Dressyrhingst med energi!

Sv: Dressyrhingst med energi!

pastejja skrev:
Är inte alla dressyrhingstar som tävlas tämligen energiska? Master verkar som en energisk kille med en del humör, Guinnes och Briar verkar ju ganska spänstiga de med.. ;). Jag har hållt mig halvborta från stallen för att jag får abstinens som varar i veckor. En hingst som jag tycker ser trevlig ut är Sandakan.. Det finns massor av underbara dressyrhingstar, och vad fasiken man ska ha förälskat sig i ett hoppsto har jag ingen aning om ;).
Ulrika

Master har jag tänkt på, men enligt asvh ger han inte så bra bakben. Det står inte närmare vad det syftar på, men jag gissar att det är veka kotor? Någon som vet?
 
Sv: Dressyrhingst med energi!

Har sett en del inte speciellt kuliga Master-avkommor. Fantastiska gångarter, men inte direkt ridbara. Finns självklart en del fina också.
 
Sv: Dressyrhingst med energi!

poff skrev:
Har sett en del inte speciellt kuliga Master-avkommor. Fantastiska gångarter, men inte direkt ridbara. Finns självklart en del fina också.

Asvh påstår att han ger ridbarhet, men begreppet är ju grovt subjektivt. Själv är han väl otroligt ridbar har jag för mig? Har inte Kyra lovprisat honom? Don Primeros avkommor är fortfarande ganska unga, hur är ridbarheten på dem, ni som vet?
 
Sv: Dressyrhingst med energi!

Master själv är otroligt fin tycker jag! Men jag har sett en del väldigt svårpåverkbara avkommor. Funkar bra så länge dom är unga och går på sin talang, men sen blir det svårare, när man börjar ställa lite krav.
 
Sv: Dressyrhingst med energi!

Masters pappa Ceylon var hjulig i bak och hade i gamla blupen endast 51 på ben, nu har jag för mig att han fått 75. Jag tror att detta delvis drar ner Masters siffror.
Jag vet flera Ceylon-avkommor, inklusive min egen, som är hjuliga i bak när de står uppställda men om rättar sig när de rör på sig.
 
Sv: Dressyrhingst med energi!

Sara-Ida Don Primeros avkommor är fortfarande ganska unga skrev:
Don Primero har varit i avel i mer än 15 år så det finns gott om avkommor. Hans avkommeindex på ridbarhet hos Hannoveranerförbundet är fantastiska 175 !
 
Sv: Dressyrhingst med energi!

Men om stoet beskrivs som "LUGN i temperamentet, superstabil" så kanske det är det optimala stoet till en temperamentsfull hingst som Master? Eller kanske en med lite mer fullblod i. Verkar ju inte vara så farligt om det blir lie nerv i hästen. En hingst som enligt de avommor jag har träffat ger ganska mycket nerv i är Sack. Amiralarna jag har träffat har också MYCKET nerv.
Ulrika
 
Sv: Dressyrhingst med energi!

pastejja skrev:
Men om stoet beskrivs som "LUGN i temperamentet, superstabil" så kanske det är det optimala stoet till en temperamentsfull hingst som Master? Eller kanske en med lite mer fullblod i. Verkar ju inte vara så farligt om det blir lie nerv i hästen. En hingst som enligt de avommor jag har träffat ger ganska mycket nerv i är Sack. Amiralarna jag har träffat har också MYCKET nerv.
Ulrika

Ja, det är så jag tänker också! Tack. Men om master-avkommorna har låg ridbarhet låter det ju inte som någon hit. kanske Londonderry är valet, trots allt. Usch - svårt!
 
Sv: Dressyrhingst med energi!

Du kanske inte ska ta mina ord så hårt, jag kanske har råkat på dåliga exemplar bara. Klart att det finns fina Master-avkommor också.

Kan nämna att min Dionysos har extremt mkt glöd under fötterna och mkt höjd i sina rörelser, det har hennes mor också, men dom tidigare avkommorna är betydligt lugnare. Mitt sto har också kort hals och Richfield ungen har ärvt den, men det har inte Dionysosen gjort, däremot är hennes ganska grovt ansatt.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag leker med tanken att betäcka mitt Kwpn tp- sto i sommar. Vi tränar på MSV nivå i dressyr, och min B-tränare tycker att hon är...
Svar
6
· Visningar
2 120
Senast: Chamsin
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 621
Senast: Jealle
·
Avel Hej! Tittar in här igen efter många många år:) Har ett lite brådskande hingstval att göra då planerna ang mitt sto ändrades...
Svar
12
· Visningar
1 971
Senast: stenwall
·
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
906
Senast: Ridaranka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp