Dräktigt sto.

Iris71

Trådstartare
Hur "hårt" kan ett dräktigt sto ridas? Är det nån fara för ett dräktigt sto att fritidsridas i alla gångarter och även hoppas lite lätt? Missförstå mig inte nu!! För det handlar om mit russto och mina barn som är 3, 5 och 7.

Äldsta dottern är den som rider mest, alltid under mitt överinseende!! Hon vill nu gärna prova att hoppa. Eftersom hon bara har hoppat lite på ridskolan och stoet hemma tar jätteskutt så måste jag ju börja mycket försiktigt med små hinder. Är det ok, eller kan det skada fostret?

Beräknad fölning är i slutet på mars!!

Ja, jag vet att jag är okunnig....men jag håller ju på att lär mig nu :smirk: :)
Ni vet; det är ju bättre att fråga och verka dum......än att inte fråga och förbli dum!!:p
 
Sv: Dräktigt sto.

man får inte rida när stoet är dräktit:smirk: :smirk:
 
Sv: Dräktigt sto.

Ju bättre kondition ditt sto är i när hon ska föla desto bättre!!
Så ni kan/ska rida på ert sto många månader till, dock ingen busridning, ta de lungt de senaste månaderna bara, ston brukar visa tydliga tecken när de inte vill tränas/ridas mer...

Så rid och motionera eran ponny som vanligt och ut på promenader de sista månaderna...
 
Sv: Dräktigt sto.

Det är ok att rida så länge som stoet tycker att det är ok. Om stoet är van att ridas är det bra för henne mentalt att man fortsätter med det, annars kan hon bli uttråkad. Dessutom är det bra för stoet att vara i lite kondition inför fölningen.

Mitt eget sto fick galoppera lite i snö och travhoppa över stockar (100 meter långa sträckor) fram tills en månad innan beräknad fölning. Då sa hon ifrån att hon inte ville längre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 903
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 162
Senast: Lisa2014
·
Avel OBS detta gäller dock inte mitt sto utan en bekants men eftersom jag blev nyfiken så tänkte jag ställa några frågor , Hur skall man...
Svar
0
· Visningar
915
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp