Dressyr på Haflinger

Ninnie

Trådstartare
Skulle vara intressant att veta vilka som rider dressyr på Haflinger, eller kanske vet någon.
Och i så fall vilka klasser och vilken kategori är hästen/ponnyn.

Sv: Dressyr på Haflinger

har en kompis som startade en LC:1 i våras, var en c-ponny, gick helt ok. skulle säkert kunna komma lite längre men ryttaren är mer hoppintresserad...

En skitduktig tjej jag sett på några tävlingar.. Hon har en haflinger. Red LC:1 och vann ÖVERLÄGSTET, med 10 % minst..

Jag har en haflinger, han var tyvärr inte direkt inriden då jag fick han så jag har mest bara försökt få ordning på han (fick han för ett år sen som fyraåring) men min häst är väldigt duktig på dressyr, och hoppning med kan jag tillägga. För ett halvår sen löshoppade jag honom 1.20 och då hade han inte hoppat mkt i sitt liv kan jag inte påstå... Min haflinger är 153-154 och blir minst 156cm. (han är den äldre typen som är född innan 2000 och lite grövre än dagens ponnyer och kommer efter två väldigt stora föräldrar och är dessutom importerad från Tyskland, här i Sverige avlar man inte fram den lite grövre typen längre.)

Jag har oxå en haflinger, men han är bara fyra år och vi har inte hunnit ut och tävlat. (han är lite sen.. Var väldigt jänglig förr, 149 i mankhöjd)

Min haflinger var också väldigt vinglig och han är skitsvår att rida. (Svår att få i form och så,. Du får inte göra ett enda fel och då kan du får han i form med lite tur.) Han gick dessutom i en hage själv i ett år utan ngn mänsklig kontakt (blev inte borstad eller omh'ndertagen alls. Inte skodd eller riden) och sen fick jag honom......... Hingstig som fan kan jag lova.... :) (blkev kastrerad sent..)
Det är faktiskt väldigt ovanligt med haflingerunghästar som är ute och tävlar. Haflinger ska helst inte ridas in innan 5 års ålder (däremot ska dom bli hanterade från början... annars får man problem) Och dom som blir inrida vid 2,5-3 (ofta dom som importeras/exporteras från stuterier) brukar ändå behöva vidareutbildas i några år innan dom är mogna för tävling.

Stackars häst!!
Varför blev han lämnad ensam i en hage i ett år??!!
Då kan jag förstå om du har något att jobba med...

Min är också ganska svår att rida ( kanske för att han är tysk?? :) ), (lyfter inte på fötterna, släpar benen etc.) så det gäller att arbeta och få honom att inse att han faktiskt har en bakdel... (sen att man har ridit fel i ett halvår p.g.a. en usel instruktör gör väl inte saken bättre...)
Min blev också kastrerad, när han var 2,5 år, då var han för mycket för mig (stegrade så fort han såg ett sto etc.). Nu är han världens snällaste, goaste, bästa, vackraste, bla, bla häst :) (har gått med i en studiecirkel i NH i ett år nu och en familj som är med köpte två haflinger för att han var så snäll, fin och cool :) )
Det där med att dom inte ska ridas in innan dom är 5 år har jag inte hört förut. Hoppas inte att han har tagit skada av det...(då får jag klaga på mina släktigar som föder upp haflinger, som var med och planerade inridningen)

Vi har en Tyskfödd Flinga 12 år. INte mycket riden senaste året men vi tog henne på foder främst för att mamma ska lära sig ride på en trygg ponny.

Men Den får ibland gå lite dressyr. Hon uppenbarligen problem att finna en bra arbetsform i förhållande till kroppen, just nu är hon fet och har dålig men bättre kondis än för 3 mån sen.

Dressyrarbetet har tills nu innefattat grundträning att i huvudtaget gå ett helt varv på fyrkanten då spöken kan lura i varje hörn.

Fått påminna om vad pisken har för innebörd.

Hon är en bestämd dam som tar till små fåniga bock språng när situationen inte passar henne, hon skall alltid ha sista ordet sen kan hon tänka sig göra det.. haha helkul är hon iallfall! :bow:

Bjudning kontakt eller samarbete existerade inte o jag undrade hur detta skulle te sig i framtiden.

Men nu så är hon jätteduktig, alla gångarter utan problem samt en expert på skolorna öppna o sluta som hon med lätthet utför. Hon är nog ordentligt grundriden men har stått på ridskola i 5 år minst o sen varit en dam med stort övertag över sin då 12 åriga ryttare.

Med lite uppfostran o framåttänkande så börjar den gula rosen att blomma.

Spännande att se härnäst vad vi utvecklar i dressyren., Kul att variera halvblodets stora steg till haflingerns korts höga gång. :O)

Älskar äppelstjärten som kommer att bli otroligt viktbärande framöver :love: se bild på http://photos.yahoo.com/miggan81 Lulle i "sovstund i hagen"

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 777
Senast: Roxy
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka