dräktigt sto som hög brunstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare arililjans_mamma
  • Startdatum Startdatum
A

arililjans_mamma

hämtade hem min fölmärr igår.. när hon kom hem visade hon brunst mot vallacken i stallet.. i måndags på ul visades att hon var dräktig.. mitt första föl men det ska väl inte va så här.. hingst ägarna ville att hon skulle komma tillbaka,, men eftersom hon redan är dräktig och om hingsten hoppar på igen skadar det väl mer.. vill att nån kan svara på vad jag ska göra:(:(:( :confused::confused::confused:

Sv: dräktigt sto som hög brunstar

Gör ett ultraljud innan du provar betäcka igen, en del ston kan visa sk falska brunster trotas att dom är dräktiga. Om du bet och hon skulle vara dräktig, då är risken MKT stor att hon resorberar ev foster...

det konstiga är ju att i måndags eftermiddag näär vet gjorde ul var hon ju dräktig då va det 19: dygnet

Kolla henne!

Mitt ena sto brunstade på drygt 30 dygn förra året, jag ULade henne och där fanns parvlen kvar.
Hon brunstade bara några få dagar istället för sina vanliga lite längre dagar.

Mitt sto har brunstat under båda sina dräktigheter. Inte lika länge och intensivt som vid vanlig brunst, men ändå tydliga brunsttecken. Vid senaste dräktigheten fanns det hingst på gården och hon var väldigt intresserad av honom hela tiden, t o m samma dag som hon fölade.

Det är ett konstigt år i år :rofl:
Båda våra högdräktiga ston brunstade riktigt rejält när de var tid för dem att föla,en av dem t o m ställde upp sig för hingsten(pappan till fölet)de går tillsammans hela året och så här har de aldrig gjort förut.
(kan ju inte vara bra med massa bakterier i födslokanalen)
Det var bara att sära på dem med andra ord,och det var väl tur det för fölen föddes bara ett par dar senare. :love:
Tidigare har vi bara varit med om brunst i början av dräktighet så detta var nått helt nytt.:cool: (Vårt sto blev då ultrajludad ett flertal gånger för jag ville inte riskera att hon var tom,men veterinären hittade alltid ett litet foster och hon sa också att detta var inget ovanligt.)
Pratade med flera uppfödare om detta fenomen men ingen av dem hade stött på detta och då har en av dem fött upp hästar i nästan 50 år! Tror nog att du kan lita på ultraljudet som säger att det finns en fosterblåsa där,alla ston går inte efter instruktionsboken! ;)

Mitt sto har brunstat under båda sina dräktigheter. Inte lika länge och intensivt som vid vanlig brunst, men ändå tydliga brunsttecken. Vid senaste dräktigheten fanns det hingst på gården och hon var väldigt intresserad av honom hela tiden, t o m samma dag som hon fölade.

Sån var mitt sto också. Hela dräktigheten igenom och även på vinterhalvåret. Inte så tydligt som normalt men helt klart regelbunda brunster.

Mvh

Tora

I mitt stall var det ett nyinköpt sto som i januari visade sig blivit tjuvbetäckt för 11 mån sen (ja hon fölade). Hon brunstade hela tiden som en vettvilling!

hämtade hem min fölmärr igår.. när hon kom hem visade hon brunst mot vallacken i stallet.. i måndags på ul visades att hon var dräktig.. mitt första föl men det ska väl inte va så här.. hingst ägarna ville att hon skulle komma tillbaka,, men eftersom hon redan är dräktig och om hingsten hoppar på igen skadar det väl mer.. vill att nån kan svara på vad jag ska göra:(:(:( :confused::confused::confused:

Mitt sto brunstade under hela sin dräktighet. Det kan göra så sa vår veterinär. Det är ingen riktig brunst. Utan urin mm som de släpper.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 084
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
620
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka