Sv: Dressyr med islandshäst 2
"Köper man ett hbl kan man till 90% använda denna till hopp,dressyr fälttävlan distans, köra mm upp till LA iallafall utan problem,..Man ska ju komma ihåg att ytterst få hästar går på elitnivå gämfört med hur många hästar som inte gör de
Rasen är väldigt allsidig.
De är ju mer vanligt att man har ett hbl av hoppstam och rider och tävlar lite dressyr också än att man köper en islänning för att hoppa med."
Så halvbloden är allsidiga jämfört med islandshästarna? Om någon ras är allsidig är det ju just islandshästen.
Jag har träffat tillräckligt många halvblod för att kunna säga att de inte är mer allsidiga än någon annan ras. Varenda häst kan gå lättklass inom de flesta dicipliner. Som du skrev- alla hästar kan hoppa upp till en meter. Ja, en meter är LC för storhäst. Inget att hurra över alltså. En häst som kan gå en LC i hoppning och en MSV i dressyr är INTE en multitalang, vilket var det jag pratade om.
Att ha ett halvblod av hoppstam som rids och tävlas dressyr med är inget konstigt, nej. Eftersom dressyren är grunden för hoppningen... Dressyren behövs för hopphästarna lika mycket som dressyren behövs för våra gångartshästar!
Sen brukar hoppryttare inte vara överdrivet intresserade av att tävla dressyr om de statsar på hoppning, men visst finns det många allroundhästar på klubbtävlingar och lokala tävlingar.
Varför det inte är vanligt att köpa islandshäst för att hoppa med är väl för att det finns så mycket andra ponnyer som hoppar bra om man nu vill tävla hoppning.
Däremot är jag fortfarande bombsäker på att fler islandsryttare än du tror hoppar lite hemma för skojs skull... och när lokalklubbarna har hopptävling på alternativ-klubbmästerskapen brukar det ju vara massor med ekipage med.
Varför jag inte tävlat på "vanliga" tävlignar med min islandshäst är för att jag inte orkar leta fram mitt gröna kort, skaffa ännu en ryttarlicens, hästlicens, gå med i en till klubb, osv. Alldeles för mycket meck bara för att rida en tävling på skoj. Däremot rider jag varenda FS1 jag kommer över.
SUCK. Nu har jag förvirrat bort mig i mitt eget resonemang, och utan nytta öht- vad vi än kommer med för argument så lyssnas det ju ändå inte på.
Hopaps iaf att du förstår att islandshästfolk inte är så omoderna och oävna att ta til lsig av andra ridstilar som du verkar tro.
Och, förlåt för trådkapningen, som vanligt. Det börjar bli standard....