Dressyr/Äggskor...

vdb

Trådstartare
Satt och slöglodde på dressyrvm eller vad det nu var. Kan någon förklara varför var och varannan dressyrhäst har äggskor?

Sv: Dressyr/Äggskor...

Satt och slöglodde på dressyrvm eller vad det nu var. Kan någon förklara varför var och varannan dressyrhäst har äggskor?

Det är väl som i så många andra hästsporter. Det man inte klarar att träna fram på "naturlig väg" försöker man tvinga fram genom speciella skor, vikter och andra underliga hjälpmedel.

Annat hemskt exempel i genren (dock ej dressyr..):
http://www.youtube.com/watch?v=tWM-VCCS09g&NR=1

Varför det just är äggskor i dressyr får nog någon mer insatt uttala sig om. Det måste välan då finnas ett gäng hovisar som skor dessa hästar så?

Otroligt dum fråga, ännu mer otroligt att sitta och titta på "piff o puff";)

Nåväl min vän så här har jag fått det förklarat för mig..

Ju mer samling på bakdelen ju större påfrestningar på baken. (Det vet väl alla som har sett baken på en dressyr ryttare :p )

Alvarligt: Ju mer samling på bakdelen ju större påfrestning på bakre ligament och senapparatur samt inte MINST trakterna, (Jag pratar om bakbenen nu).

Envisas man även att rida på ett drygt 1/2 meter djups underlag bestående av sågspån så blir belastningen enorm utifrån hävaxel effekten och hur djupt dessa hovar sjunker ner i underlaget främst i trakterna.

Äggbaren har då en poäng här då den dels avlastar trakterna genom sitt upptag och avlastande förmåga genom att häva den naturliga traktens genomtramp och även genom sin inverkan avlasta benets bakre senapparatur. Äggbaren som är en helt hopbyggd sko med halvrund traktdel påverkar även hovens normala isättningsfas så till vida att alla hästar som förs i isättningsfasen sätter ner trakten förs mekanisk härmed kommer sätta i trakten ngt tidigare med en äggbar än vad den skulle göra med en helt vanlig öppen sko (eller barfota).

Kort sagt kan man säga att en äggbar förkortar bakbenssteget men påvisar en högre svävningsfas (för ögat) än en vanlig sko eller skolös hov.

Fördelen med en äggbar är högst individuell men den har en avlastande inverkan på högpresterande hästar både inom dressyr och hoppning genom sin avlastande inverkan på den utifrån krav av sammling redan överbelastade trakterna och bakbenens bakre senapparatur.

Jag tror att det är så det är tänkt att fungera.

Jag brukar försöka förklara det med att om du ställer dig på en trappavsats och placerar hålfoten mitt på avsatsen så blir hälen väldigt "svajig" och du kommer inom ett par minuter få känningar i vadmuskelns bakre muskulatur. Tar du nu ett steg längre in på denna avsats så hela foten får stöd (även hälen) så känner du mkt snart en avlastning i både häl och bakre vadmuskelatur.

Fråga: Skämtar du med oss här i denna tråd.:rofl:

men halllåå . varför förlöjliga hennes fråga?

inte visste jag heller exakt hur de påverkade (äggskor) hästen innan min hovslagare förklarade allt med senor å vinkling av hovar osv,osv,osv,osv, bara ungefär. . i efter hand är det ju ganska logiskt, men ibland fattar man helt enkelt inte mesamma.

jag har själv sådana skor på en av mina pållar .

så sluta vara sådär förnedrande!

men halllåå . varför förlöjliga hennes fråga?

inte visste jag heller exakt hur de påverkade (äggskor) hästen innan min hovslagare förklarade allt med senor å vinkling av hovar osv,osv,osv,osv, bara ungefär. . i efter hand är det ju ganska logiskt, men ibland fattar man helt enkelt inte mesamma.

jag har själv sådana skor på en av mina pållar .

så sluta vara sådär förnedrande!

Förlåt då,,, nu råkar ju vdb inte vara en hon utan h*n så det kan förklara en del samt som jag förstår det utifrån avataren så är även h*n hovis vilket kanske kan förklara ironin i mitt inlägg.

Så du har äggbar på din häst,,, bra!!!

Kan du redogöra för varför din häst har äggbar och vilka fördelar du har märkt med just äggbar på din individ.

Jag har försökt beskriva vilka fördelar jag har uppleft individuellt med äggbar skoning.

Hoppas detta inlägg låter lite mer mindre nedvärderande,,,, förstår inte varför jag alltid missuppfattas i skrift och ständigt åker på stryk.

Kram på Er alla.:p

Jag har själv eggbar och ringskor på en häst som har behandlats för strålbenshälta, kotledsinflamationer knäledsinflamationer han har haft spatt u name it. Av alla veterinärer som sett honom bland annat två av sveriges absolut bästa så rekomenderade dom eggbar bak och ringsko fram. Tyvär gör hans strl 4 i skor och han enorma hydda i samband med att han e ett klantarsle att han behöver den typen av sko. Alternativet hade kanke varit att ta dö på en förövrigt fullt frisk och levnadsglad häst som gärna hoppar en 130 bana och sen brallar en hel långsida efteråt.
Innan ni nu dööör av att han haft alla dessa felen så jo han kollas av veterinär regelbundet, tränas efter ett schema och håller än så länge. En häst med en utläkt skada behöver inte alltid bli promenadhäst.

oki .

jag orkar aldrig kolla upp folk :p
hmm.

jag la äggskor på min pålle då jag litar på min hovslagare (han har varit bäst i Finland) . han sa att det påfrestar senan som går ner under hovbenet betydligt mindre, speciellt om underlaget har varit mjukt, förr stod pållen och avbelastade frambenen, vilket han har slutat med nu, han har bättre hållning (om man kan säga det så?:p)

sen hade han haft för trång karpalkanal i ena benet, blivit opererad för det . före hade hans sena tagit lite stryk avdet så enligt hovslagaren skulle det avbelasta lite även där.

sen är jag inte alls någon expert inom området, men jag litar på hovslagaren ganska bra.

fast vad vet jag,. men han (pållen) verkar röra sig bättre.

För att var och varannan dressyrhäst har problem av att dom hela tiden rids på för mjukt underlag. Har hittills inte träffat en dressyrtant som inte varit rädd för hårda underlag. Men ingen som varit rädd för mjuka underlag. Trots att det idag är allmänt känt att det mjuka djupa underlaget är farligare än det hårda underlaget.

Varför skulle det vara så hemskt att titta på dressyr?

Senast ändrad:

Det är skillnad på djupa underlag oxå.

Det kan vara djupt, tungt eller löst eller en kombination´av detta.

Det finns just nu en artikel i Ridsport om hur det påverkar hästkroppen.
Själv gillar jag att variera mellan lagom djupt spånunderlag, skogstigar o hårda grusvägar.

Den fruktansvärt blöta hösten/ vintern gav inte hästarna ngt bra underlag/ fäste i hagarna- varav de behövde ut o gå på fast underlag dagligen.

Har förresten oxå en häst med 4or som fick längre traktarmar bak,när piruettarbete inleddes.

nä, fy fan!!! :cry: :eek: :cry: :eek: :cry: :eek: :cry:
Men hästen måste ha nåt fruktansvärt ont!
Det där kan bara inte få vara tillåtet! :confused:

För att svara på din första fråga, nej hästen har med största sannolikhet inte ont. Om så hade varit fallet, då hade den inte rört sig på detta sätt.
Den andra frågan/påståendet, jo det är tillåtet. Denna ras kallas för Tenesse Walking Horse, exemplet som visas här är träning för show vilket är extremt. Vill du ser fler video, och kanske med mera normala brukshästar så kan du titta här i denna tråd.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=756983

För att var och varannan dressyrhäst har problem av att dom hela tiden rids på för mjukt underlag. Har hittills inte träffat en dressyrtant som inte varit rädd för hårda underlag. Men ingen som varit rädd för mjuka underlag. Trots att det idag är allmänt känt att det mjuka djupa underlaget är farligare än det hårda underlaget.

Jag anses nog som den "dressyrtant" du nämner och jag brukar vara ute på asfalt som avskrittning efter ridning i ridhus...

Brukar tom vara ute och travjogga på asfalt och tycker nog att de allra flesta d.ryttare jag pratar med är nog så insatt om att hästen behöver variera underlaget.

Har förresten oxå en häst med 4or som fick längre traktarmar bak,när piruettarbete inleddes.

Har jö kommit en bit på väg till tävlingskick med min konval....tycker du att längre traktarmar ger ett lika bra stöd som äggsko ?

Hovisar !

Vad är att rekomendera med en häst som har haft problem med gonit i bakknän som blivit atros i ena ?

Förlängda traktarmar eller äggsko ?

Senast ändrad:

Jo men jag har ju hittills inte träffat dig så att det jag skrivit gäller fortfarande.

:D En eggbar ger mer stöd än förlängda traktarmar. Men om förlängda traktarmar ger tillräckligt stöd så är det en billigare lösning. Det är dessutom ett mindre riskfyllt beslag om hästen går i en hage med lite grövre vegetation.

Tack för svaret ...det får jag tolka !

En följdfråga...jag har fått för mig att det blir oxå en större rörelse med beslaget ifråga och kan det slita om inte hästen är tillräckligt igång, musklad ?

förstår inte varför jag alltid missuppfattas i skrift och ständigt åker på stryk.

Kram på Er alla.:p

Det vet jag....Därför att ironi aldrig fungerar i skriven text...man måste få med röstlägen, blick etc...tro mig, jag blir jämt missförstådd just pga samma sak! Hälsningar DANIEL(en han) som vet vad ett par eggbar gör, men begrep fram till igår inte varför alla dressyrtanter vill ha det! Puss och kram på er alla och då särskilt Coari som jämt får massa skit för sin ironi!

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 535
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka