Dressyr i skogen?

Bambilino

Trådstartare
Tänkte höra om det är bara jag som rider dressyr i skogen? Har en 4 årig ponny som jag försöker skola in i western och han formligen sprudlar av livsglädje. Kan knappt vänta på att jag hinner upp i sadeln, och väl uppe galopperar han nästan på stället:D Jag har en kompis som har sin häst nära mig och när jag frågar om hon vill med ut i skogen får jag alltid ett nej. "Jag har växt ifrån det där med att tumla runt i skogen." Jaha... Nu är det ju så att jag inte enbart tumlar runt i skogen. Jag tycker det är bästa stället att se vad hästen egentligen kan. Om han lyssnar i skogen till fullo lär även tävlingarna gå bra. Min häst och jag brukar göra det alla tydligen bara gör på banan: skänkelvikning över vägen, träna på galoppfattning, övergångar och dylikt. När han har gjort ett bra pass och verkligen är koncentrerad och fokuserad på mig, brukar jag göra det han mest av allt vill; släppa ut honom i en virvlande galopp där han får sträcka ut och helt bestämma tempot. Hästarna lär väl inte heller tycka det är kul att traggla på ridbanan jämt? Dessutom är det inte bra för ben, leder,senor och liggament att helatiden bli riden på böjt spår. "Men jag byter ju varv så ofta, så det är inga problem" brukar svaret bli.:cool: Jag säger däremot inte att man aldrig ska rida på banan, men varje dag....
Tänkte bara höra med er var ni mest brukar rida, och vad gör ni när ni rider?
 
Sv: Dressyr i skogen?

ja rider oxå dressyr ute på vägarna o iskogen (har inge paddock).
paddock kan vara bra när man tränar särskilda saker, då det är inhängnat och man kan släppa fokus på vissa delar o koncentrera sig på tex sits, utan att behöva oroa sig var man hamnar.
 
Sv: Dressyr i skogen?

Men om hästen lyssnar på en iskogen, sticker den då bara iväg? det gör ialf inte min. Jag förstår att man måste rida i paddock eller liknande ibland, men de flesta moment går att lägga in i skogen med. Självklart kan jag tröttna på att rida iskogen, men jag måste rida två kilometer till våran ridbana på traffikerad väg. Med en 4åring som överreagerar på allt!;) Dessutom brukar de flesta hästar få bättre aktion i steget när de rids utanför banan. det kanske är det som skrämmer ryttaren? En häst som inte är van att få komma ut i skogen, klart som f*n att den blir sprallig?!
 
Sv: Dressyr i skogen?

Vad elakt sagt det där med att man har växt ifrån att tumla i skogen :mad: Jag tycker nästan att det är djurplågeri om man inte rider ut med sin häst om den står i relativt små hagar på dagarna och sedan går in på nätterna. Att säga så är mera brist på kunskap eftersom det är svårare att hantera en häst ute i naturen är på en sketen ridbana!
 
Sv: Dressyr i skogen?

Vilken töntig kommentar! "tummla runt i skogen-kommentaren, alltså!
Jag blir så irriterad på sådana oupplysta, okunniga och egoistiska kommentarer!
Stackars hästar!! Det är väl därför de stirrar och går sönder när de väl kommer ut.
Dock all respekt till er med hästar som verkligen är osäkra att rida ut på och som måste ta det lite lugnt.
 
Sv: Dressyr i skogen?

Tänkte höra om det är bara jag som rider dressyr i skogen? Har en 4 årig ponny som jag försöker skola in i western och han formligen sprudlar av livsglädje. Kan knappt vänta på att jag hinner upp i sadeln, och väl uppe galopperar han nästan på stället:D Jag har en kompis som har sin häst nära mig och när jag frågar om hon vill med ut i skogen får jag alltid ett nej. "Jag har växt ifrån det där med att tumla runt i skogen." Jaha... Nu är det ju så att jag inte enbart tumlar runt i skogen. Jag tycker det är bästa stället att se vad hästen egentligen kan. Om han lyssnar i skogen till fullo lär även tävlingarna gå bra. Min häst och jag brukar göra det alla tydligen bara gör på banan: skänkelvikning över vägen, träna på galoppfattning, övergångar och dylikt. När han har gjort ett bra pass och verkligen är koncentrerad och fokuserad på mig, brukar jag göra det han mest av allt vill; släppa ut honom i en virvlande galopp där han får sträcka ut och helt bestämma tempot. Hästarna lär väl inte heller tycka det är kul att traggla på ridbanan jämt? Dessutom är det inte bra för ben, leder,senor och liggament att helatiden bli riden på böjt spår. "Men jag byter ju varv så ofta, så det är inga problem" brukar svaret bli.:cool: Jag säger däremot inte att man aldrig ska rida på banan, men varje dag....
Tänkte bara höra med er var ni mest brukar rida, och vad gör ni när ni rider?

Kan inte annat än hålla med dig! Och kommentaren om att tumla runt i skogen var ju bara patetisk.. Det är ju hon som har problem, inte du! Gör precis som du med dressyren, har en ganska ung häst som är lättare att jobba ute då hon blir så seg på banan. så stå på dig! :banana:
/ EnWisa
 
Sv: Dressyr i skogen?

Min häst älskar verkligen skogen(fd ridskolehäst) Perfekt som uppvärmning att trava efter grusvägar och klättra efter smala stigar så hästen får lyfta på fötterna och sedan när man kommer till en äng el dyl är det bara att dressyra på:)
 
Sv: Dressyr i skogen?

Tycker det är lika viktigt att rida dressyr i skogen som att låta hästen njuta av att bara ridas ut utan krav. Man ska alltid ha kontroll på hästen, självklart, och att träna dressyr i skogen kan inte bli så mycket bättre eftersom att hästen är mycket positiv och energisk där! MEN jag tycker det också är viktigt att hästen kan lunka runt i sin egen takt och bara få njuta av naturen.
En till grej jag har börjat få upp ögonen för mer och mer för, är att gå ut på promenader med hästen i långt grimskaft. Vet inte, men man får någon speciell kontakt med hästen då.. tycker jag iaf :D
 
Sv: Dressyr i skogen?

När jag dressyrar med min vbl väljer jag mer än gärna skogen, en äng eller en mjukare stubbåker, det är bara när det är fruktansvärt dåligt underlag ute (vintertid) som jag rider till ridhuset för att kunna trava och galoppera lite

skulle aldrig falla mig in att rida dressyr enbart i ridhuset flera dagar i veckan, hästen skulle be någon skjuta honom efter en vecka :angel:

framåtbjudningen ute är oslagbar, helt underbart att sitta på en häst som bjuder framåt och är arbetsvillig, skänkelvikningar, öppnor, slutor, övergångar, fram/bakdelsvändningar m.m.

allt som görs på en ridbana går minst lika bra att göra ute i skogen-längst vägarna
 
Sv: Dressyr i skogen?

För oss funkar allt mycket bättre i skogen! Hästen är mer framåt och kan sträcka ut sig på ett helt annat sätt. Vi har ju turen att kunna rida obegränsat ute, och det är också där den största delen vi tillbringar.
Skänkelvikningar över vägen, voltarbeten på ängar - det finns obegränsat med möjligheter!
 
Sv: Dressyr i skogen?

Jag håller med dig badanka, hästen ska även få komma ut oc "bara vara" det brukar vi göra med. Eftersom han bara är fyra år så har jag inga jättehöga förväntningar på honom. Mest grunden. Allt annat är bara plus i kanten:)
 
Sv: Dressyr i skogen?

skulle aldrig falla mig in att rida dressyr enbart i ridhuset flera dagar i veckan, hästen skulle be någon skjuta honom efter en vecka :angel:

Jag tycker att jag känner igen det där :rofl: Jag kan fakstikt inte förstå vad det är för hästar som kan vara frammåt i paddock efter ett halvårs harvande.. Dom måste ju tycka att det är otroligt tråkigt att bli ridna?! :crazy:

Till TS
Kör så det ryker i skogen!:) Din häst kommer att vara minst lika duktigt och säkert hålla flera år längre än den andres häst. Och inte minst så kommer din häst att vara lycklig! och det är väl det viktigaste? :D
 
Sv: Dressyr i skogen?

Ja, troligtvis kommer nog min häst må bättre längre. Med tanke på att alla tränare som den andre har anlitit säger till na att ingen ska rida den hästen pga av olika skador.lyssnar? nej då....
 
Sv: Dressyr i skogen?

Mina hästar lyssnar mkt bättre och är mkt mera "villiga" att arbeta när vi rider lite dressyr i skogen! Måste erkänna att även jag tycker att det är dödstråkigt att harva runt i paddocken ;) våran står mest orörd:angel: ! Dessutom är det MKT bättre, enligt mej, att rida dressyr i skogen, då man även tränar att lyfta benen bättre bl.a..:idea: Sen kan man ju inte alltid rida ut pga inget sällskap,dåligt väglag o då får ju paddocken duga...:smirk:
 
Sv: Dressyr i skogen?

För det mesta när jag rider blir det ut i skogen, träna slutor, öppnor, skänkelvikningar på vägen, rida slalom mellan träden, jobba henne på volter, när vi kommit till ett ställe där man kan galoppera galopperar vi lite sen har vi och två grannar laggt ut lite små hinder i skogen som vi hoppar. Iblan rider jag i padocken, har det vart bra väder länge (ej regnat), och vi inte hoppat på lägre så brukar vi gå ner på grannens järde och hoppa både Banhoppnings hinder och terräng hinder. :)
 
Sv: Dressyr i skogen?

Jag har svårt att underhålla både mig och hästen längre än 20 minuter på en ridbana (om jag inte innan lagt upp ett litet schema över vad jag ska göra)

Min medryttarhäst känns mycket fräshare och gladare ute i skogen och han kämpar som bara den (tills han tycker att nu var det lite tråkigt med den här övningen så vi gör den här istället :angel: ) Har alltid gillat skogen mer som redskap i ridningen än paddockar, o sen så får man se så mycket roligare saker om man rider ut i stället för att rida på bana (tröttnar efter ett tag på ridhusväggar och området kring utomhusbanor)

Men sedan så är paddocken ovärderlig vid dåligt väder (iofs är det en ute paddock så det spelar egentligen ingen roll :p ) och mörka tider på dygnet...
 
Sv: Dressyr i skogen?

Den mesta tiden förläggs i skog och mark. Hästen ska fungera överallt;) . Banträning sker kanske 1 gång i veckan, max...:cool:
 
Sv: Dressyr i skogen?

*kl*

Jag tycker det är görkul att rida serpentiner mellan träd! Ju tätare skog desto roligare! (utan att repa sadeln då... :cool: )
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp