Dressyrclinic med pessoabett...

Sv: Dressyrclinic med pessoabett...

Jag har ridit för svenska landslagsryttare på dressyrclinic. Jag har ibland ridit en av mina hästar på peassoabett. Dom har vetat varför jag ridit min häst på sådant bett och har "godkänt" det innan clinicen startat. Dessa brukar dessutom själva rida sina hästar på peassoabett ibland.
Min ena häst är mkt på tårna när det är publik på läktaren och nya situationer. Om han ställer sig på bakbenen eller "tramsar" så kommer hans reaktioner INTE av bettet i munnen som du verkar tro på den häst som du såg göra så. Tänk på att när man sitter på läktaren så är man bra mkt duktigare än till häst, då får du svårare att bevisa hur duktig du är.
Om du tyckte det var så hemskt så tycker jag att du skulle frontat hon/han som höll i clinicen och ifrågasatt situatuonen och svar på dina funderingar.

Tänk, kolla fakta och sen kan man öppna munnen.

Inte för att jag är ett så stort fan av pessoa, men jag håller med dig!:bump:

*kl*
Kan det inte vara så att tränaren försökte få ryttaren att rida rätt med bettet?
Det finns ju konservativa ryttare som ska ha det dom vill, och tränaren kanske försökte lära ryttaren att komma underfund med bettet?
Bara en tanke :)
Väldigt ofta har ju ett bett mycket med ryttarens ridning att göra oxå, ett pessoabett utan vare sig ryttare eller nåt annat skadar ju lika mycket som ett tredelat (missförstå mig inte själv är jag inget fan av pessoa)

Alla har ju sin väg att få ett bra resultat..

Som sagt bara en spontan tanke :)

Senast ändrad av en moderator:

Om det är en seriös clinic brukar de förklara anledningen till varför man gör på udda vis med just den hästen.
Utländska tränare tar givetvis hutlösa summor för att kompensera flyg, uppehälle samt större lön efter skatt.

Om du citerar hela meningen så förstår du innebörden. Ett pessoabett skadar lika mycket som ett vanligt 3-delat bett om du inte har en ryttare som drar i tyglarna.... skriver hon fritt översatt. Alltså ett bett blir så skarpt/skadligt som ryttaren gör det.

Bettet verkar vara boven i det dramat.

Hur kan du vara så säker på att det var bettet som gjorde att hästen betedde sej så? Tycker inte man ska dömma ut någon pga bettet enbart. Vet många många hästar som blir förstörda av vanliga snälla bett också.

Visst att ett sådant bett kan göra att hästen fuskar och knäpper av men att den skulle bete sej sådär pga bettet har jag svårt att tänka mej, den skulle antagligen bete sej så med vilket bett som helst.

Tack så mycket :)
Ja det var precis det jag menade, och får man en ryttare med ett sådant bett vill man som tränare kanske hjälpa ryttaren en bit på väg att finna harmoni..
Vad vet vi, ryttaren hade kanske faktiskt pratat med tränaren innan clinicen och blev därför inte kritiserad för det.. Varför man nu ska bli det, egt, det är ju ett fritt val som ryttare..

Jag hade kunnat kommit på den meningen själv så skulle du aldrig behövt fundera och behövt en tolk :idea:

Liknande trådar

B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 494
Senast: Rina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar