Dressyr m. islandshäst

Isabellaohman

Trådstartare
Någon här som rider mycket dressyr på sin islandshäst? Som "inriktning" alltså. Vilken nivå isåfall? Tävlar? Behöver inte alls vara högt. Bara kul att veta. Gärna bilder.

Sv: Dressyr m. islandshäst

Nivå: nu känns det som det står helt still lr tom att jag gått tillbaka lite tyvärr. Åtgärd: träna upp muskulaturen på vänster sida dagligen. Tills att jag känner att jag är mitt vanliga jag igen så blir det mest skogsrundor. Men annars har vi ju legat på tja. Lite lättare skolor, halva steg. Längningarna behöver vi dock förbättra. Bra trav, dock svårt när den blir för samlad och jag sitter ned, så det ska vi träna på sen. Galoppombyten.

Men som sagt just nu rider jag inte optimalt. Fast det kommer nog så småningom. Tur jag har balans kvar iaf.

Tävlar inte i dagsläget. Planerat in för senare i år. Blir det dressyr måste vi få till att traven stärks och det blir lite av ett dilemma då tölten sen blir svårare om jag fokuserar för mkt på traven. En balansgång hela tiden. Annars är det 4 gång som gäller på honom.

Kl..

Jag rider mkt dressyr på min islänning, vi har påbörjat lite tramp och håller just nu på med att utveckla passagen.

Målet är väl att komma ut och tävla men om de är i år eller om 5 år de får vi se. Det kan likaväl bli som så att jag har en annan som tävlar henne åt mig ist.

Vi håller även på med hoppning och hoppar 85cm eller vi haha jag har en tjej som hoppar henne åt mig då jag inte gillar att hoppa.:D

Att vi har halkat in på ren dressyr är av en ren slump, hyrde in henne i ett dressyrstall som jag står i idag och vart inspererad och fick även hjälp när vi i början hade stora problem med gångarterna.
Sedan visade det sig att min lilla dam hade fallenhet för samling och tyckte om det så vi kör på.=)

Vi få se hur långt vi kommer i utbildningen i dressyren men vi kommer iaf inte tävla lika högt som vi är utbildade det är i alla fall säkert=)

Jag är inte så intresserad av att tävla och tycker de är kul på skojnivå ja klubbtävlingar och under helt enkelt:)

Vad står kl för? Haha!
Det låter kul och intressant! Hästen verkar duktig! Lycka till och kämpa på! :)

Vad står kl för? Haha!
Det låter kul och intressant! Hästen verkar duktig! Lycka till och kämpa på! :)

KL står för knapplån=)

Ja vi kämpar på.. just nu rider vi barbacka i väntan på ny sadel.. så det blir väl mest motionsridning för dagen haha

Jag kanske är helt borta men vad menar man med knapplån? Hahah. Aha okej! Jag har en medryttarhäst, isis. Som jag både rider ut och rider dressyr på. Tränar nu på att stärka hans galopp för att sedan (efter flera dressyrpass där jag lagt upp schema för varje pass, för att kunna stärka galoppen) är att kunna rida förvänd på honom! Mycket fattningar, i dagsläget från trav, sedan från skritt, sedan åttvolt m.m. Men det får ta den tiden det tar. Än har jag inte hittat den riktiga formen på honom än, vet inte riktigt hur jag ska göra. Hur gör ni? :)

Jag kanske är helt borta men vad menar man med knapplån? Hahah. Aha okej! Jag har en medryttarhäst, isis. Som jag både rider ut och rider dressyr på. Tränar nu på att stärka hans galopp för att sedan (efter flera dressyrpass där jag lagt upp schema för varje pass, för att kunna stärka galoppen) är att kunna rida förvänd på honom! Mycket fattningar, i dagsläget från trav, sedan från skritt, sedan åttvolt m.m. Men det får ta den tiden det tar. Än har jag inte hittat den riktiga formen på honom än, vet inte riktigt hur jag ska göra. Hur gör ni? :)

Om du ser nu så kan man tro att jag har pratar med dig nu har jag ju klickat på ditt inlägg och skriver.
Men ibland kan de bli fel att jag igentligen ska prata med en annan i tråden men den har inte skrivit på flera sidor.
Orka backa och leta=)
Då kan jag klicka på ditt inlägg som jag gör nu men skriva att jag bara lånat detta inlägg och att jag inte skriver rent till dig=)

Hoppas du förstod nu=)

Knapplån betyder att du "lånar" första bästa att svara på MEN det är inte till den personen utan bara lite allmänt till alla. Gör man inte det kan vissa bli ganska sura och undra vaddå??? istället för att tänka till om det var ett knapplån av en ny.

Jag kommer att testa töltfimin som verkar vara en ypperlig tävlingsform för mig och hästen. Dressyr och ändå tölt och domarna dömer. Ska bli spännande att se hur det går. Äntligen säger jag och då får islandshästridningen även bättre rykte :bow:! Får se hur detta utvecklas :).

Liknande trådar

Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 167
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 172
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama