dreglande häst

A

annika eriksson

Hej
Jag har en fråga som någon kanske kan svara på
för två dagar sedan började min ridhäst. halvblodskorsning på 11 år att dreggla när han har bettet inne, äter havre eller äpplen. Han har ingen feber. äter glatt utan svårighet att tugga. Hö går väldigt bra att äta, då dregglar han inte. Dregglet är genomskinligt och inte skummigt. Jag har tittat i munnen på honom och jag kan inte se att han är sväld eller öm?
Vad ska jag göra
ska jag ringa veterinären direkt eller avvakta?
tacksam för lite svar

Sv: dreglande häst

Jag trodde alla hästar slabbade om man gav dem att äta med bettet inne.
Varför man nu skulle vilja att hästen ska behöva äta med bett...?

Hej på er
Nej, jag menade inte när han äter MED bettet. jag kanske var oklar, det jag menade var att hand regglar när han äter och han dregglar när han bara har bettet inne också. Det är ett vanligt metallbett. tvådelat.

Det gör mitt sto oxå...Hon skummar i munnen när hon äter havre. Och dreggel när man sätter in bettet. jag har kollat hennes tänder men det var inga fel där...det är nog bara en reaktion hos vissa antar jag..min andra häst skummade aldrig i munnen nästan.. och fick foderstrupsförstoppning så fort han åt någon mat som var lite torr. tex bara havre mm så jag ser hellre att de dregglar eller skummar faktiskt.

Aha, när jag läser igen ser jag att man kunde tolka det på två sätt :D

Ja, att en häst dreglar när den äter skulle jag inte oroa mig över, men om den salivar (klart dreggel) med bettet i plötsligt så skulle jag undra om inte det störde på ett eller annat vis. Har förstått det som att dreglet tyder på irritation i munnen, kanske att bettet trycker på ngt tex.

Min häst slemmar något fruktansvärt när hon äter äpplen. Något mindre av havre eller bettet... Men när det börjat plötsligt så kanske det kan vara läge att låta någon titta i munnen på den. Kan ju vara någon med tänderna eller så som stör.

Halloj!
Det är fullkommligt normalt att hästen dreglar/skummar i munnen när den äter. Det är bara positivt, så du behöver inte vara bekymrad! Skulle hästen dregla UTAN att ha något i munnen kan man misstänka att något är galet med tänder/munhåla. Mvh

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 770
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
3 160
Senast: Korven
·
Hästvård Har en liten fundering kring min häst. Ett kallblod, pigg och kry och alltid matglad, har aldrig lämnat ett strå i hela sitt liv...
Svar
6
· Visningar
1 567
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30