Drar efter hindren

L

Lisaaa__

Min ponny drar gärna i full galopp efter hindrerna. Hon sticker ju inte men kör ner huvudet lite och biter tag i bettet. Någon övning jag kan träna med henne, har ni några tips? :)

Sv: Drar efter hindren

Hitta på arbeten efter hindret om du hoppar enstaka. Volter brukar vara bra, berömma när hästen släpper igen. Fungerade på min häst iaf. När man sitter och trimmar kan det vara bra att ha ett litet hinder att rida över och lägga in övningar med. Som volt direkt efter, övergång till trav och skänkelvikning, halter.. lite allt möjligt som man gör när man sitter och trimmar.

Okej :) Tack för svaret. Hoppade henne idag och hon drar liksom ner med huvet och tar tag och biter ihop med bettet.

ska testa dina tips får se om det ger resultat.

Någon mer som haf fler tips?

Jag hade en som gjorde så. Hoppade mkt på volt, tränade på att sakta av direkt efter hindret (ibland t.o.m. göra halt och rygga ett par steg). Ett annat knep som funkat bra på min är att lägga galoppbommar direkt efter hindret. Då måste hästen bromsa upp och tänka lite för att inte snubbla.

Senast ändrad:

Smart :) ska testa lite med henne på lördag tror jag.
Tack för tipsen.

Någon mer?

Om du rider i ridhus brukar det även funka att placera hindret så att du kan styra in i väggen för att bromsa om hästen inte lyssnar ordentligt. Det brukar räcka med ett par styrningar så fattar de...

Tränade för Louise Haaga, och jag hade samma problem med min häst. Vi fick nöta med att göra en tvär volt direkt efter hindret. Även en massa halter efter hindret, då menar jag inte 4-5 galoppsprång senare utan på en gång den landat. Det funkade för oss.

Tack för era tips! ska testa era tips till helgen :)

En jättebra övning som jag fått av strömsholms instruktörer är att man sätter upp ett ganska litet hinder och kommer i trav, sen galopperar du ex antal meter fram till en liten fyrkantsbana och rider runt den i trav och sen gör du om övningen tills hästen lär sig att sakta av och fatta när du vill. Sen kan du börja komma i galopp på hindret och galoppera hela vägen runt igen. Har massa smarta övningar för sånna hästar, bara att skriva :)

Se till att du hela tiden håller hästen sysselsatt med annat, så att det inte får tillfälle att dra iväg. Vänd efter hindret, gör ett galoppombyte och vänd, lägg en volt och så vidare. Acceptera ej detta dragande utan var konsekvent och säg nej. När du känner att det börjar bära iväg gör halt. När hästen börjar lyssna variera med att bryta av till skritt, göra halt, eller kanske göra halt och rygga. Poängen är att hästen skall invänta signaler från dig och inte skita i det och bara dra.

Det är svårt att ge rekommendationer när man ej sett häst och ryttare tillsammans. Men ett tips kan vara att även rida hästen lugnt och fint innan hindret i en kontrollerad galopp. Min erfarenhet är att om hästen får rusa iväg innan hindret och "hoppa på fart" blir även problemen efter hindret större. Kräv att hästen jobbar under sig och hoppar "korrekt" för att slippa promlemen efteråt.

Lycka till och kämpa på!

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
171
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 058
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 477
Senast: Grazing
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 583
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka