Dressyrhästars "elektricitet"

Corax

Trådstartare
Min tränare pratar hela tiden om att en dressyrhäst ska vara 'elektrisk' och jag förstår precis vad hon menar.
Hon pratar även ofta om att min häst är en sportbil och ingen gammal traktor. Även om jag som (feg)ryttare skulle vilja ha just den där traktorn. Men det är inte det den här tråden skulle handla om.

Min fundering på sistone gäller det här med elektricitet och muskler.
Vad Är denna elektricitet egentligen? Bara att hästen är laddad? Känslig? Nära att explodera?
Vad vill ni ha i en dressyrhäst? Vill ni ha den där sjätte växeln? Behövs den?
Och borde inte en sån häst ha lättare att sätta spänningar i musklerna? Vara lite svårare att jobba med, åka och tävla med?

Sv: Dressyrhästars "elektricitet"

För mig som glad amatör så innebär det framåt och känslig. Lyhörd.
Min dressyrfröken säger att pållen har en hel massa växlar - Det återstår bara att hitta alla:D

För mig också framåt och lyhörd.
Som ex så var den jag sålde ifjol just massa driv, superkänslig men orädd och snäll..

Jag tror det beror på nivån.
Jag som glad hobbyryttare är glad om jag slipper den där sista växeln, då det skulle bli alldeles för mycket för mig.
Men om man rider svår klass så kanske den behövs. Jag vet inte (än), men jag återkommer när jag är där ;)

Nu känner jag mig som en total novis, men tonus??

Tonus är den delvisa muskelkontraktion som föreligger i en muskel i "vila". Med en hög muskeltonus går det snabbare att få en full kontraktion.

Min tränare pratar hela tiden om att en dressyrhäst ska vara 'elektrisk' och jag förstår precis vad hon menar.
Hon pratar även ofta om att min häst är en sportbil och ingen gammal traktor. Även om jag som (feg)ryttare skulle vilja ha just den där traktorn. Men det är inte det den här tråden skulle handla om.

Min fundering på sistone gäller det här med elektricitet och muskler.
Vad Är denna elektricitet egentligen? Bara att hästen är laddad? Känslig? Nära att explodera?
Vad vill ni ha i en dressyrhäst? Vill ni ha den där sjätte växeln? Behövs den?
Och borde inte en sån häst ha lättare att sätta spänningar i musklerna? Vara lite svårare att jobba med, åka och tävla med?

Det som man menar med elektrisk i en dressyrhäst tänker jag är mycket mera än lyhörd och framåt, att den är väldigt känslig och kvick i sina reaktioner och kraftfull i sina uttryck, det är som att ryttaren inte behöver röra sej för att få en direkt reaktion.

Svårare att rida, absolut. Ja det är jag övertygad om.

Jag tror att det är väldigt lätt att förväxla elektricitet och spändhet på en modern dressyrhäst.

Idag räcker det inte med att hästen är välskolad och lyhörd för att bli riktigt bra, det måste finnas något mer. De flesta skulle nog kalla det för elektricitet. Fast frågan är var gränsen mellan elektricitet och spändhet går.

Man har ju gjort studier på hästar där den ena hälften hade dressyrstam och andra hälften hade hoppstam. De med hoppstam hade lägre puls och reagerade mindre på konstiga saker och när de blev rädda så tog det kortare tid att gå fram till föremålet för rädslan (stod om det i Ridsport för något/några år sedan) än de med dressyrstam.

Så en elektrisk häst borde igentligen vara kraftfull att rida men oberörd av omgivningen. Det är ju en hel del hästar som inte kan vara med på prisudelningar, inte klarar av applåder eller som överhuvudtaget har svårt att klara störningar under dressyrprogrammen. Så frågan är om dessa hästar verkligen är elektriska utan snarare spända.

Så efter allt detta svamel (som bara förklarade vad jag baserar mina åsikter på) så borde en elektrisk häst inte ha några problem att tex åka iväg och tävla och liknade.

En spänd häst däremot har svårt att klara av förändringar och nya saker.

Båda dessa hästtyper kan dock bli riktigt bra dressyrhästar om de får rätt förutsättningar.

En elektrisk häst borde inte ha mer spänningar i musklerna än en annan vältränad häst. En spänd häst borde däremot ha mer spänningar i musklerna då denna inte kan slappna av och ge musklerna den vila de behöver mellan ansträngningarna (dvs ridpassen).

Mvh

Tora

När man pratar om elektriciteten är min uppfattning att man menar:
När du ber hästen utföra något så händer det något direkt. En elektrisk häst är snabb i reaktionerna och kräver mindre hjälper. Om du tex vill flytta undan skänkeln så ska det ske direkt! inte lite halvt... 5m bort...

Även en lugn "traktorhäst" kan bli elektrisk när man talar just om att ta hjälperna -alltså elektisk lydighet även om de är lite mer traktor i huvudet om du förstår vad jag menar... men sedan finns det ju sportbilshästarna som är elektriska hela tiden, såna hästar som det händer mycket mer hos... Det är mycket på gång i huvudet och de är mer uppmärksamma.
Jag har haft en sån ferrari-häst och det är mycket riktigt lite svårare att rida och kräver mycket av mig som ryttare.
Hästen jag har nu är en sportbil, men hon har 6 växlar medan min förra häst hade närmare 10...

En kort sammanfattning ang reaktionerna;
traktor -inte så elektrisk: ......!....
sportbil -elektrisk: !!

Håller med.
För mig blir en häst elektrisk när den är mellan hjälperna och det är egentligen ryttaren med ett korrigerande system som får hästen att svara = NU !

Att en häst är elektrisk har inget med tittighet att göra. Man kan få nästan vilken häst som helst elektrisk så länge man är konsekvent i ridningen. Men att ha en häst helt elektrisk innan den är samlad går inte för den måste bära för att klara av att vara elektrisk.

Unghästar eller lägre utbildade får man ha känsliga och lyhörda. Medans mer utbildade hästar vill man ha elektriska.

Det är en härlig känsla med en elektrisk häst! Det är verkligen som att köra en sportbild, lägger du till benet lite så ska hästen direkt svara framåt med driv bakifrån, vilket gör att det känns som att hästen svara uppåt framåt i uppförsbacke.

Jag har hästar här för utbildning och försäljning och då får jag passa mig för jag nöjer mig oftast med att göra dem känsliga och lyhörda för att alla människor ska klara av dem. Om jag gör dem elektriska så blir de mycket mer känsliga för att ryttaren hamnar fel, osv.. Sen blir det också så att om hästen inte får användning av energin man har skapat så kommer det fram på andra sätt. Tex genom att den bara springer och tittar på saker och blir rädd för massa saker i omgivningen.

Det märker jag bara på min tävlingshäst att om han tar det lugnt i för många dagar i rad så blir han tittig och går och letar efter saker att blir rädd för, för att det ska hända något.

Jag tror den där elektrisiteten sitter i rörelsen och men mest mentalt hos hästarna.
Den måste ha en fysisk möjlighet till att kunna vara så exakt och lyhörd, och en mentalitet att orka göra det när det tar emot.

Den är svår att hantera hos en häst med mycket mekanik, lättare att hantera hos en traktor än en Ferrari.;)

Jag klarar ju inte den där elektrisiteten hos min ena häst, därför hon har humör, och har alldeles för lätt att röra sig. Hon har så snabba reaktiva mönster utan att behöva spänna sig och det gör det svårt.

Men M säger att det är just den förmågan de måste ha för ex övergångarna till piaff/passage, kunna länga och komma tillbaka direkt osv.
Och att vara uthållig i det allra svåraste samlande arbetet.

Att en häst är elektrisk har inget med tittighet att göra. Man kan få nästan vilken häst som helst elektrisk så länge man är konsekvent i ridningen. Men att ha en häst helt elektrisk innan den är samlad går inte för den måste bära för att klara av att vara elektrisk.

Unghästar eller lägre utbildade får man ha känsliga och lyhörda. Medans mer utbildade hästar vill man ha elektriska.

Det är en härlig känsla med en elektrisk häst! Det är verkligen som att köra en sportbild, lägger du till benet lite så ska hästen direkt svara framåt med driv bakifrån, vilket gör att det känns som att hästen svara uppåt framåt i uppförsbacke.

Jag har hästar här för utbildning och försäljning och då får jag passa mig för jag nöjer mig oftast med att göra dem känsliga och lyhörda för att alla människor ska klara av dem. Om jag gör dem elektriska så blir de mycket mer känsliga för att ryttaren hamnar fel, osv.. Sen blir det också så att om hästen inte får användning av energin man har skapat så kommer det fram på andra sätt. Tex genom att den bara springer och tittar på saker och blir rädd för massa saker i omgivningen.

Det märker jag bara på min tävlingshäst att om han tar det lugnt i för många dagar i rad så blir han tittig och går och letar efter saker att blir rädd för, för att det ska hända något.

Det här inlägget gav mig en mycket bra input till varför hästen jag rider, vid sidan av min egen, (troligtvis) beter sig som hon gör!
Hon har en hög utbildning, men är mkt tittig, sprallig, rädd etc etc. När jag läser ditt inlägg så faller pusselbitarna på plats... Hon hade en lååång vila innan jag började rida henne + jag rider henne så mkt jag kan & hinner men ibland hinns det inte riktigt med. Ägaren hinner inte alls.
Ska klippa ut ditt inlägg och visa för ägaren sedan lägga upp en plan.
Problemet är att vi nu hamnat i en "ond cirkel" som känns svår att bryta, kanske du kan komma med ngt tips?
Just nu trippar hon rundor, blir som sagt rädd för ALLT, bockar när tillfälle ges och man märker på henne att hon verkligen har ENERGI. Mitt problem är att jag inte kan få henne att förvalta denna energin till ngt positivt - dvs arbete. Är det tålamod som gäller?

Stort tack (och sorry TS för ev trådkap)!

Mycket av det du beskriver nu har många fullblodshästar "naturligt" ( tex min tja förutom uppförsbacken då:angel::cool:) Men nä, jag menar känsligheten, blixtsnabb reaktion på input, tex hjälper, men även annat, som ryttarens brister, och är öht vakna och snabba i psyket vilket gör precis det där att det tar andra uttryck när hästen inte är väldigt välriden och utbildad, och det tar ett tag att komma dit, och kan vara rätt jobbigt då, (ja för en hobbyryttare alltså) Dessutom måste de sysselsättas dagligen för att rikta sin energi och vakenhet rätt. Det tar lätt andra uttryck.

Jag minns att Anky har sagt att hon vill att hästarna ska vara som fullblod i psyket typ (alltså inte se ut så....) dvs när hon söker hästar och många moderna dressyrhästar tycks ha mer av den här känsligheten och kvickheten. Men då även den andra sidan av det, de kan bli tittiga osv. Men de är nog lättare att få det där elektriska på då, antar jag.

Alla fullblod är inte såna heller, men det finns mycket mera i hästar som är lite högt i blod, tänker jag.

Precis samma uppfatting har jag.. sen betyder ju de olika uttrycken olika saker för oss.
framåt och känslig är för mig just elektrisk. En snabb reaktion.

elektirsk = snabb reaktion

en häst med bra exteriör har ju lättare att komma till tillståndet "bära" som Lancet skrev

sedan har det med vakenhetgrad att göra - det tycker jag man valt fram vakna känsliga hästar ( därför svårare för denmindre rutinerade)

man kan rida dit det - med att var atydlig och konsekvent i sin hjälgivning

vissa är för spänd - och exploderar - det är inte bra - för de är inte längre LösLugnLediga

man kan vara elektrisk och löslugnledig om man är spänstig och i balans

Det är väldigt stor skillnad från häst till häst men ett tips är att hitta något som hästen gillar att göra så den blir mer fokuserad, tex byten eller något sådant. Försök få arbete på den så fort så möjligt varje pass, mesa inte för mycket utan rid på lite mer. Sen rid lite hårdare tre dagar i veckan så den blir av med överskottsenergin. Träna gärna för tränare då man oftast rider mer aktivt då.

Lycka till :)

Ja de är oftast väldig känsliga, men då är det nästan ännu svårare att få de elektriska för de är svårt att komma så långt in på dem att de bara blir känsliga för hjälperna och inte allt annat :D

Så sant! Dom är "elektriska" på fel sätt, (vissa ännu mer än andra :cool:) om man säger så, dvs reagerar blixtsnabbt på allt men på fel saker och på fel sätt. :angel:

Man får först göra dem lite mer "okänsliga" för inverkan som att acceptera skänkeln utan att överreagera tex. Det går inte att använda känsligheten s a s från början. Rätt jobbigt faktiskt, och svårt. Men det går, även om det tar tid.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 487
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 506
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka