Drar ner huvudet, vad göra?

T

Tokmamman

Vår ponny har endast en olat men den ställer till bekymmer för oss!

Då tjejerna, som inte är speciellt tunga eller stora (7 & 8 år) rider henne så har hon kommit på att hon kan dra ner huvudet så faller de av. Hon gör det oftast då de kommer åt henne så att hon arbetar på ordentligt, det är en ponny som har mycket lätt för att gå i rätt form vilket är suveränt!
Hon gör det självklart inte då min lillasyster (14 år) rider henne eftersom hon kan säga ifrån.
Självklart handlar det om kunskap och balans, men de har inte detta i rätt mängd än och kan inte korrigera själva.

Gräsätartygel, är detta ett alternativ? Eller drar man upp huvudet så att de inte kan arbeta i form? Finns det någon annan hjälptygel som kan hjälpa för att bryta mönstret?
Tack på förhand!

Sv: Drar ner huvudet, vad göra?

Jag har bara ridit med gräsätartygel en gång, och hade inte själv spänt på den och har egentligen ingen aning om hur den ska sitta, men jag antar att den var dit satt på rätt sätt, och då hindrade den i alla fall inte hästen för att gå i form. Så det är nog lugnt :)

Tillverka egen gräsätartygel och kolla om det funkar, mycket billigare.

Fäst ett snöre i bettring, genom nackstycket och fäst i öglorna fram till i sadeln.

Man får hitta på en lösning för att fästa i nackstycket. Jag tog en rem som jag fäste nyckelringsringar i vardera änden. Sen tejpade jag fast remmen på nackstycket. Klippte även till ett nosludd som täckte remmen så det såg snyggare ut.

Snöret ska inte slacka när hästen står i normalform, inte heller strama åt.

köp inte gräsätartygel på hööks iaf, mitt sto hade sönder den genom att dra ner huvudet,spännena lossnade xD

Oj påminner sååå mycket om shettisen jag red för ett år sen, tjurig busig envis bråkig liten sak :devil:
Jag var precis på gränsen för lång och hade inte världens bästa balans i galopp och eftersom en åker var det enda alternativet att rida på(han var oskodd och vi har mestadels bara grusvägar häromkring). När vi då fattade galopp körde han efter ett par språng, ner huvudet och började käka gräs! :eek: Själv höll man i tyglarna och flög 1m framför honom. Hm.. hände mig mååånga gånger :angel:
Så en gräsätartygel skulle passat han fint, skulle provat om han inte vart såld och att jag är för lång...

Är det en shettis ni har?:banana:

Nån som kan bifoga en bild på en "hålla-upp-huvudet-tygel"? :rofl: har aldrig sett en! XD

Jag har haft inspänningstyglar fästa i ringarna fram på sadeln på mina shetlandsponnyer, på så sätt kan man ha dem så långa att de inte stör ponnyn förrän den kör ner huvudet. Ner kommer de ändå men det är lättare för barnet att driva på framåt och lyfta upp huvudet eftersom de får hjälp av resåren. Tidvis har jag haft flagglina med karbinhake om ponnyn dragit väldigt mycket i resåren.

tyvärr ,samma stund som jag satt på den rätt och suttit upp skulle min kompis ta kot så drog juni ner huvudet och den gick sönder xD

Vi köpte en gräsätartygel på H***s och den höll bra. Visst körde ponnyn ner huvudet och försökte, men han kom ju inte så långt ner att ryttaren tappade balansen helt och föll fram.
Provade med balsnören från bettringen till sadeln, men det gick av och då blev ponnyn skiträdd av ljudet istället.

Gräsätartygel skulle nog funka .. Vi hade det på en ridskolehäst då han körde ner huvudet vid hoppning. Och det funkade riktigt bra.

Som andra skrivit; ett balsnöre på var sida funkar kalas. Mina småsystrar slapp nog åka av shettisen x antal ggr tack vare denna enkla uppfinning.

Vår lille ligist, drog alltid ner huvudet förr och sparkade bakut, så att ungar flög till höger o vänster, men sen vi började med "gräsätartygel", hemmagjord av ett par gamla tyglar, som fästes ungefär vid pannbandet på båda sidor, och sedan i sadeln, så har han slutat med sina katapultavsittningar...
Han försöker inte ens..Mycket bra resultat för oss iallafall..du kan ju alltid prova..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 071
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 647
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 820
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama