Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Delar rakt av.

Eller som i vårt fall, mamman betalar dagisavgiften och tar barnbidraget till det.


Plättlätt! :banana:

Jag tror att man till och med kan få det utbetalat till två olika konton, men jag är inte säker.
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

jodå.. det kan man, därav min fråga.

Exet har nämligen precis nyss skickat en fil från FK angående delat barnbidrag och påvisade att han tyckte att vi skulle dela.

Nu bor dottern iofs hos honom varannan vecka och vi har ingen barnomsorg.

Däremot så betalar jag alla aktiviteter och hennes häst.

Hon är dessutom här varje dag även "hans veckor" då hon åker hem med buss och han hämtar efter jobbet ( hon är hos honom från ca kl 16.30 fram till ca 07.10 när hon åker till skolan, måndag till måndag)
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Jo man kan få det delat. Man anmäler bara på en blankett som heter Delat barnbidrag till försäkringskassan.
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

jodå.. det kan man, därav min fråga.

Exet har nämligen precis nyss skickat en fil från FK angående delat barnbidrag och påvisade att han tyckte att vi skulle dela.

Nu bor dottern iofs hos honom varannan vecka och vi har ingen barnomsorg.

Däremot så betalar jag alla aktiviteter och hennes häst.

Hon är dessutom här varje dag även "hans veckor" då hon åker hem med buss och han hämtar efter jobbet ( hon är hos honom från ca kl 16.30 fram till ca 07.10 när hon åker till skolan, måndag till måndag)

Då om han vill ha delat så skickar du hälften av fakturorna på hennes aktiviteter, och han ska betala hälften av hästen också.
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Låter vettigt.

Om det nu är så stor skillnad mellan vad hon kostar hos er mot vad hon kostar hos honom kan ju han tänkas dela pengarna för dessa aktiviteter också. Vilket i slutändan kanske blir dyrare än halva barnbidraget.

Men sedan kan man kanske också tänka så att det är upp till er hur mycket flickan får "kosta" under era veckor och att om ni själva tagit beslut om att flickan ska få rida, så får ni också stå för det.


Har pappan varit med i beslut om häst och andra kostsamma aktiviteter?
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Då om han vill ha delat så skickar du hälften av fakturorna på hennes aktiviteter, och han ska betala hälften av hästen också.


Precis... och av någon konstig anledning så blev det väldigt tyst på msn när jag påpekade just detta. :cool:
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Om han varit med i beslut om kostsamma aktiviteter tycker jag gott att han kan stå för hälften av dem.

Sätt er gemensamt och räkna på vad flickan kostar (låter fruktansvärt, men you get my point) för att avgöra om det är någon idé att han tar del av barnbidraget.

Kanske kommer ni fram till att du betalr mycket mer än 1050:- i månaden och då kanske ditt ex ska vara tyst istället.... :angel:
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Sätt er gemensamt och räkna på vad flickan kostar (låter fruktansvärt, men you get my point) för att avgöra om det är någon idé att han tar del av barnbidraget.
:bow::bow::bow:
Superbra idé. Och det enda som faktiskt funkar!

Dessutom måste man komma ihåg att barnbidraget är ett stöd för familjer, det ska inte vara barnets hela kostnad. Barn kostar mycket mer än så!!
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Då om han vill ha delat så skickar du hälften av fakturorna på hennes aktiviteter, och han ska betala hälften av hästen också.

Det håller jag med om, men man måste ta hänsyn till att den ena föräldern kanske inte har råd med hälften av dyra hobbys som tex häst. Då får man ta ställning till om den förälder som har råd kan tänka sig stå för det eller om hästen kanske måste säljas.
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Vi delar inte trots varannan veckas boende och en av orsakerna är vår skillnad när det gäller resterande ekonomi. Han har fast jobb, inga jättestora skulder, bra boende och ett barn.

Jag har inget jobb, studerar, har stora skulder och två barn. För att minska skillnaderna har jag fått ta barnbidraget. Dessutom sa jag att jag skulle betala barnomsorgen om jag fick hela, annars får han betala den själv.
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Jag ska nog kanske tillägga att han inte är negativ till varken häst eller aktiviteter.

Han har däremot precis köpt ett litet hus i samma område som jag bor i... vilket jag tror påverkar div "nya idéer".

Vi har ju trots allt inte varit tillsammans på nästan ett år. :cool:
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Jag fick behålla barnbidragen,3st,min fd tyckte att jag tjänade mindre och behövde det mer!:)
Vi hade växelvis-boende,han ansåg att han inte behövde hälften!
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Jo man kan få det delat. Man anmäler bara på en blankett som heter Delat barnbidrag till försäkringskassan.

Visst är det så att båda föräldrarna måste gå med på det i så fall?

Här har vi vartannaveckas boende, mamman har hela barnbidraget, hon vill inte dela det. Lite orättvist, då vi har samma kostnader.
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Visst är det så att båda föräldrarna måste gå med på det i så fall?

Här har vi vartannaveckas boende, mamman har hela barnbidraget, hon vill inte dela det. Lite orättvist, då vi har samma kostnader.

Ja enligt FK så måste båda vilja men det går att en önskar dela så blir det tydligen en sak för soc eller ngt sådant.

Satt tidigare i dag och surfade runt och hittade någon text om detta.

*letar efter den*
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Hittade bara propositionen :cool:

I propositionen föreslås att vid gemensam vårdnad om ett barn skall det allmänna barnbidraget betalas ut till den förälder som av föräldrarna gemensamt anmäls till Försäkringskassan som mottagare av barnbidraget. Om det inte görs någon anmälan skall bidraget utbetalas till modern. För särlevande föräldrar med gemensam vårdnad om ett barn som har växelvis boende hos föräldrarna införs en möjlighet att dela barnbidraget så att hälften utbetalas till vardera föräldern. Gör endast en av föräldrarna anmälan om delat barnbidrag får bidraget delas om det finns en lagakraftvunnen dom eller ett av socialnämnden godkänt avtal om växelvis boende, såvida inte den andra föräldern visar att sådant boende inte föreligger. Bidraget får också delas på anmälan av en förälder om underhållsstöd lämnas till barnet enligt 3 § andra stycket lagen (1996:1030) om underhållsstöd. För särlevande föräldrar som delar på barnbidraget delas flerbarnstillägget proportionerligt i förhållande till antalet barnbidrag som föräldrarna uppbär.
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Det finns en lag som reglerar bb och som säger att bb ska gå till modern. Bb delas alltså bara om bägge föräldrarna är med på det.
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Ja enligt FK så måste båda vilja men det går att en önskar dela så blir det tydligen en sak för soc eller ngt sådant.

Satt tidigare i dag och surfade runt och hittade någon text om detta.

*letar efter den*

Båda måste gå med på att dela.

Soc kan inte göra någonting. Det enda vi på soc kan erbjuda är samarbetssamtal om man har svårt att diskutera, men vi har ingen makt att bestämma.

Annars får han kontakta en advokat och se om han kan driva det rättsligt, men jag tror inte att han har så mycket att hämta där.
 
Sv: Drar en djup suck och frågar hur ni gör med barnbidraget vid hälften boende?

Tack för svaret :) Även om jag hittade propositionen ;)

På vilket sätt menar du när det gäller
Annars får han kontakta en advokat och se om han kan driva det rättsligt, men jag tror inte att han har så mycket att hämta där.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 568
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 209
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
696
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Hm, märklig rubrik men... Min bank är smått hopplös att få svar från så medan jag (o)tåligt väntar slänger jag in en fråga här: Min...
Svar
4
· Visningar
612
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp