Dressyr? Hjälp mig!

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Shetland_Memories
  • Startdatum Startdatum
S

Shetland_Memories

Hejsan. Jag är ganska oerfaren, eller, jag har ridit i två år på ridskolan, denna termin är den fjärde. Jag har aldrig riktigt fattat det här med dressyr. Vad gör man? Vad är reglerna? Vad brukar ingå i dressyrprogramen?

Otroligt tacksam för svar!:bow:

Sv: Dressyr? Hjälp mig!

Det var en väldigt bred fråga du ställer men jag ska försöka svara så gott det går...

Egentligen kan man säga att dressyr är allt du gör med hästen när du rider, dressyr=dressera dvs du lär hästen att göra olika saker på olika kommandon=hjälper. Men när man pratar om dressyr så brukar man mena det arbete man gör med hästen för att få den lydig, lösgjord(=gymnastiserad och avslappnad) och stark. Även hopphästar tränar dressyr för att bli starka och smidiga och lätt kunna korta och länga stegen inne på banan och för att kunna rida snäva, snabbba vägar. I tävlingsgrenen dressyr så rider man ett förutbestämt dressyr program som innehåller olika saker beroende på vilken nivå man tävlar på. I t ex LC ingår 15 meters volter, halter, avbrott och igångsättningar och lägning av steget i trav. I LB tillkommer längning på steget i galopp och skritt, 10 meters volter i trav, serpentiner mm. Det varierar beroende på vilket program man rider. I LA blir det lite mer rörelser skänkelvikning, galoppfattning från skritt bland annat. Vägarna blir även lite svårare. Vill du kolla närmare vad som ingår kan du kolla på www.ridsport.se eller www.stallbacken.com
Hoppas du blev lite kolkare i alla fall...

Ja kolkare blev jag kanske inte, men MYCKET klokare! :D
Det var en mycket bra snabblektion du lärde mig, det ska jag komma ihåg!
P.S: Vet du något bra sätt att träna sig i dressyr också? Skulle ara till stor hjälp.

Jag anser att varje gång man sitter på hästen så tränar man sig i dressyr. Du tränar nämligen din sits, att de exakta hjälper osv. Då förstår du hur viktigt det är att man kräver att hästen ALLTID lyder och gör det man bett om på en gång och att det inte är okej att börja trava om 10 meter utan att det är nu med en gång som gäller!

Vaddå kolkare är väl ett riktigt ord???? ;) Bästa sättet att träna sig i dressyr tycker jag är att träna för en duktig dressytränare. Men har man inte möjlighet till det eller inte kan träna så ofta så är det viktigt att tänka på att vara noggrann i allt du gör när du rider. Som bubbel skrev var noga med att din häst lyder dig när du ber om ngt och tänk på hur du sitter. Läs gärna böcker i ämnet så du får ett hum om hur det ska vara. Bo Tibblins ridlära är jättebra, även Kyra Kyrklunds bok eller Dressyr med Lussan är några tips. Men som sagt bästa sättet att hitta en bra tränare, eller ngn annan duktig ryttare som kan hjälpa dig. Lycka till!

det är ju väldigt svårt att skriva vad du kan öva på när vi inte har sett dej rida... Men en sak som är VÄLDIGT viktigt är din sits! ta hjälp av en tränare! det är väldigt bra att bli longerad när man ska träna sitsen. Om du sitter fel kommer hästen aldrig kunna göra helt rätt!

Du kanske kan träna på saker som t.ex övergånar, o vägar som t.ex 20 metersvolter o vända över banan, serpentiner m.m. Som sagt, väldigt svårt o veta vad du kan o inte kan när man inte har sett er.. :)

Okej! Tyvärr har jag inte tillgång till det, men jag ska försöka träna mig lite.
Någon speciell längd på stiglädren, eller bara som vanligt?

Okej, jag förstår. Men tipsen du gav, isaaak_ , var ändå bra.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: Squie
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar