Dräktigt sto

O

Ofeigan

Mitt islandssto ska föla om en månad drygt. Första gången med föl för mig men inte för henne. Tacksam för lite tips och råd vad man bör tänka på före och efter födseln. Hur gör ni med motion för stoet?:)

Sv: Dräktigt sto

Hej!
Jag har ett sto som fölade -09.
Hon motionerades fram till någon veckan innan fölningen (som kom två veckor tidigare än väntat; hade nog tänkt låta henne vila i bortemot en månad). Mådde bra av att röra på sig men det var endast lättare ridning på slutet eftersom hon var rätt tung.

Viktigt att kolla så fort som möjligt efter fölning, att det finns ordentligt med råmjölk (mjölka ur båda spenarna) och att fölet fixar att dia.
Kolla så moderkakan kommer ut - annars risk för förlossningsfång.

Lycka till!

Mjölka inte innan fölet börjat dia. Det gör bara att risken för olika komplikationer med juvret ökar. Ett sto kan lätt släppa för mycket mjölk - som då går till spillo - om du håller på att prova om det finns något. Och att provmjölka innan fölet fötts är inte bra. Innan fölet börjat dia ökar det risken för ljuverinflammationer.
Håll uppsikt så att fölet orkar resa sig och leta och att den så småningom diar. Du märker på fölet om det finns mat och dessutom ser du droppar från spenarna.

Och håll noga uppsikt det första dygnet så att magen på fölet kommer igång.
Du bör också kolla att fölet diar från båda spenarna.
Detta kan du göra på behörigt avstånd. Man ska inte störa ett sto och föl mer än nödvändigt och låta deras instinkt styra. Behöver man hjälpa till ska man naturligtvis göra det, men annars ska man låta sto och föl få vara ifred och övervaka en bit ifrån istället.

Och vad som är mycket viktigt är att sto och föl går i en ren hage. Och att stoet får föla i den hage där det är avsett att hon ska gå. Dvs det är bättre för ett sto att föla utomhus i hage om det inte finns särskilda skäl till något annat. Likaså är det viktigt att se till att stoet alltid har tillgång till rikligt med friskt vatten.

Senast ändrad:

Mjölka INTE ur stoet! Jätteviktigt att fölet får i sig råmjölken som innehåller mycket näring samt viktigast av allt: IMMUNFÖRSVAR fölet behöver för att inte bli sjuk.

Lycka till!

Ibland kan det vara så att vaxpropparna sätter sig just som proppar och fölungen kan inte få ut någon mjölk, då får man vara med och eventuellt lossa på dom genom att mjölka ur en stråle så det släpper det var kanske det kryddelydd menade, för man får absolut inte mjölka ur stoet.Hoppas att det går bra med fölningen och allt runt om kring.

Helt fantastiskt att allt går att missförstå i skriftlig form.;)

Jag menade inte att man ska mjölka ur mängder utan kolla att det kommer mjölk ur båda spenarna.:crazy:

Skönt att någon av er andra förstod min mening!

äntligen
Skottas föl kom igår kväll stooor hingst vita strumpor vit rygg Men efterbörden tog sex timmar promenad utan föl så lossna den skönt idag har hon bara legat helt slut min lilla häst tack gunilla på dalagården för råd oc tips
verkligen värt att tänka på att efterbörden kan ta tid men den måste ut så snabbt som möjligt jag ar hört 4-6 timmar absolut inte längre

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 198
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka