Dressyr med Quarter??

G

GemRock

Hej!

Idag när jag ringde en kvinna som hade behov av en medryttare eller fler till sin/sina HBL var intresserad av att låta mig träna dressyr med hennes häst/ar. jag tyckte det var toppen för att det var nära där jag har min unghäst. Kvinnan frågade vad för häst jag har...Tja..det är en Quarter...antar att kvinnan inte var intresserad längre...:confused:
Sedan nämnde jag att jag utöver reining skulle tycka det vore roligt att tävla i dressyr på klubbnivå.
Kvinnan menade att det inte var någon särskilt bra idé, för att Quartern växer i en nedförsbacke(som hon sade)...:idea: och att dressyr hästar snarare är tvärtom...(vaaa?)
Hur som helst har jag förstått att intresset för Quarter och Western/engelsk ridning inte är populärt alls bland många dressyrryttare...:confused:

Hur ser domarna på en exteriör som är välmusklad och kanske 148-155 som min kanske stannar på. Hästen är alltså byggd för Reining/Cutting. Liten och satt liksom..

Jag är ingen person som är kategorisk, om hästen tycker att det är roligt så självklart skall vi träna dressyr enligt Engelskstil:bump:

Jag fullständigt älskar Quartern just för dess otroligt vackra kropp och trevliga lynne!! Underbar bakkärra har den också!!!!:love:

Hur är inställningen till denna ras och inriktining hos Er dressyr tjejer/killar.

Ps. Fick nobben även i vintras på ett 19 årigt HBL sto som jag uttryckligen menade att jag ville rida dressyr på!!!!- Njae...jag har redan en tjej och hon skall ha första ching! Ds...

...varför frågade hon och vi pratade om hästen och allt verkade jättebra tills jag nämnde att jag hade en Quarter...Grrrrrr!!!

Är det så här??????

Snälla, är verkligen besviken på detta, då jag rider western i mkt liten skala och mest engelsk dressyr...:mad::eek:

Vänligen
Quarter-love

Sv: Dressyr med Quarter??

jag vet flera QH som faktiskt går riktigt högt upp i dressyr,har för mig GP på ngn.
Se senaste tidningen,där skal finnas en bild på en av dem.

Och spana in Docs King Calibar-maken till dressyrhäst får man leta efter!!

Vi hade en Quarter på stallet för ett par år sedan efter cat mandoley?
Det hände att jag red lite dressyr på honom, han var jätterolig att rida. Jag red i lite lägre form, men en form som mkt väl skulle duga att rida LC - LB på.
Han var härlig att rida och den bakbensaktiviteten var riktigt trevlig aktivittet i.
Denna quarter fick även vara med och hoppa lite enklare gymnastikövningar.

I lätta klasser är det ju lydnaden som ska premieras - visst, jag vet att det händer att det blir "ras diskriminering" men strunt i det. Rider man för sin och hästens skull är poängen "bara" siffror på ett papper.

mvh
CiaA

Jag vet inte om det är din häst eller om det handlar om den ridstil man antar att du är intresserad av, kanske.
Om man köper en QH är man väl mest intresserad av western och då kanske man är rädd att du försöker dej på westernridning på dressyrhästarna:confused:

Det kanske inte alls är någon risk i ditt fall, men det vet de ju inte om ni inte känner varandra. Den lilla westerridning jag har sett runt omkring är bedrövlig rent ut sagt och jag skulle inte vilja nån av dom ryttarna på min häst:cool: Så det kan ju handla om det.

om de kände dej och visste att du kunde rida även annat än western och litadae på att du inte testade western på deras hästar vore det en annan sak, kanske.

QH hästar har jag ingen erf av, utom dem jag sett och de är ju inte byggda för dressyr direkt, men en häst hade väldigt trevliga rörelser,
egentligen, mer lätta och luftiga än QH ofta har. Så det kan väl variera, antar jag.

jag tror också du fick nobben för att du helt enkelt är inriktad på western. Inte för att du har en quarter.

Quartern har gångarter som är "tvärt om" jämfört med halvbloden. Den ska vara nära marken och ta korta steg så den kan ändra färdriktning på ett ögonblick.

Halvblod. Där söker man efter lätthet och spänst. Luftiga rörelser och tydligt bärighet på bakbenen.

Alla hästar kan ridas i dressyr. Jag tycker det mest luktar fördomar, ta upp det nästa gång - att du blir ratad för du har en quarter.
Man ser ju bäst hur någon rider ens häst om man låter denne pröva

kl

Quartern är världens mest populära hästras, och inte bara i Western.
Mångsidigare häst får man leta efter, och en hästras som finns i såå många olika modeller får man också leta efter.
Det finns quatrar på 1,40 cm, lika väl som de finns de på 170+ .
I Usa används den till ALLT. Dressyr, fälttävlan, hoppning, körning, western you name it.
Här är min;
21698500.jpg

13693770.jpg

*KL*

Jag dressyrtränade en Quarter när jag bodde i Usa och det var verkligen en supersöt och ambitiös pålle. Traven var helt okej men galoppen var liksom flat så det kändes inte som om man kom upp från marken:p Helskumt. Denna killes talang var dock hoppningen, j*vlar va den hoppade:eek: Trots sin usla galopp så flög den över allt som kom i dess väg.:)

Hej Tjejen!

Hm...Jo..visst köpte jag väl en quarter för att tanken på western och reining fanns där..men den bittra sanningen är nog det också att mitt val av häst skulle vara en liten satt häst som gärna fick ha ett lugnt sinnelag...Jag valde därav en quarter av reining/cutting model.
Jag tycker även att rasen är trevlig och vacker att se på, lite av en drömhäst faktiskt- en dröm som gick vägen..

Sedan TROR jag eller kanske känt av många (just) dressyr ryttare har haft lite emot ridstilen...
Vi har kanske sett väldigt dåliga exempel, då folk har ridit "skiten" ur hästen och bara rusat runt eller startat på backen efter en uppsittning i full galopp utan uppvärmning...(Har skådat detta som barn för många år sedan...)

Men många som är duktiga och är seriösa inom Western rider på ett mycket skonsamt sätt gentimot hästen. Och westernfolk är också mycket måna om den kontakt med hästen som ger en trygg häst...det börjar ju komma mer och mer det senaste åren det här med Horsemanship. Så visst har westernryttare mycket att ge...

Men inom alla brancher finns det ju rötägg...som man säger..

JAg förstår även att folk kan vara tveksamma över om man bara kan western och skall börja uttöva western på en dressyr häst..drar öronen åt sig...Hmmm...MEN varför ringa en dressyrhästägare och det inte är så att man även det är roligt att träna dressyr!!??

Skulle ALDRIG få för mig att träna western på en häst där ägaren vill ha en helt annan diciplin...det vore respektlöst...

Får nog ljuga och säga att jag har ett HBL istället då...SYND...

Varför ska det spela någon roll vad du har för unghäst hemma? Har du ens börjat rida den? Om inte så spelar ju ridstilar ingen roll. Eller?
Jag tycker inte att de du är medryttare med behöver veta vad det är för ras på din unghäst. Du behöver inte ens ljuga, bara inte säga att det är en quarter.
Om någon undrar säger du bara att det är din framtida ridhäst.

ÅÅÅÅ vilken härlig bild... Varför skulle inte en quarter kunna gå dressyrklasser? Det hela handlar ju om ambitionsnivå.... och det ser ju ut att kunna gå riktigt långt.. :devil:

"Tjej" var väldigt smickrande, tack för det:D

Jo jag skulle undra om du kunde rida vanlig dressyr och om du ville. Som sagt, om jag kände dej och visste vem du var skulle det inte vara ett problem. Men om jag inte kände dej:o , man är ju noga med sin häst, och det är svårt nog ändå att hitta bra medryttare om man skulle vilja det.

En ny arbetskamrat som red fick följa med för att rida för några år sen. Hon sa sej ha ridit vanligt förr men nu western. Hon var nyinflyttad i stan och ville hitta en häst att rida ibland. Eftersom jag hade två att rida tänkte jag att visst, en gång i veckan kan vi gemensamt använda friskvårdstimmen, trevligt:idea:

Hon kunde inte rida på annat sätt än western. Den genomsnälla då lite äldre fullblodsvalacken som burit mina barn och snällt gått runt med dotterns pojkvänner t o m i skogen, sa ifrån direkt. Han fattade inte ett dugg vad hon ville och började småprotestera mer och mer. Till slut försökte han kasta av henne för att hon skulle fatta:eek: Han hade aldrig förr i sitt långa liv nånsin medvetet försökt göra sig av med en ryttare:cool:

Vet än idag inte vad som var fel, säkert inget som bara handlade om ridsättet utan om hennes klantighet. Han kunde utan problem bära sig i trav o galopp även med lång tygel så det handlade inte om det utan om vad hon gav för signaler och att han inte fattade vad hon ville.

Det tillsammans med westernryttare i trakten som jag sett på nära håll, gör att NEJ, inte en westernryttare. Det finns säkert många som är duktiga, men hur vet man när man letar medryttare och inte känner människan?:confused: Provrida så klart, det säger ju om det kan komma att funka. Men hur vet man att inte denna människa i "smyg" försöker westernträna hästen "på skoj"?

Det är svårt nog ändå med medryttare och själv har jag bara haft det en period när barnen var små och jag inte hann båda jag hade då och tvingades ta hjälp med den ena.

Det finns jätteseriösa medryttare men det gäller att hitta den rätta, i så fall, det finns också de som är okunniga, som tycker sig veta bäst och som gör saker bakom ryggen. Har tyvärr flera kompisar som råkat ut för sånt.:crazy: Så jag förstår ägare som är väldigt kräsna.

"Tjej" var väldigt smickrande, tack för det:D

Jo jag skulle undra om du kunde rida vanlig dressyr och om du ville. Som sagt, om jag kände dej och visste vem du var skulle det inte vara ett problem. Men om jag inte kände dej:o , man är ju noga med sin häst, och det är svårt nog ändå att hitta bra medryttare om man skulle vilja det.

En ny arbetskamrat som red fick följa med för att rida för några år sen. Hon sa sej ha ridit vanligt förr men nu western. Hon var nyinflyttad i stan och ville hitta en häst att rida ibland. Eftersom jag hade två att rida tänkte jag att visst, en gång i veckan kan vi gemensamt använda friskvårdstimmen, trevligt:idea:

Hon kunde inte rida på annat sätt än western. Den genomsnälla då lite äldre fullblodsvalacken som burit mina barn och snällt gått runt med dotterns pojkvänner t o m i skogen, sa ifrån direkt. Han fattade inte ett dugg vad hon ville och började småprotestera mer och mer. Till slut försökte han kasta av henne för att hon skulle fatta:eek: Han hade aldrig förr i sitt långa liv nånsin medvetet försökt göra sig av med en ryttare:cool:

Vet än idag inte vad som var fel, säkert inget som bara handlade om ridsättet utan om hennes klantighet. Han kunde utan problem bära sig i trav o galopp även med lång tygel så det handlade inte om det utan om vad hon gav för signaler och att han inte fattade vad hon ville.

Det tillsammans med westernryttare i trakten som jag sett på nära håll, gör att NEJ, inte en westernryttare. Det finns säkert många som är duktiga, men hur vet man när man letar medryttare och inte känner människan?:confused: Provrida så klart, det säger ju om det kan komma att funka. Men hur vet man att inte denna människa i "smyg" försöker westernträna hästen "på skoj"?

Det är svårt nog ändå med medryttare och själv har jag bara haft det en period när barnen var små och jag inte hann båda jag hade då och tvingades ta hjälp med den ena.

Det finns jätteseriösa medryttare men det gäller att hitta den rätta, i så fall, det finns också de som är okunniga, som tycker sig veta bäst och som gör saker bakom ryggen. Har tyvärr flera kompisar som råkat ut för sånt.:crazy: Så jag förstår ägare som är väldigt kräsna.

De som KAN rida western skulle inte ha det minsta problem att rida en dressyrhäst på "dressyrvis". (det har jag själv fått bevis på)

vissa kan bara inte rida, går då över till western för att de tror att det är bara att "åka runt" osv.
dåliga ryttare finns det överallt.

och western och dressyr är egentligen inte så stor skillnad. även om många "tror" det. :grin:

De som KAN rida western skulle inte ha det minsta problem att rida en dressyrhäst på "dressyrvis". (det har jag själv fått bevis på)

vissa kan bara inte rida, går då över till western för att de tror att det är bara att "åka runt" osv.

och western och dressyr är egentligen inte så stor skillnad. även om många "tror" det. :grin:

Och jag har hört av dom som verkligen kan rida western att de dressyrryttare som rider på Msv nivå förmodligen skulle vinna allt på westerntävlingarna i vissa grenar. (ja det finns ju miljoner grenar inom den inriktningen känns det som) så det kan ju som sagt inte vara någon jättestor skillnad.

Nej det tror inte jag heller skulle vara ett probllem, men som jag skrev så kanske man inte vet det om man inte känner människan. Jag har nog bara råkat på såna som du beskriver som tror det är bara att "åka runt" Jag är helt säker på att det finns andra som rider mycket bättre.

Jag vet inte om det är din häst eller om det handlar om den ridstil man antar att du är intresserad av, kanske.
Om man köper en QH är man väl mest intresserad av western och då kanske man är rädd att du försöker dej på westernridning på dressyrhästarna:confused:

Nu tänker jag lägga mig i!

Quarters är världens STÖRSTA hästras och tävlas i sitt ursprungsland i såväl dressyr som hoppning. Beroende på blodslinjerna kan du hitta en quarter med ett bra mkt trevligare steg än majoriteten av halvbloden idag. Det är en väldigt mångsidig hästras med en vid variation på blodslinjer och avelsinriktningar, stduera t.ex. skillnaden mellan en hunteravlad och en cutting avlad qh så förstår du att det finns oliak typer av qh...

Nu drar jag upp stackars E's hingst här, en Kanonfin qh kille som Verkligen gör sig i dressyrridningen! (han nämndes tidigare i tråden med) Precis som det finns halvblod som lyckats riktigt bra inom western med...

TS; i mångt och mkt tror jag att det finns "rasism" och förutfattade meningar mellan dressyr/westernfolk.. själv sitter jag med ett halvblodssto som rids en blandning av dressyr och western, alltid lika roligt att få frågan varför jag inte tävlar henne av dressyrfolk :angel: ("neeeh, hon spinner för attans dåligt och är för vek i stoppen..") Precis som jag då och då bemöts av attityden från w-folk att jag "borde skaffa mig en Riktig häst nån j*vla gång!"..

Många tror att qh's helt enkelt inte skolrids utan får gå i flack arbetsform, helt osamlade och är lojja/lata/hjärndöda av naturen.. och att "qh"folk inte kan rida en "riktig" häst baserat på den mer luftiga gången ett dressyrhalvblod har vs. en mer energisnål pleasureqh.. Handlar helt enkelt om ingen/dålig erfarenhet och okunskap.. Så jag föreslår att du Inte säger något alls om vilken ras din häst har förrän dom fått se den in action faktiskt... Om inte annat kanske de lär sig något på kuppen..

Att behöva tampas med folks fördommar är inte det roligaste, vi möts alla av sådana dumheter någon gång i livet, på något håll.

_____

Har sagt det förr, och kommer Säkert säga det igen.. western döms ut pga ryttare som inte vet vad de håller på med.. för att Någon har sett Någon med en slaktfärdig Något i en skitsadel från B****s med ett skarpt bett de inte kan hantera runta rundor i skogen så är Alla westernryttare sådana... Men det är som om jag som w-rytatre skulle dömma HELA den klassiska ridningen på alla idioter jag sett både på ridskolor, i privatstall, tävlingar eller annorstädes.. för Puckon och dåliga ryttare finns det gott om... MEN eftersom den klassiska ridningen är så stor så Vet vi "westernfolk" att det finns BRA klassiska ryttare.. Dock har inte alla klassiska ryttare öppnat ögonen och insett att det finns Mkt gott inom western och Därtill en Hel Del förbaskat duktiga ryttare som faktiskt vet vad de håller på med.. Trångsynthet när den är som bäst..

Vi har alla något att lära av alla, om inte annat så hur vi Inte ska göra/bete oss.. Och TS: Hav Hopp! Det finns många dressyrtränare där ute som är imponerade av lyhördheten, känsligheten och samarbetsviljan som westernhästar oavsett ras uppvisar.. Har själ roat mig med att visa för min gamla dressyrtränare att vikthjälperna sitter där de ska genom att släppa tyglarna och göra voltökningar och minskningar med vikt och skänklar ;) Vi får alla dra vårt strå till stacken som ryttare och visa upp vår bästa sida.. genom att bara skälla och Anse en massa saker så varken lär vi oss eller andra hur det verkligen är..

:bow: till alla som Orkar förklara, är nyfikna och fulla av vilja att lära och förstå! Man måste inte gilla allt, men man får inte dömma ut en hel ridstil, eller en hel ras baserat på En individ!

En Quarter använder man för det mesta till western men även dressyr/hoppning. Det som en hel del människor inte riktigt förstår är att det inte alls är någon stor skillnad på western och dressyr.
Ja menar rider du Reining så rider du ju ett utvalt mönster, du stoppar, spinner, gör galoppombyten osv. Dressyren är ju precis likadan fast man gör olika saker beroende på dressyr programmet och ryttarens och hästens utbildningsnivå. Hänger du på vad jag menar ?

Antar att du inte har varit ute alls på några western tävlingar här i Sverige och sett dom riktigt duktiga tränarna ? För dom finns det kan jag lova dig och dom är riktigt duktiga. Ihelgen så gick EM i western nere på en anläggning som heter Bökeberg i Malmö.

Oftast när man köper en Quarter så är det för att använda den till Western. Men det förekommer även i dressyr och hoppning. Som du kanske vet så finns det bla. en klass som heter Hunter under sadle och Hunter Hack. Hunter under Sadle är i princip som dressyr då ryttarna har på sig engelska tävlingskläder och hästarna har engelsk utrustning, dvs dressyrsadel och träns. Hunter Hack är precis likadant förutom att man då hoppar med sin Quarter.
Det som många in förstår är att det inte alls är stor skillnad på dressyr och western. En hel del missuppfattar det.

Oftast när man köper en Quarter så är det för att använda den till Western. Men det förekommer även i dressyr och hoppning. Som du kanske vet så finns det bla. en klass som heter Hunter under sadle och Hunter Hack. Hunter under Sadle är i princip som dressyr då ryttarna har på sig engelska tävlingskläder och hästarna har engelsk utrustning, dvs dressyrsadel och träns. Hunter Hack är precis likadant förutom att man då hoppar med sin Quarter.
Det som många in förstår är att det inte alls är stor skillnad på dressyr och western. En hel del missuppfattar det.

nu tror jag att du uppfattat det fel. I hunter får du INTE ha dressyrsadel, utan det ska vara "front seat" (dvs mot hopp).

I hunter under saddle rider alla samtidigt i ridhuset (väldigt likt de som brukar vara med på ras-tävlingar, ex welsh mm, där hästens gångarter, ridbarhet etc bedöms) som i en pleasure, men i högre tempo.
I Hunt Seat Equitation är det först ett mönster (program för dressyrfolk) och sedan rider man gemensamt runt fyrkantsspåret.
Hunter hack är som hunter under saddle, fast i början rider man ett mönster som innehåller 2hinder (program för dressyrfolk) sedan rider man gemensamt runt fyrkantsspåret.
i Equitation over fences är stilhoppning, och jumping, är vanlig hoppning på tid.

och utöver western/dressyr/hoppning, så finns det även Kör-grenar.
en riktigt mångsidig ras med andra ord!

jag tävlar klubbdressyr med quartern jag lånar, när han fått koll på hoppningen så blir det nog några klubbhoppningar också, utöver western. en vän till mig tävlar både western/dressyr/hoppning med sin quarter, och hästen verkar inte det minsta förvirrad, för dressyr och western är väldigt lika!

Liknande trådar

D
Western Nu har jag lite funderingar Hur påverkad blir en häst igentligen när man länge har ridit hopp och dressyr och dessutom skolas om till...
Svar
1
· Visningar
869
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama