som visar hur avkommorna blir.

/U

Gamle gode Master finns ju..;) ska ta honom på min ponny nästa år,då han har fina ponny barn ;)

Twilight tål att tänkas på.. Någon annan som har samma erfarenhet?

Nope!

Båda Twilightarna jag sett är STORA.

Den som gick ihop med mitt års föl på betet är stor, dessutom stoets första föl men ändå stor.
Bekanta hade en jätte e: Twilight

Jag har hört att Twilight lämnar STORT och därför har jag inte vågat använda honom till mitt sto, eftersom att jag vet att hon lämnar stort själv. Jag kan däremot verkligen rekommendera Rambo eller hans son, Hermes. Varför gillar du inte dom? Rambo har många fina avkommor. Titta in på ägarnas hemsida, där finns filmer och bilder på många av hans avkommor. Med Rambo får du alldeles säkert en lagom stor avkomma med snygg hållning och trevlig gång samt ett trevligt temperament.

Gicea%20Uvm0043-17.JPG

En bild på stoet Gicea e.Rambo 910

Istrea0014m1.JPG

En bild på stoet Istrea e.Rambo 910

Mikea_riksfol_0256.JPG

En bild på fölet Mikea e.Rambo 910

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet att det finns fina hästar efter Rambo men det innebär inte att jag är förtjust i honom ;) Dessutom tycker jag inte att han passar mitt sto i övrigt.

Det behöver ju eg. inte vara en hingst som ger litet bara den inte ger stort. Jag har försökt att titta på Blub men de flesta hingstar jag tycker är intressanta finns det inget blup på. De hingstar som faktiskt har blub som jag har hittat är Don Primero, Rambo, Dionysos (+0,9) och Last liberty (+0,3). Några fler? Eller egna erfarenheter av hingstar som lämnat avkommor i samma storlek som stot?

Hur gör ni som har ston med högt blubvärde på mankhöjd (min har 3,4)? Jag vill inte ha en jättehäst utan en normalstor avkomma vore toppen (165 -170 cm).

Det är svårt att avgöra exakt mankhöjd före fölet är fött så jag hade hursomhelst satsat på en ädel avkomma i första hand (då gör det inte lika mkt om den blir stor).

Jag använde De Noir på min "lånemage" (Master-Herkules-Toreador).
Det har sagts att han lämnar smått men vissa säger att han inte påverkar så mycket. Klart är i alla fall att han förädlar då hans morfar är angloarab.

Lägger in en bild på min avkomma som är mkt ädel i typen och verkar bli väldigt "lagom" i mankhöjd (stoet ligger dock på medelhöjd).

2,5 v
080518-08052814-1.jpg

2 mån
krumbuktar2man.jpg

1 år tömkörning
skrittartmkrning.jpg

fotomodell
bstabilden.jpg

betessläpp 1-åring
Betesslp-1.jpg

De Noir sägs också ge ett fantastiskt psyke och det har stämt i vårt fall (mamman har ibland lite hyss för sig vilket hingståringen är helt befriad från).

Han är en snygging din grabb! Kom också att tänka på De Noir. Har bara sett smått och vackert med mycket gång e honom.

Tackar!:love:
Här har jag väntat på gången, speciellt traven.
Såg mkt trevlig ut de första dagarna när han kom ut men har efter det (trots att han rör sig väldigt lätt och mjukt) tyckt att han varit rätt ordinär. Fin, men inte på något sätt extra bra.
Han trampar under sig bak men tar inte för sig fram på samma sätt.

Men häromdagen på löshoppningen så satte han plötsligt under sig och formligen flöt fram.:bump:

Så nu vet jag att den finns, det blir nog bara upp till mig att locka fram den när det blir ridningsdax.....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
772
Senast: Elo
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 213
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 441
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka