Dressera Kanin

D

dolphinsmile

Kan man göra det? Och hur?

vad kan era kaniner? Hur gick ni tillväga för att lära dem det?

Sv: Dressera Kanin

Håller på lite halvt och lär mina kaniner småsaker, ingen är fullt "utbildad" än men det är på g :) Ser till att kaninerna är godis sugna, och sen är det bara att sätta igång :P
För att lära dem att stå på bakbenen på "kommando" så visar jag dem godisen, och ibland så ger jag dem en innan jag börjar, så det vet vad som väntas, och sen så håller jag handen, med en godis i, en bit upp i luften så de måste ställa sig på bakbenen för att nå den.
När de ställer sig på bakbenen så säger jag samtidigt "stå" för att de förhoppningsvis ska kombinera det sen :P
Hade en kanin som förstod direkt och en annan som det tog lite längre tid för. Har även en nu som håller på och lär sig det :P

Kom på det, har också en kanin som har lärt sig att när jag knäpper med fingrarna så ska hon hoppa in i sin bur, men tyvär så fungerar inte det längre då hon nu bor överst i min trefackare :P

Senast ändrad av en moderator:

Häftigt :)

Men hur är det med sånna här grundläggande saker då? Typ att lära kaninen att komma till en och att lära dem att hoppa in i buren. Vill mkt hellre kunna ha kaninen lös på gården lite mera.. Men det blir för mkt jagande när man ska fånga honom igen.. Så det blir bara en skrämmande upplevelse för honom..

Först och främst så krävs det lite av en grundläggande vänskap mellan dig och kaninen för att det ska lyckas. Min största kanin, och också den jag för tillfället älskar mest(hur hemskt det än låter, så älskar jag ju självklart mina andra kaniner också :P ) har lärt sig att komma när jag lockar på henne. Det började bara som att jag lockade på henne när jag vill klappa henne eller ge henne godis, och jag har gjort så sedan hon var en liten bebis, tänkte inte på att jag på det viset också tränade henne att komma till mig... Märkte det först när jag för några dagar sedan släppte ut henne utomhus. Jag ville få ut henne från en snårig buske när vi skulle tillbaka in, så nästan utan att tänka på det så lockade jag på henne, och då kom hon framspringandes.

Så tror att det är något som tar lång tid att lära en kanin, tyvärr.

När jag lärde min kanin att hoppa in i buren så var det också så att jag använde mig av godis eller mat. Och på kvällen strax innan de skulle få sin mat så släppte jag ut henne och sen så gav jag henne maten i buren, och i det ögonblicket hon hoppade in så knäppte jag med fingrarna. Tog bara någon vecka innan det fastnade :)

/Anna

Jo jag anade nästan att det var så.. Hoppades på att det skulle finnas nån genväg.. problemet är bara att det inte är min kanin utan jag gav den till min lillebror (9 år) när han fyllde år.. och han är nog lite för liten ännu för att ha eget husdjur har jag insett nu.. han är lite för hård hänt och ska alltid göra massa avancerade saker med honom när han håller på med honom.. Tror det skulle vara mycket enklare att bygga upp ett förtroende om man bara gav han godis (maskrosblad) och klappade honom lite första tiden och inte försökte krångla på selar och grejjer.. men det är ju inte min kanin så..

Ja, det kan man. Min kanintjej kan stå på bakbenen, gå på bakbenen, ställa sig med framtassarna i min hand, springa runt ett helt varv och pussa mig. "Stå" och "Puss" kan hon när jag säger det men de andra konsterna behöver jag visa med handen eller locka med godis. Självklart får hon lite godis när hon gör som hon ska :D

Att lära henne dessa trick har inte varit svårt, men man får kolla att hon är på rätt humör. Är hon lite busig och sällskapssjuk så går allting bra, men annars kan det vara lite knepigt. Men mycket kärlek, tid och gott godis så går det bra (eller grönsak eller maskrosblad, det är bara att ta något som kaninen gillar).

Jag försöker lära henne att komma på inkallning med det är mycket svårare eftersom hon väljer själv när hon vill komma och inte, men jag lockar på henne och om hon kommer får hon något gott, kel och/eller beröm. Sen kan hon hoppa hem till sin bur när jag säger åt henne att gå hem och knuffar lite försiktigt på hennes rumpa, fast det är ju inte alltid hon vill gå hem i alla fall, men hoppar hon direkt till buren så får hon lite godis av något slag, beröm och lite kel.

Liknande trådar

Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 455
Senast: hastflicka
·
Lantbruksdjur Kan kaniner äta körsbärskvistar?
Svar
2
· Visningar
504
Senast: Krålus
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
563
Däggdjur Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
0
· Visningar
579
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama