Dressyr och säkerhetsväst

Chili

Trådstartare
Någon mer här som rider dressyr med säkerhetsväst? Vilken sort har ni (Racesafe eller gamla hederliga modellen), upplever ni att ni bli hämmade?

Själv rider jag alltid med min från Hansbo, alltså en 'vanlig' väst med kardborrknäppning. Måste ha den i sadelkammaren så den är mjuk, annars får jag ont i axlarna innan den är varm (har för stora eller felplacerade skulderblad, är musklerna runtomkring svullna kan det kännas rejält).

Kan den inverka på sitsen på ett negativt sätt?

Jag gör en STOR sitsinspektion just nu, varje gång jag rider. Vad jag gör, vad jag kan göra annorlunda, mina vanor, ovanor osv. Och idag slog säkerhetsvästen mig, den är ju inte direkt vanlig inom dressyr. Red utan en gång på ridbanan men givetvis var det en dag då hästen var studsig, annars brukar han vara cool på ridbanan. Det kändes naket, men välkommet. Har inte ridit med väst på flera år men började igen iom denna hästen.

Sv: Dressyr och säkerhetsväst

Jag rider dressyr med säkerhetsväst. Dock inte när jag rider för tränare, mest för att jag vill att tränaren ska se min sits bättre.

Har en race safe, men en äldre variant, så den har mindre paneler, men ser inte alls ut som de som finns nu, utan avlånga paneler horisontalt.

Kan ibland tycka att jag liksom stödjer mig på västen i min svaga sida, i negativ aspekt. Så måste medvetet tänka på att jag inte låter västen stötta upp mig i den sidan. Men annars ser jag inga nackdelar.

Jag rider alltid med min väst, oavsett dressyrträning för tränare eller skogsturer. Jag tycker inte att jag blir hämmad av västen alls, tvärtom :)

I mitt fall så har jag en benägenhet att sjunka ihop lite i sitsen pga en rygg/nackskada, men har jag västen på mig så kan jag inte göra det på samma vis, för då får jag en knuff därbak. Västen tar nämligen i bakvalvet på min sadel om jag sitter som en hösäck :D

Jag tycker att många får en sämre sits med säkerhetsväst - jag är en av dem. Man blir inte lika rörlig i överkroppen, utan hamnar istället i ett "låst" läge, vilket är en nackdel när man rider dressyr och måste kunna följa med ohämmat i hästens rörelser. Jag tror inte att jag har sett någon som har fått en bättre sits med säkerhetsväst, eftersom många västar även bidrar till att axlarna skjuts framåt och man nästan hamnar lite kutrygg (utan att det syns) eftersom det är lätt att stödja upp sig mot västen. Då tappar man mycket av bålmusklerna och den anspänningen i bålen som jag tycker krävs för att ha en riktigt stabil sits. Däremot kan jag tänka mig att en del upplever en större säkerhet, och därigenom rider bättre med väst. Fast jag känner mig säkrare när jag kan röra kroppen fritt utan att någon väst hindrar mig, speciellt när jag rider studsiga eller "bråkiga" hästar där det gäller att vara snabb i rörelserna.

Jag rider med en vanlig säkerhetsväst, inte racesafe, och jag tycker inte att den stör när jag rider. Men jag rider utan så sällan, så det är inte omöjligt att den stör utan att jag märker det. Jag har ridit med säkerhetsväst i alla år, så jag känner mig naken utan.

Jag rider nästan alltid med säkerhetsväst tycker inte att den påverkar min sits nånting fast iofs känner jag inte att jag har på mig den ens. Har en Riders Company väst.
Min gamla väst sjönk jag däremot ihop med och blev en hösäck men de klämde över axlarna så det kanske inte va så konstigt.

Jag har funderat på om man inte ska investera i en Racesafe ändå? Just för att få rörlighet så mycket som möjligt. Hade den klassiska blå/grönrutiga när jag var liten och upplevde aldrig att den var ivägen men denna jag har nu är inte lika skön. Däremot är den testad och ligger i topp på säkerheten, men det gör ju Racesafe också.

Jag har börjat med väst sedan jag smällde alla revbenen mot ridhusväggen i fjor.

Jag struntar faktiskt i ifall det påverkar min sits negativt, jag vill inte bli så skadad fler gånger. :crazy:

Jag har ridit med säkerhetsväst fram till för något år sedan. Min häst är väldigt snäll och jag har haft henne länge så jag litar mycket på henne. Så det är inte så mycket för själva säkerheten skull jag använde min till slut. Men jag tyckte att det var jätteskönt att rida med väst. Dels för bobbisarna sitter på plats :o men även varmt och skönt på vintern. Min sits påverkades ingenting av min väst.

Jag har en Racesafe och är nöjd med den.

:laugh:

Använder bara min väst när jag rider unghäst då jag känner mig väldigt låst med västen på (alla modeller jag har provat). Hade kanske använt den när jag hoppade om jag hade sysslat med det. (har ingen häst att hoppa med för tillfället)

Använder väst enbart vid uteritter och hoppning. Aldrig under dressyrarbete. Jag tycker att västen har en tendens att slå i bakvalvet på dressyrsadeln.

Dottern fick inte använda väst på dressyrlektioner - finns inte någon chans att korrigera hennes sits med väst på sa ridläraren.

Jag hade fått rida i 4 lager termooveraller och 10 säkerhetsvästar om jag ville för min tränare.

"jag ser ändå vad du gör i skelettet" brukar hon säga när jag beklagar mig när det är som kallast och bulsar på mig. :D

Det känns ju lite fel kanske? I brist på bättre ord... Just angående barn (nu vet jag ju inte hennes ålder men...) borde väl säkerhetsväst premieras? Jag red alltid med det på ridskolan iaf och det var ingen som sa något. Med min nuvarande häst skulle väl tränare tycka jag var tokig om jag red utan (nu låter det jätteilla men hästen och jag började vår relation lite på fel fot).

Jag rider alltid med säkerhetsväst, oavsett vad jag gör. Innan hade jag en vanlig men i november förra året köpte jag en racesafe:love: de är dyra men verkligen värda sitt pris! skulle aldrig kunna gå över till vanlig väst igen!

Just nu har jag det bara när jag hoppar och ibland när jag rider ut.
När den var nyinköpt använde jag den alltid, då min häst var unghäst då.
Är den bara bekväm och inte stör din sits så är det alltid bra att ha den.
När jag började rida var det inte "mode" att ha säkerhetsväst, ingen hade det i princip, inte jag heller.
Nuförtiden när barnen börjar rida är det ju lika självklart som hjälmen nästintill, vilket gör att de växer upp med den ungefär..
Sen gäller det att man har en väl anpassad väst som sitter bekvämt.
Tycker själv att de som bara är en fram och en baksida är SÅ obekväma, har en godkänd kopia på race safe som funkar skitbra.. :)

Det känns ju lite fel kanske? I brist på bättre ord... Just angående barn (nu vet jag ju inte hennes ålder men...) borde väl säkerhetsväst premieras? Jag red alltid med det på ridskolan iaf och det var ingen som sa något. Med min nuvarande häst skulle väl tränare tycka jag var tokig om jag red utan (nu låter det jätteilla men hästen och jag började vår relation lite på fel fot).

Dottern var då 13-14 år och red i special-dressyrgrupp för denna ridlärare. I alla andra grupper är det bara positivt med väst. :)

Aha okej. Själv red jag i hoppspecial på slutet så det är ju viss skillnad :p Synd att Racesafe är så dyra men kanske ska kika på kopiorna. Man vill ju ha något bekvämt eftersom den används varje dag...

Jag har lärt mig rida i väst så den är på jämt. Är lättskrämd och västen är en trygghet, utan den skulle jag förmodligen låsa mig fullständigt. Jag sitter således bättre med väst än utan. Har en racesafe och märker aldrig att jag har den på. Med den äldre modellen kunde jag få ont i axlarna plus att det var ett helvete vintertid att öht få dem på sig.

Jag använder inte säkerhetsvästen i dressyren längre då min häst har blivit stabilare i temperamentet (unghäst som nu nästan tror sig vara vuxen..) Jag upplever försämring av sitsen med västen då jag blir lite låst av den. Dock har jag nästan alltid säkerhetsväst på vid uteritt och alltid vid hoppning. Innan hästen lugnade ned sig och jag lärde känna henne ordentligt så hade jag västen vid all ridning då det kunde hända allt möjligt....:angel:

Jag har en säkert 12 år gammal blå/grön rutig stenhård väst som är för lång i ryggen och superobekväm de första 10 minuterna men som ändå fungerar rätt bra. Jag har ju aldrig (nästan) provat något annat då västen innan var en exakt likadan. Dock har jag testat en väst som var kortare i ryggen och det var klart bättre egentligen...

*kl*
Angående att västen tar i sadeln så kan man iaf på de gamla blågrön-rutiga ta bort tyget och klippa av typ 5 cm längst ner i ryggen. Det gjorde underverk och fick mig att fortsätta använda.. äve om jag idag rider utan.

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 214
Senast: JennyLz
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 415
Utrustning Hej var och provade säkerhetsvästar med 6-åringen ikväll och vi hittade ingen som passade riktigt bra. Har tidigare haft Aerowear Reiver...
Svar
2
· Visningar
977
Senast: Maartinaaw
·
Utrustning Jag använder nästan aldrig säkerhetsväst längre (:o) av den enkla anledningen att jag inte riktigt trivs i den.Jag har alltid haft...
Svar
7
· Visningar
1 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar