Drar i kopplet...

Vildvittra_

Trådstartare
Min pojkvän har en 1 ½ år gammal golden hane. Inne är den här hunden den lugnaste och mysigaste du kan tänka dig men så fort han kommer ut blir han annorlunda. Han stressar upp sig, vill hinna se allting, lukta på allting och vara överallt på samma gång. Hur ska vi träna honom för att lära av honom att dra i kopplet och få honom att lugna ner sig lite utomhus? Har själv två små hundar som vi lärde som små valpar att kopplet inte är någonting man drar i, känns betydligt svårare med en hund på 30kg som redan fått för sig att det är helt okej att slita så mycket man vill.
Tacksam för alla tips. :)

Sv: Drar i kopplet...

Ja inte är det kul... :( . Det viktigaste är ju att ha tålamod och vara konsekvent. Han får helt enkelt aldrig dra och då är det aldrig som gäller. Med hanen har det funkat att stanna direkt han drar och vänta tills han tar kontakt då går vi igen. Ibland då han blir ivrig drar han iväg men då stannar man bara och han fattar vad det är man vill. man kan också vända och gå åt andar hållet i tid och otid så dom liksomk måste hålla koll.

Då det gäller tiken funkade ingenting förrän vi bytte ut halsbandet mot sele. Hon slutade dra på en gång och det var som vi misstänkte, att hon blev stressad av halsbandet då det otg mot halsen. Nu har vi tränat bort det men använder fortfarande sele ibland.
Mågna hundar slutar dra då dom får en sele fastän man kan tro att det vore tvärtom.

Lycka till!

Min tik drar inte direkt i kopplet men ligger ändå på. En dag när jag skulle ut med dom så låg hennes läderhalsband i bilen och jag tog då ett gammalt strypkoppel jag hade använt som cykellås (är emot stryp egentligen) och woila, hon drog inte över huvud taget. Vet inte om hon tyckte det var obekvämt att dra med strypen. Nu har hon gått med stryp ett tag och jag bytte tillbaks till läder och hon går jättefint.

Annars är Moes tips bra tycker jag. Att vara konsekvent och stanna och invänta kontakt. Var oberäknelig så hunden aldrig kan gissa vilket håll ni går åt.

Lycka till

Förutom alla tidigare bra tips,

Om han ändå inte ska användas i avel, har ni funderat på att kastrera. Då blir det mycket lättare att "komma fram", bland alla trevliga dofter som måste kollas in när man är ute och går.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 572
Senast: Liran
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 311
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 412
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar