Dressyr på islandshäst?

S

Siddyy

Kan en islandshäst tävla i "vanliga" dressyrklasser, eller måste det vara speciella islandshäst-dressyr-klasser?
för att jag har en islandshäst som är mkt säker på sin sak, bryter aldrig över i tölt, har extremt skilda gångarter.
skulle det gå att tävla tror ni?
eller är det bara önsketänkande från min sida...

Sv: Dressyr på islandshäst?

Det går såklart att tävla i häst-klasser, eller ponnyklasser om du är under 18!

Men, en del domare är mycket nedlåtande mot islänningar, hur fina dom än är, har jag hört.

Vet dock att det finns dressyrklasser eller nåt liknande för isisar också!

jo, det låter inget kul.. islandshästar som är så fina :)
men tack för svaret! ;)

Det är klart du kan!
prova lite lokala eller klubbtävlingar först så får du lite grepp om situationen och hur ni "hävdar" er. Vet många många ekipage på "alternativa" hästraser som hävdar sig jättebra på att de rider väldigt mjukt och i bra form på sina hästar, noggranna vägar och allmänt prydligt. en bra domare är rättvis och dömer inte ras utan prestation. Jag brukar skriva åt domare på dressyrtävlingar emellanåt, och har sett fjordningar och andra raser som placerar sig riktigt bra just pga om ovan kriterier fungerar bra. Jag skulle absolut ge mig ut om jag kände att hästen och jag presterar bra på hemmaplan dressyrmässigt. som sagt, börja ta pulsen lite på lätta lokala/klubbtävlingar först.

Lycka till!

här i distriktet finns det en islandshäst som är placerad på storhästtävlingar för det mesta:p
Går väl LB/La nu tror jag. Skitfrän är den!:D

Prova att ställa upp i en tävling vettja. Du fixar det säkert galant.

Lycka till! :-)

Tycker absolut du ska ut och tävla om du känner för det, det är ju jättekul med lite annorlunda raser i startfältet :D
Precis som ngn sa är det ju bara att testa på lite klubb och lokala och sen gå vidare om det går bra!

Lycka till!
(och glöm inte att skriva här på buke hur det gick efter att du tävlat ;))

Klart man ska tävla om man vill... Tränar ett islandsekipage som har segrar och placeringar tom LA:1 och den tävlar med storhästar eftersom ryttaren är över 18 år. De tävlar också i islandsdressyr FS 1på islandstävlingar och det har nog varit en fördel för dem att få så mycket programträning på "vanliga"tävlingar.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 171
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 522
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 440
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V