Dressyrhingst med energi!

S

Sara-Ida

Hej alla buke-avels-människor!
Försöker klura ut bra hingstkandidater till mitt sto, men jag bara kör fast hela tiden. Märren blev som ni vet inte dräktig i år, så jag funderar på att betäcka nästa säsong, alt. året därpå, beroende på om vi hittar något som passar. Kanske vet ni någon hingst som nedärver detta?

Jag söker (viktigast):
Hingst med mycket energi och känslighet, lång hals, liggande bog, normal mot kort rygg, korrekt hasvinkel och bra ben, tre utmärkta gångarter och stor ridbarhet.

Ska om ett par dagar lägga upp bild på mitt sto, som är född -03, e. Schwadroneur-Indus-Brabant, ca. 169 cm hög, ej visad.

Korta fakta om henne: Mycket vackert huvud, långa ben. Välansatt, kort hals, liggande bog, ganska lång rygg, bra överlinje och kors. Gracil fram och vinklad bak, i övrigt korrekt. Mycket stor och vägvinnande skritt, mäktig och vägvinnande trav, taktmässig men ngt flack galopp (blir bättre under ryttare). God bakbensaktivitet.

Har lätt för samling och längning, är elastisk och böjlig som en mask :D LUGN i temperamentet, superstabil, men behöver hingst med mer framåtanda och energi.

Vad skulle ni satsa på rent spontant?? Funderar själv på Sir Donnerhall, vad är er uppfattning om hans avkommor?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dressyrhingst med energi!

Hej!

Har sett många Sir Donnerhall avkommor och de är mycket fina i typ samt mycket bra gångarter. Rekomenderar honom varmt!

Det enda "negativa" jag hört är att man inte bör betäcka ston som är breda fram då han själv är bred fram samt verkar nedärva det. Kan bli lite stridshäst av det, efter vad jag hört i alla fall.

Jag har inte sett honom på närmare håll men det är säkert någon här som har!

Mvh / Fia
 
Sv: Dressyrhingst med energi!

De Warsteiner avkommor jag har sett har varit otroligt fina, har dock inte snackat med dem så jag kan inte svara på hur de är i temperamentet..
Ulrika
 
Sv: Dressyrhingst med energi!

Jag skulle faktist ta Don Primero, även om han kanske inte platsar exakt på alla dina kriterier, men han är en sån otroligt fin hingst som dessutom borde fungera bra på ditt sto enligt principen; Avkommebeprövad hingst på oprövat sto. ´
 
Sv: Dressyrhingst med energi!

Håller med. Don Primero kommer lite i skuggan av alla poppis hingstar. Vi ska vara mycket glada att vi har honom här och borde använda honom mer med tanke på hans ålder.

Vi har flera tyska kunder som har frågat om Don Primero är till salu (vilket han INTE är ska kanske tilläggas :D )! Så intresset är stort för honom utomlands i alla fall. Fin hingst.

Mvh / Fia
 
Sv: Dressyrhingst med energi!

Sofia72 skrev:
Håller med. Don Primero kommer lite i skuggan av alla poppis hingstar. Vi ska vara mycket glada att vi har honom här och borde använda honom mer med tanke på hans ålder.

Vi har flera tyska kunder som har frågat om Don Primero är till salu (vilket han INTE är ska kanske tilläggas :D )! Så intresset är stort för honom utomlands i alla fall. Fin hingst.

Mvh / Fia

Jag har fnulat på honom också, men tror ni det blir en häst med tillräckligt framåtanda och energi för de högsta klasserna? Det är det som är mitt dilemma... Jag har bara sett avkommorna vid unghästvisningar, och han har verkligen nedärvt sig väl.

Såg förresten också en avkomma i D-mark som såldes för 300,000 Dkr Don Schufro-Schwadroneur... Fantastiskt fin.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dressyrhingst med energi!

Vänta och se om inte Ploppi hittar till denna tråden hon har ju haft en del DP avkommor och kan kanske berätta mer om dem och deras energi och temperament ?

Helen
 
Sv: Dressyrhingst med energi!

clownen skrev:
Vänta och se om inte Ploppi hittar till denna tråden hon har ju haft en del DP avkommor och kan kanske berätta mer om dem och deras energi och temperament ?

Helen

Jag hoppas på det... Jag hittade aldrig din epostadress förrsten? Måste ju visa bild på nyförärvet... :D
 
Sv: Dressyrhingst med energi!

Jag har jobbat mkt med avkommor till Dompan. De har haft ett otroligt psyke, coola, orädda utan att vara loja på nåt sett.
De blir ädla, rörliga och de flesta av dem har även visat sig på löshoppningen.
Har haft hand om Dompan lite oxå och han är mkt trevlig. Och han kan verkligen ta andan ur en. Kommer sent att glömma när Anders Eriksson tömkörde honom, vilken trav, power och utstrålning.

Såg oxå att warsteiner nämndes ovan, har jobbat med en del avkommor till honom oxå och de är bra i huvudet och otroligt fina. De har haft bra gång men de har saknar kraftfullheten och gnistan för att stå ut.

Det finns så mkt fina dressyrhingstar att jag nästan tror att jag lägger av med hoppaveln :rofl: , får väl köpa in ett avelsto med dressyrstam oxå.
 
Sv: Dressyrhingst med energi!

Sara-Ida skrev:
Jag hoppas på det... Jag hittade aldrig din epostadress förrsten? Måste ju visa bild på nyförärvet... :D
Nä jag höll på att PM:a när det kraschade :o

Den bilden ser jag fram emot ! Här är mailadressen helle.tortuna@telia.com
Skicka med din mail så kan du få bil på min stora :eek: madame i Belgien :D

Helen
 
Sv: Dressyrhingst med energi!

Och jag som hoppryttare håller bara på med dressyravel. Trofasen vi aldrig får fram några topphästar i hoppning! ;)
 
Sv: Dressyrhingst med energi!

Kan inte du tipsa om någon hingst, cyllene? Du har ju koll?
 
Sv: Dressyrhingst med energi!

Ok, det låter bra! Är de tillräckligt framåt? För cool är min lady så det räcker. Hon räds ingenting...
 
Sv: Dressyrhingst med energi!

Åh så glad jag blir av ditt inlägg, du som jobbat med Don Primero. Precis de egenskaper jag önskar att mitt föl får. Har betäckt mitt sto med DP. Hon efter Wolkentanz och har fantastiska gångarter men även riktigt fin hoppteknik. Kan ju lätt säga att mina förväntningar är riktigt höga. Vi får väl se hur det går.
Jag önskar att de står mer om hingstarnas temp och sätt i beskrivningarna i framtiden. Jag pratade visserligen med de på hingsstationen med de är ju "jäviga".
/Gabriella
 
Sv: Dressyrhingst med energi!

Hoppsan, visste inte att jag var eftersökt:)! Skicka ett mail så är det lättare att nå mig!

Jodå, vi har använt Don Primero ganska flitigt sen han kom till Sverige. På en så gammal hingst är det viktigt att titta på avkommorna o inte på hingsten. Verkligen synd att inte fler tar chansen o betäcker för han börjar bli gammal.

Avkommorna vi har fått har generellt sett blivit stora o högbenta, tex en 3-årig valack u ett 167 cm sto sålde vi i februari o han var då drygt 170 cm men ganska färdig så han växer väl inte jättemycket till. Välutvecklade, bra skalle - dvs sansade men inte slöa, tre mycket bra gångarter. Några mindre bra saker skulle kunna vara att man behöver ett ganska högbent sto, kan bli lite låga fram annars, kan även bli lite brett ansatta halsar (som de flesta hingstar som har Donnerhallblod), inte helt korrekta fram kanske. Det är ändå viktigt att titta på de positiva egenskaperna o de överväger alla de dåliga!

Vi har ett sto dräktigt med honom i år. Hon har fyra helsyskon efter honom, bl a Donna Gerbera som blev 5:a i 3-års championatet o vann kvalitén på Strömsholm. Hon blev dessutom bästa hopphäst där.... Har själva ett av dessa syskon kvar, ett tvåårssto som rör sig väldigt bra.

Det finns oerhört många bra hingstar att välja på men en annan som vi haft avkommor till i år o förra året är Don Romantic. Ser ut att bli högresta föl med mycket bra rörelser o riktigt bra temperament - igen menar jag sansade o coola men med gnista när det behövs.

Maila för foton eller kolla hemsidan - oops, fick visst inte göra reklam men det räknar jag det inte som, bara svar på frågan:angel:

Hälsn Ann
 
Sv: Dressyrhingst med energi!

En av de hingstar vars avkommor imponerade mest på mig sist jag var nere var ju Londonderry. Honom har jag underskattat rejält inser jag. Jösses vilka gångarter...

Jag ska fundera lite till så återkommer jag! :)
 
Sv: Dressyrhingst med energi!

Hej
Tack för ditt svar! :)
Rekommenderar du hellre Don Romantic än Don primero? Eller same-same?

Mitt sto har sjukt långa ben, så att det blir en kortbent häst är inte så troligt. Hon är dessutom korrekt fram, så förhoppningsvis funkar det bra. Hurdana är dina ston i temperamentet? Min är som sagt var lugn, för att inte säga bekväm...
 
Sv: Dressyrhingst med energi!

Är inte alla dressyrhingstar som tävlas tämligen energiska? Master verkar som en energisk kille med en del humör, Guinnes och Briar verkar ju ganska spänstiga de med.. ;). Jag har hållt mig halvborta från stallen för att jag får abstinens som varar i veckor. En hingst som jag tycker ser trevlig ut är Sandakan.. Det finns massor av underbara dressyrhingstar, och vad fasiken man ska ha förälskat sig i ett hoppsto har jag ingen aning om ;).
Ulrika
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag leker med tanken att betäcka mitt Kwpn tp- sto i sommar. Vi tränar på MSV nivå i dressyr, och min B-tränare tycker att hon är...
Svar
6
· Visningar
2 120
Senast: Chamsin
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 621
Senast: Jealle
·
Avel Hej! Tittar in här igen efter många många år:) Har ett lite brådskande hingstval att göra då planerna ang mitt sto ändrades...
Svar
12
· Visningar
1 971
Senast: stenwall
·
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
906
Senast: Ridaranka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp