Dressyrclinic med pessoabett...

12345

Trådstartare
Var på dressyrclinic (för känd svensk ryttare) och blev mycket fundersam och även lite förbannad.

Med på clinicen rider en ryttare på en trevlig häst, den hade pessoabett med delta. Men hästen tjorvade otroligt mycket, vägrade gå, stegrade, slog med huvudet, kastade sig iväg osv osv. Bettet verkar vara boven i det dramat.

Det sjuka är att den "kända svenska ryttaren" inte påpekade något om bettet, utan sa bara åt ryttaren att hålla i och försöka få eftergift...

Vad tycker ni om detta? Ska inte ett "proffs" säga till en amatörryttare att plocka bort pessoat? Ska det gå till såhär på en clinic med 300 åskådare?

Sv: Dressyrclinic med pessoabett...

onekligen så verkar väl inte bettet bra för hästen eftersom att den inte var bekväm med det (det kan ju även vara nåt annat som stör hästen, såklart).

Antar att det var en dressyrclinic? De som visar borde väl då kanske rida med tränsbett/tredelat eller kandar i alla fall (bett som är tillåtet i dressyr helt enkelt).

Om det nu inte var nåt speciellt den "kända svensken/an" ville visa eller uppnå med detta..?

Antagligen hade ryttaren betalat dyra pengar för sin Clinic plats & tränaren ville kanske inte sätta den på plats. Utan fick sig kanske en tillsägelse när clinicen var över??

Jag har varit på träning där ryttare fått tillsägelse. Jag brukar själv få en skrapa för jag rider med pelham & delta. Jag förklarar varför & efter ett tag så förstår tränaren varför jag har just det bettet.
Behöver inte gå in på varför här.

Vad tycker ni om detta? Ska inte ett "proffs" säga till en amatörryttare att plocka bort pessoat? Ska det gå till såhär på en clinic med 300 åskådare?

Varför frågade du inte den som höll i clinicen varför h*n inte sa till om bettet?

men på en clinic brukar ju åskådarna betala, dom som rider är liksom med i showet sas. och alltid duktiga ryttare.
:confused:

Eller så är inte bettet boven i dramat och detta var något som ryttaren diskuterat med tränaren innan? Finns säkert hästar som föredrar de bettet framför andra fast ni inte gillar de (och nej, jag rider inte med ett sådant själv men har fått en utlånad häst förstörd av ett vanligt tränsbett o anser att det är handen som förstör munnen i första hand, inte bettet).
Smartast hade ju varit att fråga ryttaren eller tränaren på plats som sagts innan.

asså visst att det har kommit fram att pessoabett har en negativ inverkan på hästar i allmänhet men det behöver ju inte betyda att det var det som hästen störde sig på. Den kan ju ha ont, eller så klämde sadeln, eller så var den stökig för att den inte gillade situationen?

Varför frågade du inte tränare? Du var troligen på clinicen för att lära dig och se hur andra tänker och gör saker. Antingen såg tränaren något du inte såg, eller så kanske han ansåg pessoat var ett bra bett?

Många av sveriges tränare/ryttare tycker ju fortfarnade att pessoat är ett bra bett, som kan hjälpa många ryttare. Frågar men dem sedan om de vet hur bettet fungerar får man ju tyvärr allt som oftast svaret "hävstångseffekt"... Men det är ju en helt annan fråga att diskutera ;)

Dom clinic jag deltagit i så har både ryttare & åskådare betalt för att få deltaga.

Samma här.

Och som någon sa ovan.

Det kanske inte var bettet som var felet. Det kan vi inte säga här och nu, och det är inte ens säkert att vi kunnat säga hur det var om vi varit på clinicen.

Jag har ridit på flera clinics och aldrig betalt. Dom som anordnar brukar vara väldigt tacksamma mot ryttarna som är med och rider och t.o.m. oftast lämna en liten "tack för hjälpen" gåva :bow:.

Till TS: Håller med om att det är lite märkligt att rida på ett icke godkänt dressyrbett på en dressyrclinic. Däremot måste det inte vara bettet som gör hästen ovillig.

Kanske har att göra med vem som anordnar, och vilken tränare det är?

Jag har heller aldrig betalt för att var med på clinics? Och då har jag ridit clinic för bla en stor tränare från tyskland. Det är ju åskådarna som brukar betala, inte ryttarna..

Nå clincis för Bent kostar iallafall.
Åtminstånde den jag ringde och frågade om. Den anordnades i Umeå.

Varför skulle ryttarna inte betala för att att få lektioner av en duktig tränare?

Det finns två sorters clinic (tror jag), en där ryttaren betalar (och fotfolk får komma och kolla för 50-100 kr ca) och en där man som fotfolk betalar lite mer för att se vissa utvalda ekipage rida (skulle gissa på att dessa clinics har någon röd tråd mellan alla ryttare?)

Själv förstår jag inte varför man väljer det andra alternativet, varför undervisa någon gratis? Är man en duktig tränare lär ju folk betala för det med lixom...

För att ryttarna ställer ju också upp på att analyseras sönder och samman... Det är inte alla som vill vara med då heller.

Det beror ju på hur dyr tränaren är. Red för en tränare på en clinic som ridsportförbundet stod för, för det var en tränarutbildning. Hon tar 2500, per lektion. Vi fick träna två dagar gratis:bow:

Sen är det ju aldrig tränaren som blir utan pengar utan det är de som står för det som för betala eller åskådarna...

Men om jag som åskåkade åker på clinic så betalar jag lätt ett par hundra för att ta del av deras kunskap. Men som sagt, det är inte alltid så kul för ryttarna att bli tränade för ny tränare inför mycket publik som mest bara letar fel och bristerm ;)

För att ryttarna ställer ju också upp på att analyseras sönder och samman... Det är inte alla som vill vara med då heller.

Det beror ju på hur dyr tränaren är. Red för en tränare på en clinic som ridsportförbundet stod för, för det var en tränarutbildning. Hon tar 2500, per lektion. Vi fick träna två dagar gratis:bow:

Sen är det ju aldrig tränaren som blir utan pengar utan det är de som står för det som för betala eller åskådarna...

Men om jag som åskåkade åker på clinic så betalar jag lätt ett par hundra för att ta del av deras kunskap. Men som sagt, det är inte alltid så kul för ryttarna att bli tränade för ny tränare inför mycket publik som mest bara letar fel och bristerm ;)

Men är det inte det som är meningen med en lektion övht? Att få kritik? Det finns ju bra och dålig kritik. (Konstruktiv och destruktiv kritik).

Hur går man frammåt om man aldrig får veta vad man gör för fel?

Men jag å andra sidan rider inte kliniks för en sådan dyr tränare som tar 2500:-/lektion... har aldrig hört talas om en sådan tränare...

Tar ens Lussan så mkt för att ge en lektion i dressyr?...

det finns MÅNGA sånna tränare. Så länge det finns folk som betalar så är det bara att höja. Utbud och efterfrågan du vet;)

Liknande trådar

B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 494
Senast: Rina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar