Dressyr med islandshäst 2

A

Allinug

Finns det någon i vårt avlånga land som ägnar sig åt dressyr med islandshäst i "vanliga klasser"?

Sv: Dressyr med islandshäst 2

Japp här finns det en ;) Jag funderar på att ställa upp i klubbtävlingar (på ortens ridskola då) och liknande nu till hösten med min islandshäst. jag tränar honom precis som en vanlig häst med hoppning en gång i veckan, dressyr (håller på att lära in piaff) klättring och konditionsträning :) Fast en fråga är om man kan tävla en islandshäst som vanligt? om man är över 18 år får man ju inte tävla D-ponnyer och min är ca 145 :S men även klassas ju islandshästar som hästar...?

Du får inte tävla din islandshäst om du är över 18, så länge du inte klassar upp den till storhäst, då får du tävla bland de stora halvbloden.

Däremot finns det ju speciell dressyr för islänningar, programridning till musik (kür)

Finns det någon i vårt avlånga land som ägnar sig åt dressyr med islandshäst i "vanliga klasser"?

Har ställt upp på km med mina islandshästar, inte de nuvarande då de inte är så utbildade än.

Läs senaste Stallmagasinet. En tjej från norrland som tävlar dressyr med sin islandshäst, mot stora hästar, och vinner nästan ALLT :-) placerad i alla tävlingar...det ni!

Hade du som startade tråden någon särskild fråga angående att tävla vanlig dressyr eller?:)

Jag planerar göra det, tränar ännu sålänge bara.
Och har startat i klubbtävlingar med 70% som bästa.

Vadå uppklassa till storhäst??Hur gör man det??
Kaela är bara 135cm.

Jag skulle gärna göra det! Min ena snygging är sjukt duktig, han flyttar jätte fint för skänkel och vikt och har fina steg och allt, men han tycker det är så sjuktligt tråkigt! Han är bara så helt omställd när han kommer in och ska jobba i paddock. synd att gå miste om hans begåvning men jag vill vekrligen inte tråka ut honom. Hjälp?

Hade du som startade tråden någon särskild fråga angående att tävla vanlig dressyr eller?:)

Nja var väl mest nyfiken. Min grabb går inte att registrera så vi är inte välkomna hos sif.. Så jag tänkte att man kanske kunde ställa upp i nån vanlig dressyrtävling istället bara för att .. komma ut lite.. få en bedömning.. ha ett mål. Jag var som sagt nyfiken på hur vanligt (ovanligt) det är.. Hur det går för dem... Hur blir dom bemötta osv. Jag är ingen stjärna utan vill bara vara med på kul.. Sen skulle det vara kul att veta om någon tävlar på riktigt hög nivå...

PS Tack för tipset Tottenham, jag ska till hökarn och köpa Stallmagasinet asap!

Kaela är bara 135cm.

Det är jättelätt. På lokala tävlingar behöver du inte göra något speciellt, det är bara att anmäla sig och tävla. När du ska börja tävla på regional nivå köper du helt enkelt en hästlicens till din islandshäst.

Det som är krångligt är om en ponny som har tävlat som stor häst ska tävla som ponny igen. Man ska anmäla till SvRF, skaffa ponnylicens, och det måste gå ett halvår från det att den startar som häst till dess att den startar som ponny.

Men *hmm* det finns olika sorters "gångartstävling". En del öppna för "alla" och en del för endast islandshästar.
Kolla om du kan få vara med ändå! Om inte annat så kanske du kan få vara med "utom tävlan" (inofficiellt resultat).

Går det ej att efterregga din häst?

en kompis rider sin isis bland storhästarna och har mååånga rosetter:D det går jättebra för henne. det gäller väll bara att börja på rätt nivå:smirk:

hur klassar man upp en islandshäst?? för de vill jag isf göra med min, eftersom jag vill tävla dressyr och hoppning på klubbnoivå.. fast man kanske får tävla på klubbnivå endå??

Citat:
Ursprungligen postat av fettso:

Kaela är bara 135cm.

Det är jättelätt. På lokala tävlingar behöver du inte göra något speciellt, det är bara att anmäla sig och tävla. När du ska börja tävla på regional nivå köper du helt enkelt en hästlicens till din islandshäst.

Det som är krångligt är om en ponny som har tävlat som stor häst ska tävla som ponny igen. Man ska anmäla till SvRF, skaffa ponnylicens, och det måste gå ett halvår från det att den startar som häst till dess att den startar som ponny.

Bra svar från svea där! /ia

¨åg hennes svar när jag väl skickade iväg mitt inlägg=)

Men då kommer Jorunn klassas upp, eftersomjag aldrig ska tävla stora klasser utan LA dressyr på sin höjd och 70-80 cm i hoppning så kommer de ju gå braå tävla mot stora häsatr..Sedan tävlar inte jag för och vinna utan mer för personlig utveckling=)

Måle med Jorunn är att kunna starta en MSV dressyrtävling och komma bland de 10 bästa om de är 20 startande.

Ett mål är viktigt att ha tycker jag.
Så får vi se hur de går längs vägen till målet=)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
731
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Roheryn
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
527
Senast: Mli
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
621
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden