Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Jag menar att även om han skulle driva ett mål i rätten så skulle hans kostnader för en advokat överstiga den vinst han kan göra på halva barnbidraget.

Har inte tillgång till min databas med prejudicerande domar nu, men om jag kommer ihåg kan jag titta i den i morgon på jobbet och se om det finns något rättsfall att jämföra med.
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Jag menar att även om han skulle driva ett mål i rätten så skulle hans kostnader för en advokat överstiga den vinst han kan göra på halva barnbidraget.
Fast sådana här grejer handlar ju inte om pengar egentligen. Det handlar om att känna att man också får del av kakan, samt även en viss del om makt!
Om man är en principfast person kan jag tänka mej att man tar det till rätten för att det ska bli rättvist. Det handlar inte om pengarna, det är känslan av att få dem!
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Känslan "ge igen" eller något liknande kan nog tyvärr få många att driva igenom både det ena o andra utan att tänka på barnet. :crazy:
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Begreppet "rätt ska vara rätt" har gjort många personer mycket fattiga!
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Jag satt innan i dag och räknade lite lätt på dotterns utgifter när det gäller häst och gymnastik, summan av det blev:

Summa: 7400:-/år

och då är det endast årsavgift på gymnastik, hö, stallplats och verkning av hovarna i de pengarna... sedan tillkommer ju lite annat också.

Kvar på barnbidraget blir då 5200:- som då skulle delas på fadern och mig, vilket ger oss 216:-/månaden var.

Dessa pengar lär snart ätas upp av andra eller ovanstående aktiviteter.

Att man ens orkar tjafsa :crazy: och för att inte prata om hur krångligt det blir när vi ska dela på räkningarna.
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Jag satt innan i dag och räknade lite lätt på dotterns utgifter när det gäller häst och gymnastik, summan av det blev:

Summa: 7400:-/år

och då är det endast årsavgift på gymnastik, hö, stallplats och verkning av hovarna i de pengarna... sedan tillkommer ju lite annat också.

Kvar på barnbidraget blir då 5200:- som då skulle delas på fadern och mig, vilket ger oss 216:-/månaden var.

Dessa pengar lär snart ätas upp av andra eller ovanstående aktiviteter.

Att man ens orkar tjafsa :crazy: och för att inte prata om hur krångligt det blir när vi ska dela på räkningarna.
Har du räknat med bensin till och från stallet? Kläder som behövs, så som hjälm och ridbyxor? Hästen vaccination? osv osv så egentligne tror itne jag att det blir något alls kvar att dela på. Betalar han underhåll för henne?
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Precis.. det äts upp av andra utgifter, jag räknade bara på de fasta kostnaderna... men se det tänker han inte på :cool: han sa i telefon att han går ju till badhuset och gör andra saker med henne som också kostar.

*funderar på vad allt jag gör kostar utöver*

Nej, han betalar inget u-håll.


Kan någon nu förstå varför jag blir så trött och ledsen av detta tjafs om inget egentligen.:(
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Kolla vad ni betalar i försäkring för både dotter och häst så är nog den summan borta med.

Tar du aldrig med henne på andra nöjen då? Bio, veckopeng? Tidningar, semestrar osv...
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Självklart gör jag det :D

Månadspeng som är 140 kr/mån

Vi var ju tom nyss en vecka på Cypern och inför den resan så skaffades det ju ett pass som kostar ett halvt barnbidrag... som han inte var med och delade någon kostnad på.

Han kan ju faktiskt kanske också använda sig av det inom fem år.... ja. du fattar vad jag menar. ;)
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Vi har vecka-vecka boende. Sonen är ännu bara 6 år så han är inte så dyr i drift... än. Vi har gjort så att barnbidraget går in på ett separat konto till vilket vi båda har rättigheter och där har det samlats på hög under åren sen sonen föddes. Tanken är att när sonen börjar "kosta" och det blir tal om dyrare och mer aktiviteter så finns det pengar till honom där och vi behöver inte tjaffsa med varandra vem som skall betala vad. Som det ser ut kommer det att finnas över till körkort också och om han vill studera vidare så finns det god ekonomisk studiehjälp.

De här åren har pappa stått för sina kostnader där och jag för mina hos mig och gemensamma utgifter har vi delat. Så dagisavgiften har vi delat upp halva fakturan till mig och halva till honom och ytterplagg såsom overaller, skor och regnkläder vid dagis har vi köpt varannan gång var. I övrigt skilda garderober på de olika ställena.

Så har vi gjort med barnbidraget.
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

med risk för kapning lite:eek::o

Om man har "varannanveckasboende", gemensamma barnen har varsin ponny stående hos den ena föräldren.(den som har hela barnbidragen).

Är då den andra SKYLDIG att betala "hyra" för ponnyernas skötsel och foder de veckor h*n har barnen?
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Kapa på :D

Man kan aldrig få för lite diskussioner om sådant här

Spontant så tycker jag ju att den som har b-bidr också skall stå för kostnaderna, överstiger kostnade det så tycker jag att man skall dela upp den mellan sig. Förutsatt att det är ett gemensamt beslut att barnen skall ha ponny och att man även utnyttjar dem när de är hos den andra föräldern.


Sedan beror det kanske lite på hur man gör med andra kostnader runt barnen.
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Min äldsta sons pappa får 200 av barnbidraget.
Han tycker att jag ska ha mer eftersom jag köper mer kläder till sonen.
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Precis.. det äts upp av andra utgifter, jag räknade bara på de fasta kostnaderna... men se det tänker han inte på :cool: han sa i telefon att han går ju till badhuset och gör andra saker med henne som också kostar.

*funderar på vad allt jag gör kostar utöver*

Nej, han betalar inget u-håll.


Kan någon nu förstå varför jag blir så trött och ledsen av detta tjafs om inget egentligen.:(
Ja jag förstår!!! Gå hem till honom och ge honom en ordentlig smäll på näsan och säg att det är SÅ det känns när han tjaffsar om inget:angel:, och hälsa honom från mig att han får skaffa barn på annat håll om han vill tjäna pengar på det, för detta barnet kostar normalt i drift!:devil:

Tänk att det finns så många föräldrar som resonerar som han gör!
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Men om det är en förälder som är "drivande" och vill "ta ut sina egna missade framgångar" på barnen, och den andra vill att barnen ska träna på normal nivå,dvs en gång i veckan, iställt för tre eller fyra...

Är det då dennes skyldighet att betala till den drivande föräldern?

Jag frågar om skyldighet, inte om vad man tycker är skäligt:angel:
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Men om det är en förälder som är "drivande" och vill "ta ut sina egna missade framgångar" på barnen, och den andra vill att barnen ska träna på normal nivå,dvs en gång i veckan, iställt för tre eller fyra...

Är det då dennes skyldighet att betala till den drivande föräldern?

Jag frågar om skyldighet, inte om vad man tycker är skäligt:angel:

Nu är sonen för liten för att jag skulle varit i det kvalet "på riktigt" ännu, men jag har häst och stall och sonen har tillgång till ponny. Eftersom detta är MITT intresse och mitt påfund och det är genom mig sonen fått detta intresse anser jag att det är JAG som står för kostnaderna helt själv runt detta eftersom det är något JAG backat upp. Om varken jag eller pappan hade något med hästar att göra och sonen på EGET intresse valt den hobbyn hade det varit skäligt med diskussion om uppdelning av kostnaderna. Många gråzoner när barnen blir äldre och mera aktiv.
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Precis så tänker jag också!
Jag har alltid betalt mina barns intresse själv(som om jag haft ngt val;)), men det har ju varit mitt intresse också...

Tyvärr tänker inte alla så, utan en del tänker allt i PENGAR....
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Delar på hälften.

Men vi delar på det mesta.
Det är enkelt när man är vänner, generösa av sig och har bra ekonomi.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 568
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 209
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
696
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Hm, märklig rubrik men... Min bank är smått hopplös att få svar från så medan jag (o)tåligt väntar slänger jag in en fråga här: Min...
Svar
4
· Visningar
612
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp