Dressyr rörelser

T

TeamPlet

Hej!! Jag har några frågor som jag väldigt gärna vill få svar så tipsa mig!! Jag undrar vad förvänd galopp är? Och vad skillnaden mellan: mellan trav- arbetstrav ? och arbets galopp- mellan galopp? osv. :confused:

Jag har ridit öppna 1 gång och kommer ihåg att man ska göra som en galoppfattning för att få den att gå så! E de rätt? Och i så fall, kommer inte ihåg riktigt men ska man göra en galoppfattning i rätt varv (som man fattar galopp om man skulle galoppera i det varvet) ?? Och hur rider man en sluta??

Svara gärna, vill så gärna veta!! Tack på förhand!! :p

Sv: Dressyr rörelser

Förvänd galopp= "fel" galopp helt enkelt. Men mycket viktigt är att man rider detta i balans och inte rider för snäva svängar med en mindre van häst.

Skillnaden mellan "mellan-trav" och "arbets-trav" är att vid mellan trav ökas hästens steg längd något, utan att det för den skulle ska gå så mycket fortare.
Samma sak gäller skillnaden mellan "mellan-galopp" och "arbets-galopp".

När du rider öppna ska du som du säger själv, tänka skänkel-läget som om du skulle fatta galopp. Hästens framdel skall gå innan för spåret eller den tänkta linjen och bakdelen kvar på spåret. Hästens hovar skall trampa i tre olika spår. Innerfram i ett, ytterfram och innerbak i samma spår och ytterbak i ett. Har du möjlighet att rida mot en kortside spegel är detta guld, då kan du enkelt se hur hästen förflyttar sina ben. Då ser du om du leder framdelen tillräckligt mycket.

Vid en sluta är det bakdelen som skall gå innan för spåret eller den tänkta linjen. Ytterskänkel för du något bakåt så att du håller in hästens bakdel, innerskänkel rundar hästen i bålen och håller kvar framdelen på linjen. Hästens fotförflyttning är jag lite osäker på där.

Men om du vill lära dig mer om öppnor och slutor och hur man rider dessa korrekt, ger jag dig tipset att kontakta en kunnig tränare eller någon som är van att rida skolorna. Denna kan då hjälpa dig att få in rätt känsla.

Lycka till!

// therre

Sv: Dressyr rörelser

Tack så jätte mkt!! :D Det hjälpte mig mer att förstå! ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 683
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar