Sv: dränerade rasthagar
Ni som har gjort dränerade rasthagar, hur har ni gjort?
Hur stora är hagarna och hur många hästar går i dem?
Vad för slags grus använder ni? (strl.)
Markduk, hur fungerar det?
Funderar på olika haglösningar för hästarna under de värsta ler-perioderna. Känns inte kul att stänga in dem i småhagar men det är inte kul för dem att gå i leran heller...
Hej, jag gjorde denna sommar iordning en viss del av min rasthage med följande:
först markduk, sedan grövre väggrus på det, köpte raster och la ut
över väggruset och efter det la vi stenmjöl.
Ungefär en yta på 14x10 m gjorde vi med detta, resterande 90 m i hagen skulle bli för dyrt, våra "rasthagar" är ca 14x100m.
Tidigare år har vi testat unegfär samma sak fast endast med paddex och ingen markduk, i år gjorde vi några andra av våra hagar med paddex och duk då det inte fungerade med endast paddex på leran trots att vi la ut 15 cm. Men det fungerade inget vidare med duk och paddex heller. Helt meningslöst skulle jag vilja påstå om man inte har möjlighet att lägga i större delen av hagen och det kostar ju mer eller mindre lika mycket som en ridbana för varje hage då...
Hästarna drar ju med sig lera från "resten" av hagen när de kliver upp på paddexen och då blir det til slut lera av allt.
Men det som gjordes i år med raster osv det har verkligen hållt.
Hästarna har stått på det "torra" området av egen fri vilja då det varit lerigt ute och på så vis sparat resten av hagen vilket gjort att det inte blivit så lerigt i den delen av hagen heller.
Rekommenderar att du använder raster, se hemsida
www.gimmex.se
det kostar lite men är absolut värt det i längden
Hoppas du fick svar på din fråga.