G

ginzan

Heej alla!

behöver lite tips om dressyren, så fort jag gör en halvhalt eller en halt så åker huvudet upp alltid. vad gör jag för fel? :confused:

Sv: Dressyr

Det kan ju finnas massor med olika anledningar till att det blir så, men det skulle kunna vara att du tar för mycket med handen. En halvhalt och en halt ska göras med sitsen, och rätt utfört finns det ingen anledning för hästen att göra motstånd genom att ta upp huvudet.

Sv: Dressyr

Du "backar" antagligen i halvhalten och tar för mycket hand. Lägger i bromsen. Du ska öka drivningen och räta upp dig och få energin mer "uppåt" utan att ta för mycket i munnen. Lyssnar hästen inte så vänd den med en rak yttersida och ett ledande tygeltag innåt ca 90 grader (självklart med hjälp av ytterskänkeln) så att den är tvungen och trampa under sig och rid fram igen ( Lite som en rak bakdelsvändning). Håll på så tills hästen lyssnar på din upprätning. Ha en stadig men mjuk hand och strunta i formen ett tag, den kommer när du gör rätt.

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 185
Senast: Fiorano
·
Fritid Vi har världens bästa läge för att åka skidor med skidspår precis utanför dörren. Vi har en stor åker precis i tomtgräns där det alltid...
Svar
7
· Visningar
290
Senast: MiaMia
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 607
Senast: Badger
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka