Dressyrbåge...

M

Magini

Hjälp mig...

Vilken höjd på dressyrbågen ska jag beställa på mina nya ridstövlar!?

Det finns 6,7,8 cm på bågen att välja mellan. Är nu inne på att köpa ett par König.

Vad blir snyggast? I cavallo så tycker jag att Piaff stövlarna är jäääkligt snygga vilken höjd kan det vara på dom?

Någon klok som kan hjälpa mig?!

Finns det bild oxå så är ju inte det mig emot! :D

/Magini

Sv: Dressyrbåge...

Den bästa bilden jag har på mina königs. Dessa är ett par Grandgester med 6 cm båge!
14801973.jpg

Nästa gång jag köper nya ska jag beställa lite högre tror jag, har kommit på att jag tycker det är snyggt! Men det här var mina första "riktiga" dressyrstövlar så de fick bli ganska basic :)

Tack för svar!

Ja dom ser ju ganska normala ut! Då får det ju bli 7 el 8 cm...

Någon mer som har en bild eller åsikt?

Magini

Jag har ett par Königs, med dragkedja fram, med 6 cm dressyrbåge, jag ångrar at jag inte tog 8... men det är jag, och jag ska investera i ett par till, ett par SIR, med 8 cm båge:d... till jul kanske:angel::angel:

Tack för ditt svar!

Så 6 cm känns som standard?!

Funderar skarpt på 8 cm men är rädd att det ska se helt sjukt ut.. Men som så många säger.. Dom kan inte bli för långa!

Du har ingen bild på dina?

/magini

Ni som har Königs...

Hur mycke har era stövlar sjunkit? Har hört att dom ska vara styvare och inte sjunka så mycke som andra men hur upplever ni det?

/Magini

Tack för ditt svar!

Så 6 cm känns som standard?!

Funderar skarpt på 8 cm men är rädd att det ska se helt sjukt ut.. Men som så många säger.. Dom kan inte bli för långa!

Du har ingen bild på dina?

/magini

Jag är verkligen jättenöjd med mina, men jag skulle vilja ha 2 par stövlar, rider ca 5 hästar eller fler /dag och då faller önskningen på SIR, som tävlingsstövlar. det sliter ju mkt på de andra som trimmas varje dag... jag har tyvärr ingen bild på mina, men de är likadana som på bilden Ravishing lade in... Jag har funderat på hur 8 cm bågen skulle se ut, och undrar hur den kommer att formas, Cavallos går ju upp i en "spets" medan mina Königs är mer "rektangulärt" skurna, men det beror kanske på antalet cm man väljer som höjd på utsidan?

Enda gången ett par stövlar kan bli för höga är väl när de är obehagliga och skär i knävecken trots att de är ingångna och nersjunkna:angel: som tur är finns den höga utsidan, då kan man beställa så man får en lagom och behaglig höjd på insidan :idea:

Måste bara fråga lite ot, är det bågen upptill du menar?
Vissa i mitt stall säger att stövlar med båge upptill är hoppstövlar :S Och att dressyrstövlar ska vara helt raka upptill. Vad är rätt?

Bågen jag menar är den på utsidan... Med tanke på att den kallas dressyrbåge så är det dressyrmodell men hög utsida.
Men jag säger inte att hoppstövlarna ska vara raka för dom ska oxå ha lite båge men inte fullt så mycke som dressyrstövlarna..

Bågen jag menar är den på utsidan... Med tanke på att den kallas dressyrbåge så är det dressyrmodell men hög utsida.
Men jag säger inte att hoppstövlarna ska vara raka för dom ska oxå ha lite båge men inte fullt så mycke som dressyrstövlarna..

Ah vad bra, då har jag köpt dressyrstövlar ändå ;) Visste inte att den kallades dressyrbåge..

Inte så lätt att veta.. Men frågar man inte får man ju inget veta helelr.. :)

Tur att du hade köpt rätt!

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 139
Senast: MiniLi
·
Utrustning Rådfrågar här! Sitter i den del av norrland som har typ 0 affärer med ridstövlar. Har även inga standardmått på benen förstås heller...
Svar
0
· Visningar
503
Dressyr Nu behöver jag hjälp! Dags för nya stövlar men vad ska man välja?! Det finns ju en uppsjö av märken, de jag kommer på är (fyll gärna...
Svar
11
· Visningar
3 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar