G

gladia

Hejsan! Finns det någon här som tävlar dressyr på sin islandshäst? Undrar lite vad det finns för klasser och vad "beteckningen" för dressyr är läser man i prospekten så står det ju tex. T1 T2 F1. vilken är beteckningen för dressyr klasserna.

Sv: Dressyr

FS1 är beteckningen för dressyr i FIPO. Internationellt är grenen (tyvärr) borttagen, men nationellt finns den kvar.

Jag har tävlat mycket FS1 med min islandshäst och även lite LC-klasser för länge sedan.

/Malin

så då finns det bara en "klass" inom dressyren då? finns det inte olika svårighets grader eller vad man ska säga. Ursäkta om jag låter korkad men jag är ganska så oinsatt i detta. :confused:

Nej, osm oficiell gren finns detbara FS1.
Den är ett kür-program, alltså man hittar på programmet själv och har musik till. (Musiken blir dock inte poängsatt)
Det ska vara mellan 10-15 olika punkter i programmet och vad det ska innehålla finns på hemsidan.
Alltså kan man mer eller mindre göra ett väldigt lätt elelr väldigt svårt program och ändå tävla mot varandra på lika villkor.
Ungefär som "procent tävlingar" i dressyr, om du vet vad det är?

Har också tävlat dressyr med min isis, senast på SM i år men då gick inte speciellt bra alls så det kanske jag inte ens borde nämt ;)

Lycka till och hoppas du försöker dig på en FS1 någon gång, deet är superkul!

Förr fanns det ett program som hette G.2. och som skulle motsvara LC, och så hade man FS.1. som "final". G.2.-programmet var väldigt ologiskt och togs, tack och lov bort, och istället blev küren, FS.1., själva dressyren.

/Malin

Jag tävlade dressyr på min gamle tävlingsvalack i våras då LC. En kompis till mig ska vara med på VM med honom och sen när vi andats ut efter det ska vi vara med i LB och debutera i LA! Han älskar det. Jag tycker det borde komma mer islandshästar med i dressyren som har bärigheten i galoppen.

Marica

Så du tävlade din islandshäst mot stora hästar?
på lokala tävlingar eller klubbtävling?

Ska man upp på regional så måste man ju lösa hästlicens, vilket kostar rättså mycketpengar, tyvärr...

men det tål och tänkas på iaf, jag är ju fortfarande fasti dressyren sedan jag tävlademin ponny! :D

Jo jag tävlade mot stora hästar vi kom trea av kanske 13 starter det var klubbtävling på en ridskola. Vi måste inte ha några lisencer för att tävla dressyr här på Åland! Ni får komma över och tävla! Det är skönt för i islandshästvärlden kostar det verkligen massor att tävla.

Marica

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 187
Senast: Fiorano
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 612
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar