dressyrgjord

F

flashlight

Hur lång gjord föredrar ni på dressyrsadeln. Jag menar inte kort/lång gjord (dvs m korta/långa troppar) utan kort gjord m långa stroppar. MEn hur lång vill ni ha den då? En del har mkt kort så att spännena hamnar långt ner på magen, andra har spännena uppe vid sadeln nästan. De ska ju inte vara ivägen säger de som har kortare, som jag pratat med. Jag har inte tänkt på det tidigare. Har nog mellanlängd själv, ca 15 cm från sadeln på varje sida.

Hur tänker ni?

Sv: dressyrgjord

Spännena ska vara ca 10 cm från sadelkåpan. Sitter som lägre kan hästen bli skavd och nypt när den rör sig!

Förstår inte varför vissa ska ha så korta gjordar... På min sadel går det inte att ha kortare heller, stropparna är inte så långa..

Jag har tänkt så som du men många har som sagt kortare pga att spännena är ivägen för skänkeln annars, är de svar jag fått.

Vet inte om det nyper, men det ser inte bekvämt ut med bara stropparna en bra bit ner:confused:

Min slutar strax nedanför schabraket, som sticker ut ca 3-4 cm nedanför sadeln. Huvudsaken är att spännena inte är ivägen för hästens armbågar när den rör sig.

men hur sitter man med skänkeln då undrar jag? :confused:

Hästens mage är ju rundad liksom... :p Upplever inte att dom känns alls faktisk.

men hur sitter man med skänkeln då undrar jag? :confused:

Hästens mage är ju rundad liksom... :p Upplever inte att dom känns alls faktisk.

Inte jag heller,har inte ens tänkt på det. Därför jag blir så undrande hur andra tänker:confused:

Jag har min ca 1 dm nedanför sadelkåpan på vardera sidan.
Finns ingen direkt tanke med det eg då sadelgjorden följde med sadlen när jag köpte den - men jag skulle inte vilja ha så mkt kortare gjord iaf då pålle lätt får skav.

Har ganska kort gjord, skulle kanske kunna he en som var 5 cm längre de gjordar som är 10 cm längre går i kåpan på min små ponnies. Den jag har nu är 50 cm.
7590968.jpg

7590791.jpg

KL

Det verkar inte som om nån här i alla fall förordar kort gjord. Jag mätte och min är nog ca 10 cm ifrån också. Fortsätter ha det. bara undrade om jag missat något här:confused:

strax under schabrak kanten ca 3 cm... min jätte häst har 85cm på sin "korta" dressyr gjord:D

Tänker inte avslöja hur lång gjorden är eller var den slutar:angel:

Har nog alla varianter eftersom jag har 2 olika storlekar på hästarna.
från 60 o uppåt....

Äh, kom igen nu......:) Mer än 85 alltså:cool: Och slutar.......

Har du tänkt att spännena skulle kunna vara ivägen? Jag tycker det verkar otrevligt för hästen när den är för kort...men vet inte.

nix ingen ardenner....:D
ett sv. halvblod.
han är 174cm och ganska djup (inte det minsta fet, dessutom mkt fullblod i sig). kan ta några bilder i helgen och lägga upp...

helt sjukt svårt att hitta så långa korta dressyr gjordar kan ja lova!

jag har långa stroppar på min sadel så då har jag en kor gjord... men den är ju inte så kort... då den är hela 85cm.....:eek: :D

Jag har 75 men 80 vore helt perfekt. Min häst är inte tjock men stor (176 mätte jag honom till igår..) och djup.

Enligt min sadelutprovare ska dressyrgjorden vara så lång som möjligt för att störa hästen minst.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
822
Senast: ryujaneiro
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 251
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 544
Senast: Badger
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 049
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30