Dressyr i skogen?

Sv: Dressyr i skogen?

Tänkte höra om det är bara jag som rider dressyr i skogen? Har en 4 årig ponny som jag försöker skola in i western och han formligen sprudlar av livsglädje. Kan knappt vänta på att jag hinner upp i sadeln, och väl uppe galopperar han nästan på stället:D Jag har en kompis som har sin häst nära mig och när jag frågar om hon vill med ut i skogen får jag alltid ett nej. "Jag har växt ifrån det där med att tumla runt i skogen." Jaha... Nu är det ju så att jag inte enbart tumlar runt i skogen. Jag tycker det är bästa stället att se vad hästen egentligen kan. Om han lyssnar i skogen till fullo lär även tävlingarna gå bra. Min häst och jag brukar göra det alla tydligen bara gör på banan: skänkelvikning över vägen, träna på galoppfattning, övergångar och dylikt. När han har gjort ett bra pass och verkligen är koncentrerad och fokuserad på mig, brukar jag göra det han mest av allt vill; släppa ut honom i en virvlande galopp där han får sträcka ut och helt bestämma tempot. Hästarna lär väl inte heller tycka det är kul att traggla på ridbanan jämt? Dessutom är det inte bra för ben, leder,senor och liggament att helatiden bli riden på böjt spår. "Men jag byter ju varv så ofta, så det är inga problem" brukar svaret bli.:cool: Jag säger däremot inte att man aldrig ska rida på banan, men varje dag....
Tänkte bara höra med er var ni mest brukar rida, och vad gör ni när ni rider?

Jag tycker att det är jättebra att lägga in lite dressyrträning under uteritten! Gör oftast det när jag rider ut. Klart att hästen ska vara uppmärksam på mig även utanför ridbanan och när man är ute är ju hästen dessutom oftast lite mer pigg och framåt än inne i manegen.
 
Sv: Dressyr i skogen?

Ja, och ibland dyker det upp något förtvivlat djur som helst tycker att vi skulle ha stannat i paddocken än att skrämma iväg denne ifrån absolut bästa matstället:smirk:
 
Sv: Dressyr i skogen?

Haha, jaa stackarna... För den som är superintresserad av t ex rådjur är det ju råbra att sitta på en häst i skogen eftersom de små vilddjuren (alltså rådjur o dylikt) inte tycker att en h'st är hundradelen så läskig som en farlig människa som kommer gående...:D
 
Sv: Dressyr i skogen?

Jag försöker rida ut halva gångerna jag rider, dvs varannan ute och varannan inne. Nu är ju både väder och underlag lite förrädiskt, men jag gör så gott jag kan. Och jag rider alltid dressyr i skogen. Skänkelvikningar, fram- och bakdelsvändningar, skolor och tempoökningar/minskningar.

Jag tycker att det är en självklarhet att hästarna ska få komma ut i skogen! De måste ju få se någonting nytt än bara staketet på ridbanan eller ridhusväggarna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp