Dressyrbedömning?

M

marre79

Hej!!
Jag har blivit jätteintresserad av dressyr på senare år på grund av att min unghäst visar goda anlag för dressyr! Problemet är att jag inte vet ett smack om dressyrtävlan.... För tio år sedan tävlade jag hoppning på ponny men ingen dressyr...
Tänkte bara fråga lite om bedömningen i dressyr, man får ju en viss procent, vad betyder det? Har alla program en maxpoäng och sedan ska man få så höga poäng som möjligt alltså så hög procent som möjligt av 100%? Är det lika bedömning från lokal till nationell nivå?
Tacksam för svar!
mvh Marre

Sv: Dressyrbedömning?

japp det finns maxpoäng på alla dressyrprogram och procenten man får är alltså procent av maxpoängen

bedömningen är lika i alla klasser (utom vissa unghästklasser nuförtiden) men kraven är olika beroende på svårighetsgrad

I bedömningen av dressyr dömmer man med hjälp av siffror 0-10, som varje siffra betyder en sak. 6 är t.ex godkänt. 10 är utmärkt.
Då kan man jämföra procenten sen på ett ungefär. Om man får 60% på en ritt så kan man säga att ritten var gödkänd, om man får 70% på en ritt kan man säga att ritten var ganska bra, för poäng 7 betyder ganska bra.
Låna ett dressyr-TR och läs om bedömningen.

70% ganska bra?
Hehe, ja så är det väl iofs, men får man 70% på en ritt ska man va redit nöjd!!

Tack för era svar!! Jag tycker att det är jättespännande detta med att tävla dressyr har alltid förut intresserat mig för hoppning. Nu kan jag knappt vänta tills min häst blir ett par år äldre så att vi kan sticka ut och tävla. Vid vilken ålder är det vanligast att man börjar tävla med unghästar i dressyr? Vilka klasser är lättast?

LC är lättast sen kommer LB, LA sen Msv osv, sen finns det olika unghästklasser, tror att de börjar på LBnivå

vet inte om det finns några åldersgränser för hästarna, men vid 5 eller ev 4 år (beroende på hur mogen hästen är) brukar man börja tävla

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 293
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 064
Senast: fio
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka