Dressyr två dar i rad

N

Notorius

kan man väl rida?
Har mest vart ute och busat i skogen i 2 veckor nu, och red dressyr igår, men kände att jag vill finslipa det hela lite idag. Tror ni att hästen tröttnar? Igår var han väldigt positiv till att jobba iaf.
Sen är jag sjuk och får inte rida egentligen, och tror inte att jag orkar med en skogstur (überstark häst) :p
Vad tror ni, dör han av lite dressyr idag igen?

Vi ska inte göra något avancerat, lite tempoväxlingar, galoppfattningar och prova på enkla byten.

Sv: Dressyr två dar i rad

Jag ser inget fel i att rida dressyr flera dagar i rad.

Jag rider "dressyr" varje gång jag rider i princip. Min pålle är under inlärning och kan inte ridas ut så jag rider mycker tempoväxlingar och lösgörande rörelser varje gång jag rider. Tror abssolut inte hsäten tar skada av det. Speciellt inte om den varit ute och busat i skogen flera dagar nu.

Jag ser heller inget fel med att rida dressyr två eller flera dagar på rad. Jag gör det själv ibland.

jag tycker átt det brukar bli bättre om man rider dressyr ett par gånger efter varann

Jag rider alltid dressyr när jag rider. Kräver alltid nån typ av form och gör alltid nån typ av lösgörande arbete. (eller ja, när jag har nån häst)
Men det beror väl på vad man klassar som dressyr :p

jag rider oxå ofta dressyr flera dagar, vad jag tycker är viktigt att tänka på är att man inte rider samma "program" utan att man alternerar i dressyr arbetet oxå.

vadå kan inte ridas ut?

*nyfiken*

är det en unghäst?

självklart kan du rida markarbete 2 dagar i rad! Det viktiga är ju (oavsett om det är dagar i rad eller inte) att man inte sitter och nöter och nöter, utan har en plan och arbetar omväxlande och slutar när det går som bäst (= inte fixera sig på att dressyr passet skall hålla på en viss tid)... :D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 183
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 693
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 166
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama