Dressyr- eller allroundsadel

E

ecila

Jag funderar på en ny sadel till mitt arabsto.
Just nu har vi en hoppsadel och vi har mestadels ridit i skogen och tränat lite dressyr då och då.
Funderade på att börja tävla lite och kände att en hoppsadel kanske inte är det bästa att träna dressyr med. Vi tränar rätt mycket nu men inte på så hög nivå.
Nu kom frågan då upp vilken sadel vi ska ha. Fick rådet att köpa en bra allroundsadel (sälja mina båda nuvarande sadlar, en hopp och en iberisk sadel).
Men mej bär det lite emot, tänkte hellre behålla hoppsadeln och köpa en dressyrsadel av bra kvalitet (Albion eller Passier funderar jag på). Hoppsadeln är en Albion.
Det känns inte så kul att lägga typ 20 000-30 000 på en allroundsadel, den är ju inte optimal vare sig till hopp eller dressyr och jag tycker ju att jag har en bra hoppsadel om jag ska hoppa. Men jag fick rådet att köpa allround för en dressyrsadel behöver jag inte innan "Grand Prix" (och dit kanske vi aldrig ens kommer:crazy:) och hoppar gör vi ju bara för husbehov.
När tycker ni som rider dressyr att man behöver en dressyrsadel?, ser det "löjligt" ut om jag rider i en dressyrsadel ungefär som att köpa en värstingmotorcykel precis när man tagit körkort:angel:.
Hade försökt komma så långt jag och hästen kan inom dressyr.

Sv: Dressyr- eller allroundsadel

Tycker du ska köpa en dressyrsadel om du vill ha det. Allroundsadlar är inte optimala för dressyrarbete.
Spelar ingen roll om man är nybörjare eller om man är elitryttare, alla får ju en dressyrsadel om de vill det! Kan inte tänka mig att någon skulle tycka att det såg konstigt ut att du har en dressyrsadel...

allroundsadlar duger till att rida i skogen eller på ridskola typ.

klart du ska ha en dressyrsadel om du vill träna dressyr, det är inte bra varken för hästen eller dig att rida dressyr i hoppsadel...

om du inte vill lägga så mkt pengar kan du köpa en begagnad! brukar finnas många albion på marknaden.

Du får inte köra motorcykel på bara körkort, du måste ta motorcykelkörkort för det. ;)

För att svara på din fråga så tycker jag också att du ska köpa en dressyrsadel. Eftersom du redan har en hoppsadel så tycker jag inte det finns nån anledning att köpa en allround. Allroundsadlar är ofta svåra att få en bra sits i, man fastnar ju liksom nånstans mellan hoppsits och dressyrsits. Och därmed kan du inte inverka ordentligt.

Sen jag köpte en dressyrsadel att dressyra i istället för allroundsadeln så har det blivit en j*kla skillnad! Min sits fick en putt i rätt riktning och då lossnade massor. :D

Om du inte känner att du vill lägga ut 20.000 på en ny dressyrsadel så finns det ju som sagt begagnade Albion dressyrsadlar ute. :)
Jag försöker hitta en hopp Albion men det är desto svårare. :(

Jag vill gärna lägga MYCKET pengar på min häst:banana:. Känner själv att jag gärna vill ha en riktig dressyrsadel :banana::banana::banana::banana: om jag nu ska lägga mycket pengar på en sadel.

Köp en ordentlig dressyrsadel, Allround sadlar går varken att rida dressyr eller hoppa i, som Centaur sa, passar för uteritt.

Ser verkligen inte fånigt ut att rida med en dressyrsadel även om man inte är så duktig. :)

Fast jag är lite tveksam till Albion, trots att jag älskar de sadlarna, tveksamheten är för de inte går att ändra i bommen. Jag läste på Passiers sida att de har en bom (PS-bom) som man kan ändra. Det låter ju jättebra om hon muskalar på sig, så man slipper byta sadel då.

allroundsadlar duger till att rida i skogen eller på ridskola typ.

Vilken rolig kommentar :crazy: På vår ridskola tränar vi galoppombyten, galoppslutor och jobbar mot tramp. Många i vår grupp rider lätt godkänt på ett LA-program, de flesta av oss rider en gång i veckan - i allroundsadel. Men vi är väl bara dumma ridskoleryttare vi med eftersom vår ridskola tyvärr inte har råd med dressyrsadlar till hästarna. :mad:

men det är ju så det är. att på ridskolor får man välja att ha antigen eller, beroende på inriktning, eller ha allroundsadlar.

alla som är vana vid att rida i riktiga dressyrsadlar vet hur enormt stor skillnad det gör för sits och hjälpgivning jmf med att rida i en allr eller hoppsadel! visst GÅR det att göra allt i en allr men det är väldigt långt från optimalt, det kommer man aldrig ifrån.

jag är f.d. hoppryttare och tyckte då att det gick alldeles utmärkt att rida dressyr i hoppsadel, gjorde byten och piruetter etc. men det var ju för att jag inte visste bättre, nu skulle jag aldrig få för mig att rida dressyr i annat än dressyrsadel.

varför så himla hårsår?? :smirk:

Jag VET hur det är att rida i dressyrsadel, jag har gjort det många hundratals gånger. Men jag tyckte det var en tråkig kommentar att det duger att rida på ridskola i. Det kändes som att vi usla ridskoleryttare aaaaldrig kommer i närheten av din förträfflighet ändå så vi kan lika gärna stuffa runt i dåliga sadlar.

Sedan vet jag inte vad hårsår betyder :confused:

du missar ju liksom poängen. ts frågar om hon ska köpa en dressyr eller allround, för hon vill träna dressyr. en hoppsadel har hon redan.

självklart ska hon då ha en dressyr för allround är varken fisk eller fågel, en sån har man om man bara ska lulla i skogen eller på ridskolor. den är inte bra att dressyra i och inte bra att hoppa i. det är bara så det ligger till, och jag fattar inte hur du lyckas tolka det till att alla som rider på ridskola är usla ryttare??????? :crazy:

ridskoleryttare har ingen kontroll över vad hästarna har för sadel så det är helt irrelevant vare sig dom rider bra eller dåligt.. är ju ridskolorna som är "usla" isf som inte har råd med sadlar... ^^

jag har också ridit på ridskola en gång i tiden och där hade dom mest hoppsadlar och några dressyr. visst gick det bra att dressyra i hoppsadeln, men det blir ju mer som markarbete än dressyr anser jag. svårt att sitta och inverka optimalt. det går men det är inte idealisk..

Senast ändrad:

Jag tycker absolut att du ska köpa dressyrsadeln, eftersom du redan har en hoppsadel. Jag kan inte se att det finns någon anledning till att köpa en dyr allroundsadel om du lika gärna kan ha två vettiga sadlar för olika ändamål.

Jag håller med dig. De ridskolor som finns häromkring har köpt dressyrsadlar till de hästar som tävlas i dressyr. :)

Vilken rolig kommentar :crazy: På vår ridskola tränar vi galoppombyten, galoppslutor och jobbar mot tramp. Många i vår grupp rider lätt godkänt på ett LA-program, de flesta av oss rider en gång i veckan - i allroundsadel. Men vi är väl bara dumma ridskoleryttare vi med eftersom vår ridskola tyvärr inte har råd med dressyrsadlar till hästarna. :mad:
Det var inte riktigt det jag frågade, jag tror också jag kan få godkänt i ett LA-program i min hoppsadel (såsmåningom) men jag tycker det är roligt att utvecklas och då kanske det är bättre att behålla hoppsadeln, som ju ligger bra på hästen och jag känner mej hemma i den och så köpa en dressyrsadel alt, en allround mot dressyr. Ville bara veta vad andra tycker.
Vad det gäller ridskoleryttare, så kan vi väl fixa en egen tråd tilll dem och deras kunskap och utrustning i dressyr;)

Det var så att jag blev rekommenderad att sälja hoppsadeln för att få mer pengar att lägga på en sadel och då blev jag rekommenderad att köpa en allround (alltså isf skulle jag ju inte ha hoppen kvar). Men jag har tittat en del på beg. dressyrsadlar och tror att jag kan få tillräckligt för en annan sadel jag har som jag inte använder så det räcker till en Albion (samma märke som Hoppsadeln) och Albion borde ju vara en hyfsad sadel (även om din Luc Childeric inte kan jämföras med den, ska jag ha en sån får jag nog sälja hästen med:D)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: Barret
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 322
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Igår provred jag i dotterns Bates Caprilli hopp för första gången. Det var som att sitta i en soffa, så skön! Jag skulle behöva en...
Svar
4
· Visningar
450
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka