dränerade rasthagar

Jazza

Trådstartare
Ni som har gjort dränerade rasthagar, hur har ni gjort?
Hur stora är hagarna och hur många hästar går i dem?
Vad för slags grus använder ni? (strl.)
Markduk, hur fungerar det?

Funderar på olika haglösningar för hästarna under de värsta ler-perioderna. Känns inte kul att stänga in dem i småhagar men det är inte kul för dem att gå i leran heller...

Sv: dränerade rasthagar

Jag har bara lagt på grus på de värsta ställena, grindöppningen, öppningen till ligghallen och vid foderbordet. 1 ha stor hage, just nu tre hästar, alla tre väger ungefär 500 kg var.
Vid foderbordet har jag lagt stora ekbjälkar, näst intill omöjliga att flytta på, för att gruset ska ligga kvar och så fyllt med grus och sen ställt foderbordet på. Än så länge funkar det bra, fick det färdigt för en månad sen. En positiv grej med detta arrangemang är att hästarna numera hoppar bank självmant i hagen. Liten bank förvisso men ändå.

Jag har tre olika storlekar på mina "grushögar" det blev så. Det bästa är nog gångsingel 4-8 (jag antar att med detta menas att gruskornen är mellan 4-8 mm i diameter) Men gångsingel var lite dyrare är de andra grussorterna. Jag vill gärna mocka ofta eftersom högarna annars trampas ner och efterhand blir det grus uppblandat med bajs och då är det inte så trevligt längre.
På ett annat ställe har jag "krossgrus" jag tror detta är spill och annat överblivet, det är väldigt blandad storlek (men det var billigt), därför också svårare att mocka i. På ett tredje ställe har jag moränsand MYCKET uppskattat av hästarna som rullar sig där varje dag om det inte har frusit. Dränerar bra men inte riktigt lika bra som gångsingel. Lätt att mocka i.

Du har alltså inte preparerat marken innan utan hällt gruset direkt på leran s a s? Hur självdränerande är marken i sig? Vad är det för slags mark?
Där vi funderar på att åtgärda är det gammal åkermark. Hela hagen på ca 1,5 ha blir helt söndertrampad, detta trots att hästarna inte går där jämt (de står inne på natten).
Lustigt nog har denna hage fungerat helt ok innan (lerigt endast på vissa stället t ex vi grinden och sådär men hästarna har alltid haft ler-fria ytor att vara på), det är nu i vinter och den förra som det har blivit så här illa.

Vågar man fråga vad gångsingeln kostade? (Inkl. frakt - hur lång "resväg"?)

Senast ändrad:

Funderar på olika haglösningar för hästarna under de värsta ler-perioderna. Känns inte kul att stänga in dem i småhagar men det är inte kul för dem att gå i leran heller...

Hej, jag gjorde denna sommar iordning en viss del av min rasthage med följande:
först markduk, sedan grövre väggrus på det, köpte raster och la ut
över väggruset och efter det la vi stenmjöl.
Ungefär en yta på 14x10 m gjorde vi med detta, resterande 90 m i hagen skulle bli för dyrt, våra "rasthagar" är ca 14x100m.

Tidigare år har vi testat unegfär samma sak fast endast med paddex och ingen markduk, i år gjorde vi några andra av våra hagar med paddex och duk då det inte fungerade med endast paddex på leran trots att vi la ut 15 cm. Men det fungerade inget vidare med duk och paddex heller. Helt meningslöst skulle jag vilja påstå om man inte har möjlighet att lägga i större delen av hagen och det kostar ju mer eller mindre lika mycket som en ridbana för varje hage då...

Hästarna drar ju med sig lera från "resten" av hagen när de kliver upp på paddexen och då blir det til slut lera av allt.:(

Men det som gjordes i år med raster osv det har verkligen hållt.
Hästarna har stått på det "torra" området av egen fri vilja då det varit lerigt ute och på så vis sparat resten av hagen vilket gjort att det inte blivit så lerigt i den delen av hagen heller.:)

Rekommenderar att du använder raster, se hemsida www.gimmex.se
det kostar lite men är absolut värt det i längden:bump:
Hoppas du fick svar på din fråga.:)

Tack för svar.
Vi har funderat lite på paddex, var bra att vi fick förstahandsinfo om hur det fungerar i rasthagen:D

Vi har ju funderingar om hur stora rasthagar vi ska göra, verkar ju smart
som ni har gjort att göra en del av hagen så kan de välja själva var de ska gå. Känns ju inte så roligt att stänga in dem på en 10*10 plätt när vi ändå har mer mark att tillgå.

Tyvärr så verkar det ju regna mer och mer och då blir ju marken känsligare. Men jag har inte preparerat marken innan, jag har ingen egen traktor och ingen i närheten som kan hjälpa mig så jag hade fått anlita ett större företag.
Kan du preparera marken innan är det nog att föredra. Min hage är en gammal vall på lerjord så det är ganska sankt här omkring. Jag brukar stänga av de blötaste områden på våren.
Sen har jag ju lagt ut balkar runt gruset och det verkar göra att gruset ligger kvar lite bättre. Balkarna gör även att hästarna lyfter lite extra och inte drar hovarna efter sig.

Jag pm om priset

Ja regnandet är verkligen ett gissel, verkar ju dessvärre som man får lära sig att leva med att höstarna kommer bli så framöver...

Jag har inga dränerade hagar men har dränerat vid grindar och vatten ställe. Först skrapas matjorden bort. Gör man inte det så är det lönlöst att lägga grus där vi bor.
Underst ligger sten (ngt större än singel som vi fått av grannen), sedan egen grus och överst väggrus i någon konstig storlek som vi fick hos företaget pga felleverans hos någon annan. Funkar jättebra.

Vi har olika storlekar på hagar och olika många hästar i dem. Iår har det varit värre än någonsin med geggan.
Av den anledningen har vi delat in hagarna i fler. Minsta hagen är nog 20x40... Har en gruspaddock också på 20x40. I dom hagarna går 1 häst, möjligen 2 vid kris. Hagarna där det går fler hästar är större.
Är lite allergisk mot lera så vi försöker verkligen förebygga. Kanske ska tillägga att de flesta andra inte tycker vi har det lerigt.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 293
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 934
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?