Drar en ur sadeln..

S

_smirnofff_

Rider en häst som ibland rycker tag i tyglarna så man flyger framåt. Man har inte en chans eftersom hon är såpass stark.

Tips för att få henne att sluta med denna olat?

Sv: Drar en ur sadeln..

*knapplån* lyssnar med spänning, min dam gör precis likadant. :bow:

Min häst rycker också tyglarna ur handen när de är halvlånga och han tycker han ska ha helt långa, det kanske inte är riktigt samma, men liknande problem.
På honom hjälper det att banka till med båda skänklarna när han gör det. Efter att konsekvent ha bankat med båda skänklarna så fort han drar i tyglarna några gånger så har han faktiskt slutat med det. Lycka till!

sätt fast en inspänningstygel på varje sida från spännet/öglan i sadeln vid framvalvet ned till bettet.
sätt den så pass hårt/löst så det inte påverkar din ridning utan bara att hästen nite kan sträcka ut sin hals och dra dig ur sadeln.

efter att den ryckt sig själv i munnen ett par gånger så kommer den nnog ur det beteendet.

Tack för tipset :bow:

Det ska jag prova.

Ni andra, kom gärna med fler tips! :bow:

Min gör så både på halvlånga och när man jobbar henne.. hemskt irriterande.. :crazy:

Fortsätt bara att jobba henne vidare i samma gångart som hon hade vid rycket. Samla ihop tyglarna under tiden, rid med korta tyglar och bryt av sedan för att ge långa tyglar.

Det ska aldrig löna sig för hästen att rycka ut tyglarna ur handen, bryta av får den först göra när den inte rycker ut tyglarna...

För din egen skull släpp efter på tyglarna snabbt, brända fingrar är inte kul:crazy:

Så fort hon gör detta fundera på vad du gjorde innan?

Arbetade hon korrekt?

Behöver hon en paus?

Så fort hon dragit tyglarna ur händerna på dig så samla upp dem igen.

De hästar jag har mött som har denna ovana har ofta varit uttråkade:( (ridskolehästar)

Variera träningen mycket!

Lycka till:)

Det kan inte vara så att hästen behöver sträcka ut hals/rygg och slappna av några minuter? Min vill stretcha efter en stunds samlat arbete innan man kan ta upp tygeln och jobba vidare. Nu jänner jag direkt när han vill ha tygel och ger utan att han behöver ta till såårdhänta metoder, men om jag inte lyssnat kanske han sagt till ordentligt?

min häst har gjort likadant när han kom till oss. vid uteritt ryckte han i tyglarna jättemkt, så fort dom inte var helt långa.. :crazy: jag var konsekvent med att han aldrig skulle tjäna på att rycka i tyglarna så, sa bestämt "nej" och stannade o ev ryggade ngt steg för att sedan gå fram o skritt o berömma. det tog ett tag tills han helt slutade med det, nu efter snart två år rycker han inte alls. trots att han kan vara riktigt piggelin ibland. ;)

har (håller fortfarande på ;) ) utbildat honom i ett år i dressyr och det har också gjort att han har lärt sig mer tygelns innebörd.

så mitt tips är att vara konsekvent (hästen får inte göra så!) men ändå ha tålamod.. min häst hade förmodligen lärt in sig det beteendet ganska länge..
kombinera med att rida regelbundet för tränare som kan hjälpa dig o agera som bollplank!

tkr för övrigt att remmis tips var väldigt bra! :)

lycka till!

Senast ändrad:

Uttråkad är hon nog inte. Då vi oftast bara rider ut i skogen.

Min gör så ibland på halvlånga tyglar då han vill ha lång tygel. Jag kör med ponnyskänkel och/eller rapp med spöt. Brukar fungera.

Har hästen inget att dra i så slutar dom ofta :p

I sådana situationer brukar jag ha handen halvöppen, låta tygeln löpa mellan tumme och pekfinger och resten av fingrarna "öppna". Om hästen drar i det läget så låter jag bara tygeln löpa, jag åker inte omkull och hästen får inte ut något av ryckandet, mer än lite friare tygel. Sen kortar man snabbt upp tygeln igen.
En ytterligare åtgärd är att så långt det går aldrig dra i tyglarna (för då måste du låsa handen/handleden/armbågar och blir mer utsatt) utan krama genom att stänga hela handen, behöver man förstärka för att hästen inte reagerar gör man givetvis det men att man försöker ta väldigt korta tygeltag så hästen inte hinner dra emot.

Det kan inte vara så att hästen behöver sträcka ut hals/rygg och slappna av några minuter? Min vill stretcha efter en stunds samlat arbete innan man kan ta upp tygeln och jobba vidare. Nu jänner jag direkt när han vill ha tygel och ger utan att han behöver ta till såårdhänta metoder, men om jag inte lyssnat kanske han sagt till ordentligt?

Såhär brukar det bli för mig också, eller att jag faktiskt HAR för korta tyglar för att han ska kunna gå i en bekväm form (inte att han har nosen i bringan utan snarare att han blir lite kort i överlinjen).
Då ger jag lite längre tygel, låter honom länga en stund och sen kortar jag upp successivt. Fast ibland kan det kännas som att hästen "fuskar" dvs att den går bra men tycker det blir jobbigt när man kommer åt bakbenen, då släpper jag efter på tygeln för att inte dras ur balans men kortar omedelbart upp dom igen och höjer handen, hästen får inte falla ur det han höll på med för det. Men iom att hästen då demonstrerat att det är jobbigt kräver jag inte så många steg :p

Nu har ju jag absolut inte sett dig rida men..
Av det du beskriver så låter det faktiskt som att du brukar rida med mycket hand, och när du då lättar ("halvlånga tyglar") så är hästen så ovan vid det att den måste kolla så att den verkligen inte sitter fast, därav ryckandet. Om du börjar rida med lättare hand och verkligen rider hästen fram till ett stöd och får den ärligt på tygeln, då kommer du ha en häst som söker precis lika mycket stöd oavsett om du rider med "korta" eller "halvlånga" tyglar, och den kommer garanterat att sluta upp med ryckandet.

Lite orättvis benämning men är en tydligare, hårdare skänkling än att bara krama hästen lite med benet. Ordet uppstått då många börjar rida som små och gör ofta missen att sparka men benen när de vill få hästen att gå fram. Många nybörjare rider på ponny därav ponnyskänkel. Har egentligen inget att göra med ponny utan borde kanske heta nybörjarskänkel..

Nej, du har inte sett mig rida och om du vill får du gärna tro att jag rider med hård hand. Jag vet hur jag rider och det vet min häst och tränare också. Jag är absolut inte en perfekt ryttare men just det problemet är du faktiskt först med att påpeka.

olat olat olat............. det tror jag
min förra häst gjorde så när hon trottsade. hon visste att det var fel men dock gjorde hon det ibland det första månaderna. och det spelade inte roll om vi var ute eller tränade. och hon reds inte mycke med handen sak jag säga:D säte säte säte....
jag drog tillbaka(det blir mäst så atomatiskt), stannade och backade då slutade hon.

Mycket hand och hård hand behöver inte vara samma sak. Men jag vill fortfarande hävda att din häst inte går ärligt på tygeln, iaf inte i de situationer som den drar i tyglarna.

även till TS:
En häst som rycker tyglarna ur ryttarens händer är ett symtom på att ryttarens ridning är bristfällig. Det är inte bara en 'random' dumhet från hästens sida.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter