dräktigt sto trots positivt bakt prov

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mithra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 204
M

Mithra

är det någon som har några positiva erfarenheter av detta?
Fick svar på bakt provet och det var positivt, vetrinär har skrivit ut antibiotika, som hon börjar få idag! ska kollas på 17e dygnet på söndag, är hon inte dräktig då så borde hon vara i brunst, och det blir den sista brunsten att seminera på, iaf på färsk sperma, hingsten ska ju åka till Tyskland, om 2,5 veckor... suck! Lite nedstämd känner man sig...och till råga på allt så bara regnar det!
Enl station så påverkade regn också om stona blev dräktiga eller ej...jag som har mina ute..har aldrig tänt i de banorna innan, vet ju att det påverkade brunsten, men brunstig har hon varit! Ska jag kanske ta in henne under nästa seminering?

råkade lägga tråden på avelsgnägg...där ska den inte vara, :angel: kan jag be moderatorn ta bort den där?

Sv: dräktigt sto trots positivt bakt prov

Behandlas de bara så brukar de oftast bli dräktiga ändå. Jag har ett sto som alltid är positiv på bakt.prov men med behandling och sköljning så har det funkat bra.
Mina går alltid ute trots väder. Står de inne så missar man ju solens inverkan på brunsten (även om det just nu mest är regn). :smirk: Och du säger ju att din var rejält brunstig så det är nog inga problem.
Lycka till.

ja problemet är bara att jag börjar ge henne penicellinet idag, och hennes sista semineringar börjar ju isåfall på måndag! eftsrom hingsten hinner åka iväg sedan. Är mer rädd att det inte ska hinna verka, men det finns väl ngn liten chans att hon ska bli dräktig iallafall.

Vi har tagit baktprov, börjat seminera, fått svar och satt in behandling under seminering och fått dräktigt!

Gira :banana:

Min vette säger att man har 6 dagar på sig att behandla efter att ägget har gått och det har funkat bra ett antal gånger för oss.

Hej
Jag var i samma situation som du. Mitt sto hade bakterier blev behandlad när semineringen var över. Hon är dräktig och ska kollas igen på måndag. Jag var tveksam men det gick vägen...Tydligen är det lättare om det är colibakterier.

tack för era svar...då hoppas jag på det bästa
och det är Colibakterier, .... ärd e lättare att behandla ?

Om det är 17 dagar på söndag är det 14 dagar i dag.
Var i hela friden skickade ni bakt-provet, om det nu har tagit så lång tid att få svar?:confused:

Vår tog sig inte... :cry:
Behandlades under förra insemineringen, men lite sent, pga att proverna försvann på posten i några dagar. Kollades i går - tom... :mad:
Vet inte om det berodde på infektionen eller om hon har några andra hinder från att bli dräkigt. Börjar ledsna på dessa kast mellan hopp och förtvivlan...

Åh nej, vad tråkigt!
Men jag lovar dig att dom är väldigt duktiga på att få dräktigt där hon är. Du har väl inte gett upp, det tar sig säkert på nästa försök! Jag håller tummarna.

det var stationen som skickade det, och det var till helsingborgs djursjukhus, svar kom hem till mig med posten!

vad tråkigt....trist när det inte blir något, det kostar en hel del att försöka med!
man känner sig ju inte mindre stressad av att hingsten ska åka iväg om några veckor heller!

Bara lite nyfiken. Är hingsten corlensky? Har sett två fina föl efter honom

ja det är corlensky. håller med, fölen man sett efter honom är riktigt fina!

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 333
Senast: ginnies
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka