Dressyr med ungponny

A

Anieee

hejsan! skulle behöva lite tips och hjälp! det är så att jag rider en ungponny som är 6 år gammal nu. Han är väldigt trevlig och duktig och vill alltid lära sig nya saker. Men ett av problem som finns är att han inte kan gå på rakt spår. Ibland far bakdelen åt ett annat håll och jag vet inte vad jag ska göra. Bogarna har vi också ett problem med, dom har han inte riktigt koll på heller. Jag är bara medryttare men jag vet att det går att fixa. Har ridit i 8 år nu, men jag vet inte vad jag ska göra. Har testat mycket serpentiner och volter med honom eftersom det är i just dom övningarna som det händer. SNÄLLA kan någon hjälpa mig med lite tips på hur jag ska träna min 6 åriga medryttarponny?
 
Sv: Dressyr med ungponny

Jag hade börjat med att försöka få ordning på bogarna.
Börja med att skritta på en volt, inte för liten 20 meters är lagom. Petar han ut ytterbogen? Ställ honom då utåt: Yttertygel ställer, ytterskänkel håller kvar honom på volten och tar igenom ställningen, innertygeln leder och visar vägen på voltspåret. Se upp så du inte blir stum och hård i dina händer. På detta sätt kan han inte peta ut ytterbogen. Beröm när han gör rätt, och efter några steg ställer du honom inåt igen. Ramlar bogen ut, ställ utåt igen. Denna övning kan du sedan göra i trav, och på serpentiner.

När du har fått koll på bogarna kan du försöka få kontroll över bakdelen genom att rätta in den efter framdelen, skolor är bra för att träna på att flytta bakdelen åt olika håll.

Det här är vad jag hade gjort, du kan ju prova och se om det blir nåt bättre!
 
Sv: Dressyr med ungponny

När du har fått koll på bogarna kan du försöka få kontroll över bakdelen genom att rätta in den efter framdelen, skolor är bra för att träna på att flytta bakdelen åt olika håll.

Jag ändrar mig här; när du har kontroll över framdelen kan du rätta in den efter bakdelen. T.ex. om hästen petar in rumpan i galoppen, så flyttar du in framdelen (tänk sluta).

Kontrollera hur rakriktad ponnyn är genom att rida på raka linjer utan stöd av ridhusvägg/staket, rid några steg innanför spåret och träna på att parera.
 
Sv: Dressyr med ungponny

TACK SÅ JÄTTEMYCKET för din hjälp. Har frågat alla, men nästan ingen hade ett svar som lät vettigt. Jag ska prova det här för det låter som om det är värt ett försök iallafall. :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 982
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp