Dressyrdomare

D

Donne

KVALIFIKATIONSKRAV
För att bli antagen som Lätt A domaraspirant skall sökande ha:
1. Dokumenterat god hästkännedom
2. Dokumenterat god riderfarenhet
3. Fyllt 25 år
4. Tävlat i lägst Msv B dressyr på regional tävling med godkänt resultat (60%)

Så här står det när man läser om utbildning gällande domaren.
Men om jag nu skulle vilja utbilda mig till domare.. Vad gäller då ang krav 4, ja jag har tävlat MSV B, men det var många år sedan. Är det färska resultat som gäller??
Tacksam för svar

Sv: Dressyrdomare

Hmm man kanske skulle söka OCH börja döma i stockholmstrakten, har sett att dom fått oförskämt höga procent där :rofl::devil:

Nej men det måste väl stå någonstans hur lång tid tillbaka? Som det står så verkar det ju inte spela någon roll när man gjorde den starten för annars hade det väl stått kan man ju tycka :confused:

Jag har faktiskt ingen aning, som fio säger så borde det ju vara utskrivet då. Jag vet en person som tävlat MSV B som junior, sedan började hon utbilda sig till domare som 20 åring. Men hon fick klart inte dömma fören hon var 25.

Jag är irriterad på den där åldersgränsen, nu har jag och för sig inga planer på att bli domare så mig spelar det ingen roll. Men principen att jag är tillräckligt gamal för att arbeta inom livsavgörande verksamheter, sitta i riksdagen med mera, men jag är inte tillräckligt gamal för att döma en LC på lokal nivå :confused:.

Jag har en kompis som utbildade sig till LA-domare och som blev klar i december förra året. I hennes grupp var de fyra stycken (vill jag minnas) varav en av dem var betydligt äldre än de andra och som jag absolut inte tror hade några direkt färska resultat att visa upp. Så jag gissar att man måste ha resultaten i bagaget, men att det inte spelar någon roll när de hinkades in.

Hmm man kanske skulle söka OCH börja döma i stockholmstrakten, har sett att dom fått oförskämt höga procent där :rofl::devil:

Du har hajjat fio :D i sthlm är det absolut inte fel att vara "åh, en domarkollega" :devil:

Det var lite OT, men tillbaka till ämnet så tror jag att det går bra med gamla meriter också, man behöver ju inte förnya sina resultat när man väl är domare.

Jag har en kompis som utbildade sig till LA-domare och som blev klar i december förra året. I hennes grupp var de fyra stycken (vill jag minnas) varav en av dem var betydligt äldre än de andra och som jag absolut inte tror hade några direkt färska resultat att visa upp. Så jag gissar att man måste ha resultaten i bagaget, men att det inte spelar någon roll när de hinkades in.

Det FINNS äldre dressyrryttare också;) Det är inte bara 25-åringar som har färska tävlingsresultat :rofl: Kyra tex.......och Ulla Håkansson.....

Ja, jag tror inte ni behöver oroa er för att resultaten inte räcker till, då jag vet ivart fall två domare som inte är i närheten utav dessa resultat. Den ena har gjort några få starter i LB dressyr dock ej med godkänt resultat (buskus ryttus grande). Den andra är hoppryttare.....

Fast kan de inte ha äldre tävlingsresultat då? Man måste ju ha minst 60 % i minst MSV dressyr för att bli domare. Så om man aldrig gjort mer än någon enstaka start i LB utan att ens rida på 60 % så blir man väl inte antagen till domarutbildningen? Kanske var flera år sedan med en annan häst? Och jag vet flera hoppryttare som tävlar msv dressyr också. Så bara för att man är hoppryttare så behöver det inte betyda att man inte kan ha tävlat dressyr... :) Är man dressyrdomare så har man ju uppenbaligen ett dressyrintresse också. :)

Vad det gäller LB ryttaren så kan jag säga att det ÄR så. Personen i fråga har inte ens ridit högre på träning :angel: Inte heller heller på hedenhöstiden då jag känner personen ifråga.

Sen behöver det inte alls vara så att man har ett genuint dressyrintresse, det kan ju vara så enkelt som att det ser bra ut på CVt.....när man ska reklamera för sin verksamhet tex.

Enligt min tränare har det varit perioder då det varit ont om domare och då har det tagits in lite vad som helst på utbildningarna.
Vet inte hur sant det påståendet är, men låter väl inte helt otroligt :angel:

Hej
Tack alla ni som svarat.
Nu har jag letat överallt om resultaten man ska kunna visa upp, men igen lycka.
Jag vet oxå domare som inte tävlat vidare höga klasser i dressyr, men vad h*n har gjort i sina ungdomsdagar kan jag inte svara på:angel:. Men vi säger att man kan komma in på utbildningen, på sina gamla resultat. Finns det då jobb att få, jag förstår oxå att när man är klar, så trillar inte bara jobben in. Är efterfrågan stor på dressyrdomare?

Hur efterfrågan är på domare skiljer sig säkert åt mellan distrikten. H*n som ledde domarkursen som min vän gick sa åt kursdeltagarna att själva ringa olika klubbar, säga att de kunde dömma både klubbisar och riktiga tävlingar - allt för att göra sig synliga.

Den äldre nyutbildade domaren jag nämnt är en av de flitigare av de som blev godkända samtidigt.

*kl*
Jag tror inte att 60%-kravet i Msv har funnits för jämnan. Därför finns det nog några "äldre" domare som inte har tävlat speciellt mycket. Däremot har de ju säkert haft ett genuint intresse för sporten.

Det beror ju lite på i vilket distrikt man verkar som domare. Du hör ju hemma i Skåner verkar det som och där är det ju mycket tävlingar under säsongen. Stockholmsområdet har ju också mkt tävlingar och här dömer ju vi också ibland i Upplandsdistriktet så vi har ju dubbla distrikt att verka i.

Som ny domare är det ju viktigt att göra ett gott intryck, man blir ju uppringd för att man är ett nytt namn men man blir ju inte återuppringd om man inte sköter sig, dvs kommer i tid, är lätt och trevlig att ha att göra med, är hyfsat snabb och säker i sin bedömning och framförallt, dömer rättvist och bra.

Det stämmer. Har en bekant som är LA-domare och när hon utbildade sig så skulle man ha tävlat "framgångsrikt i LA". Jag skulle tro att det var i början/mitten av 90-talet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 654
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 343
Senast: Grazing
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 108
Senast: fio
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 756
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar