Jag rekommenderar varmt cair-gjord. Jag har en Bates nu men har haft wintec innan och jag tycker båda är kanonfina! Mjuka, lätta att hålla rent och alla jag testat på trivs kanon. Och dessutom inga skav
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
förlåt för trådkap, jag undrar om någon har stubben equisoft?
Ska prova en fairfaxgjord. Verkar också vara en bra sadelgjord. Har en ELT nu som funkar bra. Ska bara testa den andra av nyfikenhet. Någon som har erfarenhet?
Ska prova en fairfaxgjord. Verkar också vara en bra sadelgjord. Har en ELT nu som funkar bra. Ska bara testa den andra av nyfikenhet. Någon som har erfarenhet?
Jag vet inte. Kommer få testa en snart o kan återkomma. Får ev också testa tränset. Ska bli intressantHar ingen erfarenhet. Är det någon resår på den?
Jag har läst en del om både tränset och gjorden. Tydligen har testerna visat att hästarna tar längre steg med om det var med tränset eller gjorden. Kommer iaf få möjlighet att prova gjorden ordentligt och förhoppningsvis även ett träns.Ingen egen erfarenhet men vet att det är ett märke som i samarbete med väldigt duktig veterinär inom ridning och fysioterpai har tagit fram ett träns som ska minska punkttrycket på huvudet och tror gjorden nämndes som en annan sak de hade samarbetat om (veterinärens döttrar rider på hög nivå på ponny). I england är det ett erkänt dyrt kvalitetsmärke iaf.
Jag har läst en del om både tränset och gjorden. Tydligen har testerna visat att hästarna tar längre steg med om det var med tränset eller gjorden. Kommer iaf få möjlighet att prova gjorden ordentligt och förhoppningsvis även ett träns.
Just de här studierna tror jag ganska mycket på då det är ordentliga vetenskapliga studier. Men såklart finns där svagheter inom dessa med
@Hedwig, spännande att du får prova, tycker tränset är väldigt intressant- de mätte ju bland annat att punkttrycket vid nackstycket är högre än punkttrycket under stigläderkramparna på sadlen… Priset avskräcker mig dock
Jo men vem har betalat studien tex.. Vad hade hästarna för gjordar i försöket? Sånt spelar ju in... Tex en stel hård bred lädergjord som går emot hästens armbåge gör ju att hästen tar kortare steg tex... Så hur gjordes försöket.. Ja det finns många frågor innan jag den extremt gammalmodiga tanten blir övertygad... Grejerna är säker bra, men om den är bättre än min gamle dressyrgjord i neopren för 100 spänn, det är frågan
Just de här studierna tror jag ganska mycket på då det är ordentliga vetenskapliga studier. Men såklart finns där svagheter inom dessa med
@Hedwig, spännande att du får prova, tycker tränset är väldigt intressant- de mätte ju bland annat att punkttrycket vid nackstycket är högre än punkttrycket under stigläderkramparna på sadlen… Priset avskräcker mig dock
Men om punkttrycket är så in i helvetes hårt undrar jag hur hårt man dragit åt remmarna. Man behöver inte hissa upp bettet så det blir sånt tryck. Inte heller dra i stången så det blir sånt tryck.
Om de går så mkt bättre av ett annat träns undrar jag hur tandjobbet är gjort, hur handen är och som sagt hur mkt man hissat upp bettet.
Ang gjordar så rör sig en del bättre med vissa gjordar med rejält med resår och tryckavlastning om de antingen har tvångtendenser alt går med lite för hårt dragen gjord.
Jag tror ju stenhårt på Tixerand IOM att jag iaf inte vill ha ngt stelt/ostretchigt kring min bröstkorg när jag tränar. Jag vill andas fritt.
Och så hårt som många drar gjorden kan hästen absolut inte det.
Min neoprengjord har resår. Dock inte mitt i som tixerand, men hur upplever ni den till en flatback? Jag vet att till childeric ska man tydligen inte ha Tixerand enligt åf eller hur var det @Centaur?
Jag menar att det var punkttycket vid samlingen till nackstycke och sidostycke, inte mitt uppe på nacken.
Igen, säger inte att detta är sanningen, men detta är vetenskapliga studier med duktigt forskande veterinär som medverkar. Man får ju se det som en blandad population där säkert en del har tänderna fixade, en del inte, mm- precis som population också ser ut i hästvärlden.
Träns i sig är ju ett vanligt träns med engelsk nosgrimma, det är bara uppbyggt för att minska punkttycket på de punkter där trycket är som högst.