Dressyrdomare

Sv: Dressyrdomare

"för dagen spänd" skriver domaren för att inte vara alltför fördömande. Det är en vanlig "domarjargong" - Går bra att skriva "spänd" också. Men att skriva att det antagligen är dagsform är kanske lite vänligare?/T_B

mycket_irriterande skrev:
Hennes kommentar är annars om dressyren: - "inte så många som tar den på allvar men man måste ju göra bra ifrån sej för att vinna. Man rider ju inte fälttävlan för dressyrens skull" :angel:

Nej men bland dem som varit felfria på terräng och hopp vinner den som har bäst på dressyren. Finns ingen anledning att ha dålig dressyr om man kan få den bättre./T_B

true_blue skrev:
Nej men bland dem som varit felfria på terräng och hopp vinner den som har bäst på dressyren. Finns ingen anledning att ha dålig dressyr om man kan få den bättre./T_B

Nej exakt! Det är ju det hon också menar... Fast när du kommer upp i klasserna så är det ofta så att dressyren inte spelar mest roll. (självklart måste du ändå ha hyfsad) Stopp och tidsfel kastar om i resultaten...

Nej exakt! Det är ju det hon också menar... Fast när du kommer upp i klasserna så är det ofta så att dressyren inte spelar mest roll. (självklart måste du ändå ha hyfsad) Stopp och tidsfel kastar om i resultaten...

Fast du kan inte ha mer fel där, Dom bästa ryttarna i höga klasser har sällan stopp och tidsfel, har dom tidsfel har alla andra det också dessutom.

Vad är det för trams?? Man får väl oftast poäng efter hur bra man rider och inte efter vilken färg man har på brallorna?
Det låter som en urkass bortförklaring på dålig ridning.

fadeya skrev:
Fast du kan inte ha mer fel där, Dom bästa ryttarna i höga klasser har sällan stopp och tidsfel, har dom tidsfel har alla andra det också dessutom.

Va? Välkommen att titta på tävlingar då i ** och ***... Resultatlistan blir ALLTID omkullkastad p.g.a just stopp och tidsfel. Visst är det så att en del tävlingar har alla tidsfel på osv men det är onekligen så att klockan är viktig. Sällan stopp... *suck*
Visserligen är sällan subjektivt men visst är det många stopp i en ** och *** -tävling. Ryttarna vill ju ha det så. Det ska vara en svår banan som är utslagsgivande!

fadeya skrev:
Vad är det för trams?? Man får väl oftast poäng efter hur bra man rider och inte efter vilken färg man har på brallorna?
Det låter som en urkass bortförklaring på dålig ridning.

suck.. du har ju missat hela poängen...
Just det handlar det om. Att du inte skyller ifrån dej utan faktiskt bedöms för skumma saker som efter byxor, häst, uppfödare, tränare osv.
Upplever du inte det så? Grattis!
men.. kanske du ska anmäla dej som domarsekreterare på en lokal tävling (hoppas att det bara är där) så får du uppleva en hel del.
Om du behöver tips på domare att skriva för så hör av dej :angel:

frolic skrev:
lokal tävling (hoppas att det bara är där) så får du uppleva en hel del.

Du är hyfsat naiv om du tror att det är värst på lokal tävling.

Åtminstone i dressyr är det värre ju högre upp man kommer.

Har fina exempel från tex Djursholms Elittävling.. :angel:

Hennes kommentar är annars om dressyren: - "inte så många som tar den på allvar men man måste ju göra bra ifrån sej för att vinna. Man rider ju inte fälttävlan för dressyrens skull" :angel:

Finns väl INGEN på högre nivå som resonerar så idag?

Då når man inte så långt i dagens konkurrens. :smirk:

Fast nu tänkte jag mer på dom högsta klasserna dvs mästerskapen osv, Badminton, alltså där dom bästa ryttarna i världen är med. Hur det är här hemma har jag ingen aning om eftersom jag tittar inte på dom tävlingarna men jag tror nog att även dom satsar på att ha en sådan bra dressyr som möjligt, Vem vill ge bort en massa poäng i onödan?

LenaH skrev:
Finns väl INGEN på högre nivå som resonerar så idag?

Då når man inte så långt i dagens konkurrens. :smirk:

Nej precis , det var det jag också ville komma fram till i mitt tidigare inlägg.

dressyren har ju blivit viktigare nu än nånsin i samtliga klasser.... man vinner knappast med en urkass dressyr.

tant agda skrev:
dressyren har ju blivit viktigare nu än nånsin i samtliga klasser.... man vinner knappast med en urkass dressyr.

Allt är ju relativt. ;)
Men det är skillnad på dressyren i fälttävlan och "vanlig" dressyr.

Självklart är det ingen med urkass dressyr som vinner höga klasser. (ingen har väl sagt något annat heller.) Dock var det 3 av våra främsta fälttävlansryttare som sa just så som någon skrev: "- inte rider man fälttävlan för dressyrens skull". Då handlar det inte om urkass dressyr utan om något annat. :angel:

Fast det där tror jag faktiskt inte på. 3 av dom främsta borde vara systrarna Algotsson och någon till. Vad jag har förstått när man läst om Linda är att hon är extremt noga med dressyren. Jag förstår ju givetvis att man inte rider fälttävlan för dressyrens skull utan för terrängen men eftersom dressyren ingår i tävlingsmomentet så tror jag inte att dom 3 främsta ryttarna resonerar som du säger, hade dom gjort det hade dom inte varit bland dom 3 främsta så enkelt är det.

jag rider iaf fälttävlan inte bara för terrängens skull utan även för att man måste vara lite bäst på allt för att vinna och för att man inte har vunnit -eller förlorat- förrän man har ridit alla tre moment. och jag tror att jag inte är ensam om den åsikten...
men det är klart, om man bara vill rida terrängen behöver man inte vara nån dressyrstjärna..........

dessutom menade jag samtliga klasser i FT och inget annat. Även i en debutant måste man ha en riktigt vass dressyr för att vinna!

Nä det var inte så jag menade men om man väljer ft som gren är det väl främst för att man vill rida terräng men även för att man vill vara bra i alla moment.

Det känns inte som jag kan uttrycka mig speciellt bra :crazy: Men jag menar att man rider nog ft för att man vill göra alla moment så bra man kan (det måste ligga en viss tjusning i det)men terrängmomentet är ändå det som lockar mest.

jag tycker du uttrycker dej alldeles solklart nu!!! :bump:
självklart är de terrängen som lockar mest! tycker man inte om att rida terräng borde man ägna sig åt "vanlig" dressyr el hoppning istället!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 945
Senast: Habina
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 637
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar