dressyr med 4-åring???

linnsan

Trådstartare
hur mycket kan man utbilda en 02:a i dressyren.....
han kan redan skänkelvikning ibland rätt galopp:rofl: :banana: :rofl: (ska träna på det)....
jag undrar hur mycket man kan utbilda honom utan att han blir utsliten....han är en d-ponny,normalbygd....

Sv: dressyr med 4-åring???

Hej!

Det är väldigt individuellt och finns egentligen inga generella svar. Ta kontakt med en duktig instruktör som kan hjälpa dig på vägen och som också kan se när din ponny behöver vila pga av t ex tillväst perioder.
Annars så ska ju grunderna, skritt, trav, galopp och halt jobbas igenom. Duktigt att han kan sidvärtes, men ställ inte för stora krav ännu.

Kolla de nya dressryprogrammen, där programmet för fyraårigta hästar finns med.
Det använder jag själv som en röd tråd i min utbildning av häst, mer än så behöver den inte kunna.

Sen eftersom hästen växer och utbildas vidare är det bara att gå vidare i sidorna i dressryprogramsboken.

Självklart är ju inte detta någon lag, ibland så händer det något som gör att utbildningen tar längre tid, men man kan ha det som en liten tanke.

var hittar man de nya dressyrprogrammen för 4-åringar då.....??????:banana: :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 310
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 116
Senast: Lady_S
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 936
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama