Dressyr/Äggskor...

Sv: Dressyr/Äggskor...

Det finns dom anser det men jag tycker nog det har mer med tillpassningen av längden på beslaget att göra.

Men en äggsko på mjukt/löst underlag borde väl vara som att pissa i motvind, dvs helt värdelöst. I travet har vi använt dom på skadade hästar( hjälp till att inte trampa igenom för mycket) eller för att förkorta steget. Tror dom flesta har gått ifrån det nu och använder ringskor istället

Njae den ger ju en ökad bärighet i mjukt underlag och förhindrar att hoven sjunker ner i underlaget för mycket i traktdelen. Den stödjer och skyddar på det sättet gaffelband och böjsenor.

Fast det är ju lite moment 22...mjukt underlag stödjer ju knappast senorna eftersom dom inte har nåt fäste. Dessutom låser den ju hoven från att vidga sig så det är ju egentligen bara ett sjukbeslag under konvalesensen.
Men ridfolk kanske har andra effekter av den än vad vi har.

Ja moment 22 är det så tillvida att dom inte skulle behöva stödet om underlaget var fastare. Fast fästet är nog fullt tillräckligt, dom gör inga 1.13 tider inne på en dressyrbana:D
Hur menar du att den skulle låsa mer än ett vanligt remontbeslag?

som en ringsko ungefär, skon har ingen möjlighet till att "vidga" sig själv..klart en remontsko är väl lite kraftigare än en 15x6 så den vidgar sig väl inte i första taget :p

Precis, hoven vidgar sig i skon. Det är därför det är så viktigt att man inte sömmar bakom hovens bredaste punkt. Om man vill hindra hoven att vidga sig så sätter man traktkappor.

Dessutom låser den ju hoven från att vidga sig så det är ju egentligen bara ett sjukbeslag under konvalesensen.
.

Vad menar du här? En äggsko låser inte mer eller mindre än en vanlig bonnasko! Om du inte har trakt/sidokappor vill säga.

Vad menar du här? En äggsko låser inte mer eller mindre än en vanlig bonnasko!

Jo jag är benägen att hålla med martha i detta fall.

Både äggsko och ringskor hämmar hovens barke del och främst då stålens naturliga secundära belastning då det ligger en "spång" i vägen. Allt för ofta ser man fel tillpassade äggbar/ringskor som genom sitt utförande och anläggning antingen hämmar strålen eller ligger digt an på obelastat ben med påföljd att strålen primärt i belastningen utgör ett "punkt" tryck över spången.. med senare resultat att trakttrånghet uppvisas.

Att sko korrekt och med så små onaturliga förändringar för hoven med äggbar eller ringsko kräver att man balanserar beslaget i hovens balans och utifrån strålens placering i förhållande till trakterna.

Många gånger har jag varit tvungen att kompletera en äggsko/ringsko med sk "hartbar" (stråltryckare) ,, likväl har jag många gånger varit tvungen att kompletera äggbaren/ringskon med traktkilar.

Lätt är det det inte men ett mkt väl fungerande beslag på rätt individ, med rätta förutsättningar och FRÄMST utifrån det underlag den utifrån sitt bruk tränas och tävlas på.

Man kan inte dra alla hästar och sporter utifrån samma mall.

Hovisar !

Vad är att rekomendera med en häst som har haft problem med gonit i bakknän som blivit atros i ena ?

Förlängda traktarmar eller äggsko ?

Högst individuellt, utifrån ålder,ras,extriör,utbildningsfas,underlag,historik om trauma,skadornas placering,artrosens placering och FRÄMST hästens rörelse och isättningsfas.

En häst som har ett djupt baksteg och en "normal" isättning som även i statisk balans påvisar sig stå lite under sig kan vara mer hjälpt med en äggbar.

En häst som har en kraftig i sättning och bestämt först landar på trakterna kan förmodligen vara mer bekväm med en öppen sko med förlängda trakt armar.

Man måste pröva sig fram, själv brukar jag alltid pröva mig fram med den enklaste lösningen först, (kort tå och förlängda traktarmar)

Det mest optimala oavsett om man väljer en öppen sko med förlängda traktarmar eller en äggbar är att ha i åtanke att skon ska för att vara i balans sluta i linje med ballarnas bakre lodräta del.

Kort sagt:

En äggbar sjunker inte ner lika mkt som en öppen sko på ett djupt underlag samt hämmar inte glidmomentet nämnvärt mer än en öppen sko, den avlastar oxå hovens bakre del och senapparatur mer än en öppen sko på ett djupt underlag.

En äggbar sjunker inte ner lika mkt som en öppen sko på ett hårt underlag och hämmar glidmomentet avsevärt mer än en öppen sko, den avlastar då inte hovens bakre del och senapparatur utan snarare stressar dessa områden vilket onte en öppen sko gör på ett hårt underlag.

Tack för ett förståligt svar :)

Eftersom det nu var en del neggativa "hämningar" blir det nog att prova förlängda traktarmar i första hand.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 535
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka