Dressyr är för alla?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lycanthrope

Trådstartare
Nej

Dressyr är för sprättiga halvblod :angel:

Jag tycker att man ska kunna tävla dressyr med vilken häst som helst, vilken ras som helst, kanske inte os :rofl: , men vf inte msv?
En nordsvensk (min:p :confused: ) kan röra sig riktigt fint den också, men får sänkta poäng pga ras. Ja, de är tyngre, men varför inte kolla hur hästen rör sig o inte jämföra med hbl hela tiden?

Jag har bara svårt att förstå varför dressyr bara är för halvblod..

Dressyr är för alla!

Sv: Dressyr är för alla?

:confused: Det är väl upp till dig om du vill tävla med en annan ras, finns väl inget som hindrar?? Men att en Nordsvensk inte har samma lätthet i rörelserna som ett halvblod är väl inget nytt under solen och det är ju därefter du får poäng.

Det finns Lusitanos och Andalusier som tävlat OS

Ja det är klart.

Men inte sjutton får jag några poäng om jag kommer med kompisens välutbildade ardenner :mad: knappt några med min nordsvensk heller antagligen. Hästarna ska ju vara stora och.. halvblod.. :smirk:

Nä dom skall röra sig med lätthet det är därför du inte får dom poängen.

Sprättiga:confused:
man vill ha lätthet i dressyren o det är nog mer därför som du får sämre poäng.
Det är inte meningen att folket på läktaren ska lyfta från bänken för varje steg som hästen sätter i :angel:

Extriört sätt så har dom olika raserna olika förutsättningar, därav dom olika poängen. En häst med dåliga gångarter och en häst med bra gångarter får ju självklart olika poäng, oavsett ras?
Den här rasdiskrimineringen som du snackar om är inte alls så stor, utan det har med hästarnas förutsättningar att göra.

Jag tror att domarna generellt har bra koll på hur dom dömmer.
Annars hade dom som sagt inte fått dömma. :smirk:

/ Loriey

Jo det vet jag.

Min nordsvensk rör sig dock med lätthet som mitt förra hbl, flygande travsteg osv. Jag vet att inte alla kallblod gör det direkt..

Jag ska börja tävla dressyr till våren med henne.
Har tidigare tävlat en haflinger i dressyr som fick dåliga poäng trots riktigt snyggt steg! En annan domare som inte dömde vår klass sa att det va skamligt, för han förtjänade bättre poäng.

Om du bara har ridit kallblodsraser, så tycker jag att det är du som är fördomsfull- mot halvblod som är avlade för att rida på.

ett kallblod skulle vinna en dragkampstävling- som den är avlad för.

Jo det vet jag.

Min nordsvensk rör sig dock med lätthet som mitt förra hbl, flygande travsteg osv. Jag vet att inte alla kallblod gör det direkt..

Har tidigare tävlat en haflinger i dressyr som fick dåliga poäng trots riktigt snyggt steg! En annan domare som inte dömde vår klass sa att det va skamligt, för han förtjänade bättre poäng.

har du ingen bild eller helst film så man kan få se? :)

Jo det vet jag.

Flygande travsteg..där har du problemet direkt. Lätthet i rörelserna kommer från att hästen börjat ta vikt på sina bakben istället för att bara skjuta på med sina bakben.
Jag tycker inte du skall avskriva dressyren som sådan, tävla med din nordsvensk. De allra flesta domare skulle tycka det var jättekul att se en sådan häst gå med bra bakbensaktivitet, bra ryggverksamhet och god takt. Problemet är ju bara att de flesta inte går så pga av att de inte är avlade till detta syfte. Men skulle du klara av att få till detta hos din nordsvensk så kan jag garantera att du skulle få poäng därefter. Jag skulle tycka det var jättekul att både få se detta och få ge rättmätiga poäng till er båda.

Du får ursäkta att jag har svårt att tro att ditt kalllblod har lätthet som en dressyrhäst som får bra poäng.

Däremot kanske den har samma lätthet som en del andra halvblod men samma halvblod kanske inte får poäng för sin lätthet på dressyrbanorna.

Vad är problemet? Att domarna är rasistiska och bara gillar halvblod?
Det är en myt.
Dock premieras bra gång, självklart, oavsett hästras!

Ditt uttalande visar på din okunskap. Ut och tävla med dig!

Nirak

Den här frågan har avhandlats hur många gånger som helst, både här och på gnägg.

Tävla på du, förhoppningsvis får du de poäng du förtjänar!!

/B_A_L, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 506
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 056
Senast: muslidag
·
Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
3 232
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar