Dressyrdomare

F

frolic

Vilken erfarenhet har ni av dressyrdomare och fälttävlan?

Vi är några stycken som diskuterat detta ett tag och inbillar oss att vi ser ett mönster (att vissa dömer med fördomar). Vissa av oss har ju suttit som sekreterare och hört domare snacka. Lite mörkrädd är man ju allt. Visst är det en bedömningssport men uttalande som följande är skrämmande:
- suck . kan hon inte rida rätt väg så ska hon inte ha höga poäng (efter att ryttaren gjort en felridning i början på programmet fick ryttaren bara 4 och 5:or. Enligt sekreteraren och andra helt fel)
- den hingsten. oj då kan den inte trava. varför rida den?
(fick flera 2 och 3 på travmomenten helt fel enligt många av oss)
- den hingsten ger fina föl. Alla har sååå fin trav. (fick höga poäng på travmomenten trots att hästen inte var speciell..)
- den ryttaren rider alltid så noga vägar, idag är nog en dålig dag. vi ser inte det. (känd ryttare som hon inte vågade döma ner. Hon "gnäller2 då)
- fel galopp. oj då. men det brukar inte hända. jaja. (ingen kommentar och en 7:a i betyget)
- usch hästen går ju bakom hand hela tiden. Varför är den så spänd? Stackars "lisa". men hon brukar ju aldrig rida så. (något spänd för dagen stod det i protokollet. på en häst som ryttaren bara tävlade 2 gånger och domaren aldrig sett innan/efter)
- jag visslar nu så hinner ryttaren knappt in. så stressar vi henne. (mot en ryttare vars mamma domaren inte tyckte om)
- jaja detta är ju fälttävlansdressyr och den är ju bedrövlig. Jag får bra betalt annars hade jag aldrig dömt...

Detta är citat från 3 olika domare. Både från vanlig dressyrtävling och fälttävlansdressyr.

Frågan är:
- hur agerar ni när ni blivit orättvist bemötta
- har ni någon gång blivit sågad av samma domare omigen
- eller blivit bemött helt olika av samma domare

Har ni andra roliga saker som domare sagt?

Sv: Dressyrdomare

frolic skrev:
Vilken erfarenhet har ni av dressyrdomare och fälttävlan?

Vi är några stycken som diskuterat detta ett tag och inbillar oss att vi ser ett mönster (att vissa dömer med fördomar). Vissa av oss har ju suttit som sekreterare och hört domare snacka. Lite mörkrädd är man ju allt. Visst är det en bedömningssport men uttalande som följande är skrämmande:
- suck . kan hon inte rida rätt väg så ska hon inte ha höga poäng (efter att ryttaren gjort en felridning i början på programmet fick ryttaren bara 4 och 5:or. Enligt sekreteraren och andra helt fel)
- den hingsten. oj då kan den inte trava. varför rida den?
(fick flera 2 och 3 på travmomenten helt fel enligt många av oss)
- den hingsten ger fina föl. Alla har sååå fin trav. (fick höga poäng på travmomenten trots att hästen inte var speciell..)
- den ryttaren rider alltid så noga vägar, idag är nog en dålig dag. vi ser inte det. (känd ryttare som hon inte vågade döma ner. Hon "gnäller2 då)
- fel galopp. oj då. men det brukar inte hända. jaja. (ingen kommentar och en 7:a i betyget)
- usch hästen går ju bakom hand hela tiden. Varför är den så spänd? Stackars "lisa". men hon brukar ju aldrig rida så. (något spänd för dagen stod det i protokollet. på en häst som ryttaren bara tävlade 2 gånger och domaren aldrig sett innan/efter)
- jag visslar nu så hinner ryttaren knappt in. så stressar vi henne. (mot en ryttare vars mamma domaren inte tyckte om)
- jaja detta är ju fälttävlansdressyr och den är ju bedrövlig. Jag får bra betalt annars hade jag aldrig dömt...

Detta är citat från 3 olika domare. Både från vanlig dressyrtävling och fälttävlansdressyr.

Frågan är:

Jag upplever defenitivt samma sak, och jag undrar om någon kan tycka annorlunda. Tyvärr är det ett problem som känns omöjligt att lösa, så länge det är människor som dömmer i alla fall.

Svar på dina frågor:

- Blir jag orättvist bedömd rycker jag på axlarna och går vidare. Inget jag kan göra ändå.

- Har en domare som jag alltid får dåliga poäng av. Ingen aning om varför.

- Samma domare som ovan har vid ett par tillfällen, då jag ridit en speciell häst, gett mig överdrivet bra poäng. Den "speciella hästens" förra ägare har gett mig förklaringen: Domaren tycker mycket bra om henne, alltså även hennes hästar. Det leder till att även jag får bra poäng när jag rider hennes häst men urdåliga när jag rider andra.

Detta är ett typexempel på problemet. Jag är väldigt glad att det bara är EN domare av alla som behandlar mig på det här sättet. Hade varit värre om alla hade gjort likadant.

Nej jag håller verkligen inte med om detta??? Visst är det så att "kända namn" kanske får bättre poäng än oss andra dödliga men det är inget specifikt för ft dressyren. Jag tycker jag överlag blir rättvist bedömd, rider jag bra får jag bra poäng , rider jag dåligt får jag dåliga poäng så enkelt är det.
Vissa domare ger låga poäng men gör det då överlag, vissa domare tycker bättre om en viss sorts häst och ger den sorten lite bättre poäng, nästa gång är det tvärtom.

Ibland kanske man får tänka till själv om man anser att man alltid får för dåliga poäng , det kanske är att inse att det inte är så bra som man tror helt enkelt.

Även om det nu inte skall vara så så upplever jag att ft domarna är mkt mer snällare i sin bedömning än när dom dömer "riktig" dressyr. Jag tävlar ju även mkt riktig dressyr och där dömer dom ner hårt på vissa saker dom inte ens ser när dom dömer ft. Tyvärr.

Senast ändrad av en moderator:

Det här handlar i mina ögon inte om bra eller dåliga poäng.

Naturligtvis får man dåliga poäng om man gör fel, eller hästen är olydig, eller ... vad som helst.

Jag menar när det är helt uppenbart konstiga poäng som man inte alls kan förstå, och ingen annan som har sett på ritten heller.

Detta gäller både när man får FÖR bra och FÖR dåliga poäng.

Och nej det upplever jag fortfarande inte. Tror fortfarande upplevelsen sitter i ryttarens huvud om vad som är bra eller dåligt. får man för bra poäng tja då kanske man är bättre än vad man trodde då ;)

Sedan har ju domarna inte tillgång till hästens stamtavla när dom dömer och jag tror inte på att en domare dömer efter vad hästen har för stam oavsett.

fio skrev:
Nej jag håller verkligen inte med om detta??? Visst är det så att "kända namn" kanske får bättre poäng än oss andra dödliga men det är inget specifikt för ft dressyren. Jag tycker jag överlag blir rättvist bedömd, rider jag bra får jag bra poäng , rider jag dåligt får jag dåliga poäng så enkelt är det.
Vissa domare ger låga poäng men gör det då överlag, vissa domare tycker bättre om en viss sorts häst och ger den sorten lite bättre poäng, nästa gång är det tvärtom.

Ibland kanske man får tänka till själv om man anser att man alltid får för dåliga poäng , det kanske är att inse att det inte är så bra som man tror helt enkelt.

Även om det nu inte skall vara så så upplever jag att ft domarna är mkt mer snällare i sin bedömning än när dom dömer "riktig" dressyr. Jag tävlar ju även mkt riktig dressyr och där dömer dom ner hårt på vissa saker dom inte ens ser när dom dömer ft. Tyvärr.

Grattis till dej som tycker att du döms ok.

Har man suttit som sekreterare börjat man tveka när man hör resonemanget. Då finns det ingen chans att du blir rättvist bedömd. Har visserligen inte suttit med och skrivit när du red (vad jag minns) men kanske du har tur och antingen ses som "känd" eller så är du "naturell" en sådan där som domaren inte kommenterar. Fel färg på ridbuxorna kan också ge kommentarer. Jag tror ingen är så proffsig så att man sitter och spyr galla över någons kläder/häst/stam/hästägare och opåverkat bedömer ritten.

Jag håller fullständigt med om att dressyren bedöms hårdare inom vanlig dressyr och mer släpps igenom i FT. Därför är lyckan stor när vi får en 8:a i vanlig dressyr men lite sur blir jag om jag inte får någon alls i FT. :angel:

Nej jag anses nog knappast som känd tyvärr, hade gärna sett fram emot dom där extra poängen :angel:

Visserligen fick jag en påpekan att jag skulle ha ett hårnät på mig för mer elegans när jag red dressyren i Öveds, men mitt hårband hade ramlat av men det visste ju inte domaren och ärligt talat så håller jag med, ser inte så snyggt ut när håret vispar runt utanför hatten. Jag brukar ha "rätt" färg på ridbyxorna oxå :D

Men jag känner ju rätt mkt folk i ft och alla har ungefär samma uppfattning om dömeriet som jag har så det är nog mer ett undantag du kommer med än en regel skulle jag säga, faktiskt kan jag inte tro riktigt på det du skriver men det måste varit någon enstaka riktigt speciell människa eller häst du har lagt på minnet,dom flesta är inte sådana.
Men det är bara min åsikt ;) eller så är jag jäkligt naiv :D

Har faktiskt inte så ofta stöt på "orättvis bedömning", men det har hänt.
En gång så var det väldigt uppenbart att alla som inte hade "kändis namn" blev nerdömmda, och alla "kändisarna" fick mer poäng än vad rundan förtjänade!
Men så uppenbart har jag nog bara stött på en gång.

Men orättvisa bedömningar finns mer än i dressyr, ft dressyr. Bla så kan den finnas på visningar, premieringar m.m!

Hej!
Jag håller med fio, oftast blir man nog ganska rättvist bedömd. Det händer nån gång per år att jag inte tycker det. I tiarp tex var domarna väldigt ojämna, det skilde 15 % och det tycker jag är för mycket då domaren inte generellt låg lägre genom klassen den gången.

Det är ju lika inom vanlig dressyr.
Det som är lite tråkigt är att vissa får några bonuspoäng för sitt namn. Det får vi nog lära oss leva med.

Anna

anna_lundsbo skrev:
Hej!
Det är ju lika inom vanlig dressyr.
Det som är lite tråkigt är att vissa får några bonuspoäng för sitt namn. Det får vi nog lära oss leva med.

Anna

Ja så är det. Det är så att "okända Lisa" behöver få in fler fullträffar för att få bra poäng. Kanske inte hel fel egentligen.

Däremot är det kritik ibland mot domarkåren och det med rätta. I en klass där det skiljer 17 % mellan domarna och texten i kritiken löd: Domare 1: rund, fin galopp -- mer tramp i skritten önskas
Domare 2: tråkig galopp - bra tramp i skritten

Har de tittat på samma ekipage? Är ekipaget så ojömnt?

Men det är sånt som är kul :angel:

Hej!
Jag hade faktiskt en väldigt rolig kritik på en dressyrtävling för några veckor sedan. Lånade en av syrrans hästar till DM, för klubben hade inget fullt lag.
Marre tvärdog när vi kom in i ridhuset, jag menar noll i bjudning.
Han är snygg (kolsvart med stjärn) och rör sig bra.
Han glassade omkring och gjorde det mesta han skulle, fast skolorna var inget vidare (helt på hans villkor...). Det är ju svårt att få till det när han totalt struntade i mig...
Fast det syns inte så väl - syrran såg, men inte hästskötaren tex.

Längst ned på kritiken står det.
Härlig häst med bra gångarter, men för dagen lite styv i sina sidor, främst vä.
Lite vinglig.
Bra bjudning.

Jag höll på smälla av för alla vet ju att det är väldigt svårt att rida raka skolor och för den delen även bara rakt fram på medellinjen om hästen inte bjuder.

Å andra sidan om domarna (dom var 3) hade sett det jag kände, så hade jag varit under 50%. Marre han såg dock lycklig ut hela programet trots att jag red allt vad jag orkade. Självklart krystade jag till ett leende varje gång jag red föbi domarna jag också?!!

Anna

frolic skrev:
Frågan är:

Att få kritiken "spänd för dagen" när jag rider en unghäst som aldrig tävlat förut tycker jag är ganska kul. (domaren har absolut aldrig sett hästen innan)

Jag har fått en 5:a på "sits, hjälper" och nästa gång för den domaren fick jag en 8:a på samma bedömningspunkt. Blev helt dissad första gången men placerade mej andra gången. Det var en vecka mellan tillfällena och min tränare fattade inte varför jag blev dissad gång 1. Inget speciellt hände. Hon trodde möjligen att det blev bättre gång 2 för att hon var med :angel: (hon visade sej med mej den gången)

Min tränare har massor av roliga små historier att berätta. :d både vad gäller "orättvisa" protokoll och "roliga domare".

och hon är välkänd fälttävlansryttare...

Hennes kommentar är annars om dressyren: - "inte så många som tar den på allvar men man måste ju göra bra ifrån sej för att vinna. Man rider ju inte fälttävlan för dressyrens skull" :angel:

Eller så red du helt enkelt bättre när din tränare var med och coach:ade... :angel:

ja tyckte att ja fick relativt "bra" poäng när ja tävlade fälttävlan (gjorde det bara en gång). fick inte godkänt eller så, men det hade jag helelr inte förväntat mej eftersom hästen ja red inte gick på tygeln, och dessutom fattade fel galopp en gång.
men förövrig är jag nöjd med det betyget jag fick...

ibland ser dressyrdommare ekipaget på ett helt annat sätt än vad de borde.
när de favoriserar ryttare så tycker jag itne att de är lämlpiga som domare!!
man ska få betyg efter hur ritten går för dagen, och inte hur det kunde ha sett ut!!

måste bara höra, hur kan man tycka att man fick relativt bra poäng om man inte var godkänd? Du menar att hästen inte gick på tygeln alls, och brukar inte göra det eller? Eller den gick inte på tygeln för dagen? Om man då får underkänt, hur kan man då få relativt BRA poäng? Räknar man då om man får mest 4or eller 3or, eller vad avgör om det var relativt bra? Bara nyfiken! Själv är jag missnöjd om jag får underkänt på ETT betyg... Varför ställer man upp i ett dressyrprogram om hästen inte går på tygeln? Är jag dum eller?

visst, ett underkänt betyg är jälvklart inte BRA, men eftersom jag vet hur hästen är, o hon gick bra för dagen, så är ja ändå nöjd med den ritten, och det betyget.
Nej hon brukade inte gå på tygeln. Fick mest 5or o några sexor har ja för mej.
Några med lägre då hon hade väldigt svårt med ena galoppen för tillfället o gick blandat med kors/fel/rätt galopp.
Anledningen till att jag ställde upp i tävlingen, var för att ja ville testa på fälttävlan.
I vanliga fall tävlade jag inte dressyr på henne.

För att vara under 60% (som är gränsen för godkänt numera) så behöver du inte ligga på treor och fyror utan som Vita_N_6520 säger kan du ha femmor och sexor.

5 heter med tvekan godkänt och 6 godkänt. Jag bara undrade hur man kan räkna det som bra om det var under godkänt. Men menades det 59% så kanske jag förstår lite bättre. Bara en reflektion. Men det är klart att folk reagerar om de tror att en fälttävlansryttare kan vara nöjd med under godkänt. Som kval räknas dock 50% som godkänt, det var så jag tänkte

_Tazty_ skrev:
Eller så red du helt enkelt bättre när din tränare var med och coach:ade... :angel:

kan ju vara så fast det tycker inte min tränare. Hon var med men visade inte sej första gången. (Hon tävlar också..)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 945
Senast: Habina
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 637
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar